Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 19:24
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Ropa mayday gör man möjligen när man fått koll på läget annars är det ingen mening.

Läs denna länk så kommer du upp på banan lite kanske.
https://www.pea.com/blog/posts/6-pilot-rules-that-everyone-should-live-by/

Hur mycket flygerfarenhet har du ? Det blir ett löjesskimmer över såna ”lyssna här ska du få lära dig, när du försöker läxa upp folk som vet bättre än du.

Jag vet iaff från tidigare att OY brukar komma med vettiga svar, hans inledande svar var vettigt även det.
Citera
2020-01-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Mig veterligen har inte ett ”mekaniskt fel” genererat en brand och försatt ett modernt flygplan i störtdykning någonsin tidigare så det hela är så jävla suspekt.
Vad det inte just det som hände med Concorde? Fast det kanske inte var tillräckligt modernt.
Citera
2020-01-08, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Då blir det ju liiiiite misstänkt att de säger att de inte kommer att lämna ut någon info.
Det har dom inte sagt vad jag vet, har du en källa till det?
Citera
2020-01-08, 19:26
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det har väl sagts flera gånger i tråden redan men att det skulle blivit ett tekniskt fel på just det här planet över Iran efter senaste dagarnas händelse är för osannolikt för att vara sant. Det är väldigt ovanligt att flygplan störtar. Jag vet inte hur många gånger man måste flyga för att statistiskt krascha en gång med en Boeing av aktuell modell men det måste handla om flera hundra tusen.

Jag menar att det är så osannolikt sammanträffande att vi kan utesluta att det inte har ett samband med konflikten.
Citera
2020-01-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du kan ju kolla lite om hur det stod till i USA med flygledning, försvar och panik under de första 2 timmarna efter September 11 så kan du se. De hade kunnat skjuta ned vad som helst som såg misstänkt ut.

Absolut, det är helt fullt möjligt att planet sköts ned av misstag av ett superstressat Iranskt försvar som väntade sig en massiv motattack från USA, några timmar efter det att man angripit amerikanska flygbaser. Mycket sannolikt faktiskt.

Och som redan konstaterat, inget mayday, planet försvann plötsligt från radar. I alla fall där man har någon sportslig så ropar piloterna Mayday, det är de tränade för. Det kan öka chansen för att räddningsresurser kommer till platsen snabbt.

De enda fall man inte har ett mayday som jag vet är när planet brutits upp/störtat helt hastigt, eller man flugit rakt in i en bergvägg eller liknande.

Det tyder på att det blir nerskjutit så dom inte hann ropa mayday.
Citera
2020-01-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag ville mer påpeka att hur en robot ö.h.t. fungerar beror ju på designen. Kanske var lite väl otydlig i att jag menade generellt. Man designar saker så som man vill att effekten ska bli.

Ja, det är sant. Har sett skisser på luftvärnsgranater där man lagt allt splitter på ena sidan, och så detonerar granaten (som roterar) när den sidan är mot målet.
Citera
2020-01-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Automatiskt luftvärn nära en kommersiell flygplats....vad skulle kunna gå fel?

Föga troligt.
Tvärtom precis runt flygplatser som dessa används. I Baghdad dödades irans general vid flygplatsen mha av drönare (oidentifierat flygande objekt).
Citera
2020-01-08, 19:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det har väl sagts flera gånger i tråden redan men att det skulle blivit ett tekniskt fel på just det här planet över Iran efter senaste dagarnas händelse är för osannolikt för att vara sant. Det är väldigt ovanligt att flygplan störtar. Jag vet inte hur många gånger man måste flyga för att statistiskt krascha en gång med en Boeing av aktuell modell men det måste handla om flera hundra tusen.

Jag menar att det är så osannolikt sammanträffande att vi kan utesluta att det inte har ett samband med konflikten.

Samtidigt är regionen så otroligt välbevakad just nu att någon hemlig nerskjutning av ett plan medans alla andra sover och inte märker av det känns än mer främmande.
Citera
2020-01-08, 19:32
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Flera flygbolag som ställt in sin flygningar efter kraschen letar nu vägar runt iranskt luftrum.

Har USA, medveten, fått flygbolag att undvika Iran genom denna händelse? Isåfall verkligen bra taktik, dock synd att man måste ta liv...

Amerikanska luftfartsmyndigheten FAA stoppade flygningar med USA-registrerade maskiner innan denna händelse.

https://www.faa.gov/air_traffic/publications/us_restrictions/media/KICZ_A0002-20_Prohibition_NOTAM-Tehran.pdf
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det har dom inte sagt vad jag vet, har du en källa till det?

Enligt de internationella flygreglerna är alla länder förpliktade att dela med sig av all tillgänglig info till flygplanstillverkarna, i syfte att lära sig och förbättra flygsäkerheten. Detta görs alltid, och är helt självklart.

Men i detta fall: Iran’s Civil Aviation Authority head, Ali Abedzadeh, said they will not hand the flight data recorders to Boeing.

(källa CNN)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Precis, stämmer inte antalet incheckat bagage med passagerare som gått ombord
på ett plan, får ej planet lyfta. Varit med om det flera gånger, både vid utrikes- och
inrikesflyg.

Kabinpersonalen går igenom planet och räknar antalet passagerare mycket noggrant.
Incheckat bagage har då packats om för att hitta det bagage som saknar ägare/ passagerare.
Detta har gjort att avgångstiden försenats med ibland en timme, eller ytterligare tid.

Piloterna måste som Oy skriver invänta ny slottid, vilket ibland kan dröja om
det är mycket flygtrafik i luftutrymmet.

Så möjligt att förseningen av det störtade planet kan ha orsakats av att antalet passagerare
inte stämde med antalet incheckade väskor.

Men vissa flyger ju utan incheckat bagage, och andra med flera väskor...

Och med tanke på allt bortslarvat bagage är det ju uppenbart att man INTE gör någon sån kontroll...
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det tyder på att det blir nerskjutit så dom inte hann ropa mayday.

Hur menar du? Många nerskjutna plan hinner ropa mayday innan de kraschar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in