Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nej, men beroende på hur man designat roboten går det givetvis att fokusera riktning. Om fokuserar innehållet i en kon framåt i färdriktningen så behöver bara flygplanet vara framför innan den exploderar, således kommer i princip allt träffa om man redan från början tar hänsyn till hur man vill att roboten ska träffa.

Normalt är LV-robotar designade för att explodera så nära målet så möjligt och sprida splitter omkring sig, i alla riktningar.

Det behövs inte så mycket för att få ett flygplan att bli flygodugligt.

Hagelsvärm framåt har jag aldrig hört talas om, men det kanske finns på nån variant.
Citera
2020-01-08, 19:18
Medlem
Flera flygbolag som ställt in sin flygningar efter kraschen letar nu vägar runt iranskt luftrum.

Aftonbladet ^

Har USA, medveten, fått flygbolag att undvika Iran genom denna händelse? Isåfall verkligen bra taktik, dock synd att man måste ta liv...

Hoppas att de som drabbas av detta, mår bra och får hjälpen genom denna tuffa tiden ❤️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PriMaxGbg
Det kan vara så att iran slog på sitt automatiska luftvärn då de påbörjade sin attack. Att detta sedan skjuter ner ett passagerarplan kan bero på att IFF transpondern sluta fungera. Isåfall kategoriserar irans LV-system detta som oidentifierat och skjuter automatiskt ner hotet. Pinsamt för iran såklart men de är sannolikt livrädda. Gick ju direkt ut och hävdade motorhaveri vilket är onormalt innan utredningen ens påbörjats.

Låter som en dålig James Bond film. Automatiska luftvärn använder man väl enbart på stora fartyg? Eller har jag fel?

Att sedan ha det aktiverat i närheten av en flygplats känns helt otroligt.
Citera
Medlem
BoeingAktien lär iaf va till salu imorgon kl 09.00 av flertalet ägare.....lär bli tokdyk igen på den.
Citera
2020-01-08, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Flera flygbolag som ställt in sin flygningar efter kraschen letar nu vägar runt iranskt luftrum.

Aftonbladet ^

Har USA, medveten, fått flygbolag att undvika Iran genom denna händelse? Isåfall verkligen bra taktik, dock synd att man måste ta liv...
Självklart.

Det är en del av planen.
Citera
2020-01-08, 19:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Låter som en dålig James Bond film. Automatiska luftvärn använder man väl enbart på stora fartyg? Eller har jag fel?

Att sedan ha det aktiverat i närheten av en flygplats känns helt otroligt.

Automatiskt luftvärn nära en kommersiell flygplats....vad skulle kunna gå fel?

Föga troligt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Flygplanet flög bort från Teheran samt mot Irak, det spelar ingen roll i en bedömning menar du?

Råkade bara dyka upp ur tomma intet, bäst att skjuta?

Du kan ju kolla lite om hur det stod till i USA med flygledning, försvar och panik under de första 2 timmarna efter September 11 så kan du se. De hade kunnat skjuta ned vad som helst som såg misstänkt ut.

Absolut, det är helt fullt möjligt att planet sköts ned av misstag av ett superstressat Iranskt försvar som väntade sig en massiv motattack från USA, några timmar efter det att man angripit amerikanska flygbaser. Mycket sannolikt faktiskt.

Och som redan konstaterat, inget mayday, planet försvann plötsligt från radar. I alla fall där man har någon sportslig så ropar piloterna Mayday, det är de tränade för. Det kan öka chansen för att räddningsresurser kommer till platsen snabbt.

De enda fall man inte har ett mayday som jag vet är när planet brutits upp/störtat helt hastigt, eller man flugit rakt in i en bergvägg eller liknande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Praxis är väl att den som ej kliver ombord men har ckeckat in bagage, då ska man ta av dennes bagage från planet? Men det kan vara lite praktiskt bökigt och tar tid. Kanske slarvas med det....?

Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
nej ett plan lyfter aldrig om någon chekat in bagage och inte är med på planet.

Precis, stämmer inte antalet incheckat bagage med passagerare som gått ombord
på ett plan, får ej planet lyfta. Varit med om det flera gånger, både vid utrikes- och
inrikesflyg.

Kabinpersonalen går igenom planet och räknar antalet passagerare mycket noggrant.
Incheckat bagage har då packats om för att hitta det bagage som saknar ägare/ passagerare.
Detta har gjort att avgångstiden försenats med ibland en timme, eller ytterligare tid.

Piloterna måste som Oy skriver invänta ny slottid, vilket ibland kan dröja om
det är mycket flygtrafik i luftutrymmet.

Så möjligt att förseningen av det störtade planet kan ha orsakats av att antalet passagerare
inte stämde med antalet incheckade väskor.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske kan orsaka en försening, samt vänta på ny slot, det här planet var ju försenat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Dom är kända festa rätt hårt. Pilot eller mekanikermiss helt klart...... Fan ska inte en rutinerad pilot kunna vända och landa med en motor?
Ifs är det uppstart och stigning är det kanske lönlöst? Nån som vet det går köra med en motor minder och vända?

Yes det går att flyga med en motor, det är dessutom något som tränas väldigt mycket, att få såkallat "motorbortfall"
Citera
2020-01-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Det som talar för att planet sköts ner är att denna incident skedde i samband med high alert för flyganfall i Iran. Det som talar emot är att det skedde direkt efter start i Teheran, ungefär som att de inte förväntat sig att han skulle lyfta.

Mig veterligen har inte ett ”mekaniskt fel” genererat en brand och försatt ett modernt flygplan i störtdykning någonsin tidigare så det hela är så jävla suspekt.

Det ena talar emot det andra och vice versa.

Jag undrar vad som var lastat ombord... Sprängmedel?

Man borde jämföra denna med tidigare antingen nerskjutna eller sprängda passagerarflyplan för att se vad det finns för likheter.
Citera
2020-01-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Normalt är LV-robotar designade för att explodera så nära målet så möjligt och sprida splitter omkring sig, i alla riktningar.

Det behövs inte så mycket för att få ett flygplan att bli flygodugligt.

Hagelsvärm framåt har jag aldrig hört talas om, men det kanske finns på nån variant.

Jag ville mer påpeka att hur en robot ö.h.t. fungerar beror ju på designen. Kanske var lite väl otydlig i att jag menade generellt. Man designar saker så som man vill att effekten ska bli.
Citera
2020-01-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge

Aftonbladet ^

Hoppas att de som drabbas av detta, mår bra och får hjälpen genom denna tuffa tiden ❤️
Mycket tveksamt att USA medvetet väljer att döda 73 kanadensare. Och svenskar. Och andra nationaliteter.

Jag tror på en olyckshändelse i konflikten, lokala banditer eller motorfel. Varken USA eller Iran har något att vinna på att skjuta ner passagerarplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in