Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 17:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Verkar otroligt osannolikt att det skulle vara en vanlig krasch som har hänt.
Orsak:
- Sådana här olyckor med moderna passagerarplan är mycket ovanliga. 1-3 per år max i hela världen.
- Detta inträffade i just Iran, vid Teheran, några timmar efter Irans attack mot USA-baserna.

Vad är sannolikheten att det är helt orelaterat?
- Tiden är kanske 1:1000
- Platsen är kanske 1:200
Multiplicera gärna dessa två tal.

Dessutom:
- Planet var mycket nytt och modernt och var servat som helt OK för 2 dagar sedan.
- Andelen olyckor där planen brinner på detta sätt i luften är mycket ovanliga, max var 20:e olycka?
- Vid de flesta motorhaverier strax efter start lyckas piloten åtminståne göra någon form av kraschlandning.
- Området åt det hållet efter flygplatsen där det slog ner är mestadels platt, och förhållandevis lätt att nödlanda på.

Jag håller det för extremt osannolikt att det inte var någon form av beskjutning. Det mest sannolika är att det var ett vådaskott från Iranierna, i och med att de var på helspänn mot ett amerikanskt motangrepp.
Citera
2020-01-08, 17:39
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Notera att detta plan sköts ner över Persiska viken. Det är en helt annan sak att avfyra en robot inne från Iran utan att omedelbart bli upptäckt.
Jag hoppas innerligt att du inte inbillar dig att USA skulle skicka ut F35or långt in över Iran för att skjuta ner ett trafikflygplan som saknar all (känd) koppling till Irans militära kapacitet och politiska styre.

Tänk att mitt inlägg gick att feltolka på det viset...
Avsikten var att visa att även USA har skjutit ner civila plan av misstag.
Citera
2020-01-08, 17:40
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
En situation likt den du beskriver kan mycket väl ha utspelat sig. Jag menar ändå att det är en skillnad att som USA gjorde då, för 32 år sedan, ligga stationerad utanför fiendens territorium. De avläser systemen helt fel och nojar så pass att de begår ett ödesdigert misstag och skjuter ner ett civilt flygplan fullt av människor.

Jag upprepar mig men menar ändå att situationen här är annorlunda. Även om de sitter på helspänn så är ju den internationella flygplatsen uppenbart inte stängd för trafik. Det var fler plan i rörelse och ändå så spårar de i sådana fall ur så enormt att de väljer att skjuta ner ett plan som nyss lyft. Det är på väg bort därifrån, håller relativt låg hastighet och stiger. Precis allting tyder på att det lyft ifrån flygplatsen givetvis alla vet ligger där och som sagt håller öppet.

Ingenting är som bekant omöjligt men jag vill ändå tro att en "klassisk" flygolycka är troligare än ett sådant scenario. En strulande motor eller något i den stilen. Som jag även varit inne på, ett terrordåd i form av en bomb ombord låter i mina öron också troligare än en "friendly fire"-situation likt denna. Jag vet inte hur den iranska militären fungerar internt. Men jag har ändå svårt att tro att man genomför någon sorts halv skenattack men sedan låter folk med mandat att bomba ner jumbojets sitta och inte bara vara beredda på, utan förvänta sig, fullskaligt krig.

Jag har svårt att se den situationen utspela sig, även om såklart såväl tekniken som det mänskliga psyket kan haverera rejält och att det då kan få katastrofala följder.

De kan väl hålla flygplatsen öppen eftersom de vet orsaken. Att att relativt nytt plan sprängs av sig själv skulle nog förhindra alla plan av den typen att lyfta tills orsaken är utredd. Nu vet Iran att planet inte var orsaken och kan då håller flygplatser öppna
Citera
2020-01-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Orsak:
- Sådana här olyckor med moderna passagerarplan är mycket ovanliga. 1-3 per år max i hela världen.
- Detta inträffade i just Iran, vid Teheran, några timmar efter Irans attack mot USA-baserna.

Dessutom:
- Planet var mycket nytt och modernt och var servat som helt OK för 2 dagar sedan.
- Andelen olyckor där planen brinner på detta sätt i luften är mycket ovanliga, max var 20:e olycka?
- Vid de flesta motorhaverier strax efter start lyckas piloten åtminståne göra någon form av kraschlandning.
- Området åt det hållet efter flygplatsen där det slog ner är mestadels platt, och förhållandevis lätt att nödlanda på.

Jag håller det för extremt osannolikt att det inte var någon form av beskjutning. Det mest sannolika är att det var ett vådaskott från Iranierna, i och med att de var på helspänn mot ett amerikanskt motangrepp.

Bilder på flygplansrester finns här. Bekräftar att flygplanet blivit nedskjutet.
Citera
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Menar inte att hugga på dig personligen, men läs andra medier också. BBC, till exempel. En massa kanadensare (!) och andra nationaliteter var också ombord.
Men ca 80 var iranska medborgare. Om man från Irans sida ville skada västerlänningar borde de valt ett annat plan. Tror det var en olycka eller ett misstag att planet crashade.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Orsak:

Dessutom:

Med en brasklapp för att bombningarna av militärbaserna kan ha gjort att piloten kände ett behov av att skynda, och åsidosatte viss säkerhet. Isf relaterat till situationen, men inte en nedskjutning.
Citera
2020-01-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Bilder på flygplansrester finns här. Bekräftar att flygplanet blivit nedskjutet.
tror jag med...... det kan ej brinna så där för en motor går sönder
Citera
2020-01-08, 17:45
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Och varför står det om familjen av alla 187 i brittisk tidning. Var väl flera familjer ombord?
Nu var ju dessa halvblatteungar med en morsa som hette Raheleh men kanske tycker media att det är exotiskt att de fått svenska namn trots en sådan mor
men det verkar mest vara äldre som varit på planet
Ahmadi Motahereh 2011
Ahmadi Muh Sen 2014
Ahmadi Rahmtin 2010
Ahmadi Sekinhe 1989
Ahmady Mitra 1973

Ghasemi Ariani Milad 1987
Ghasemi Dastjerdi Fatemeh 1994
Ghasemi Amirhossein 1987
Ghasemi Kiana 2000

Lindberg Emil 2012
Lindberg Erik 2010
Lindberg Raheleh 1982
Lindberg Mikael 1979

Mousavi Daria 2005
Mousavi Dorina 2010
Mousavibafrooei Pedram 1972

Saadat Saba 1998
Saadat Sara 1996
Saadat Zeinolabedin 1990

Sadeghi Alvand 1990
Sadeghi Anisa 2009
Sadeghi Mirmohammad 1976
Sadeghi Sahand 1980
Citera
2020-01-08, 17:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Tror inte planet blev nedskjutet.... Rimligare förklaring att motorn havererat pga något objekt vid start. Videon nedan visar hur farligt detta är när "engine covers" är feldesignade.

Så motorfel o brand -> delar slungas mot vingen som blir skadad -,> krasch

https://youtu.be/cLaCsO_vqF8
Citera
2020-01-08, 17:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Orsak:

Dessutom:

MAX8 planen som kraschade var också nya, medvetet eller inte men det aktuella planet kraschlandade, flygplanet gled cirka 500 meter, så vad utesluter att piloterna försökte göra en kontrollerad landning. Det finns ingen krater, det stödjer uppgiften om att flygplanet kanade 500 meter på backen.

Kan handla om beskjutning, dock är din argumentation förkastligt usel.
Citera
2020-01-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brölbrutus
Nä såklart ingen fattar det. Skedde ju i Iran och inte i USA. Du är bra upplyst
Såklart han kan det han har ingen kolla på plan som går från iran mm
Citera
2020-01-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Nu var ju dessa halvblatteungar med en morsa som hette Raheleh men kanske tycker media att det är exotiskt att de fått svenska namn trots en sådan mor
men det verkar mest vara äldre som varit på planet
Ahmadi Motahereh 2011
Ahmadi Muh Sen 2014
Ahmadi Rahmtin 2010
Ahmadi Sekinhe 1989
Ahmady Mitra 1973

Ghasemi Ariani Milad 1987
Ghasemi Dastjerdi Fatemeh 1994
Ghasemi Amirhossein 1987
Ghasemi Kiana 2000

Lindberg Emil 2012
Lindberg Erik 2010
Lindberg Raheleh 1982
Lindberg Mikael 1979

Mousavi Daria 2005
Mousavi Dorina 2010
Mousavibafrooei Pedram 1972

Saadat Saba 1998
Saadat Sara 1996
Saadat Zeinolabedin 1990

Sadeghi Alvand 1990
Sadeghi Anisa 2009
Sadeghi Mirmohammad 1976
Sadeghi Sahand 1980
Har väl inget med det att göra men fanns väl familjer bland de andra nationerna med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in