Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 16:33
Medlem
Va ju 2 passagerare som inte gick ombord ....va hade de i bagaget tro
Citera
2020-01-08, 16:33
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte om man skulle ha varit så snabb med avtryckaren om man inte var helt säker på flygplanet och dess passagerare, det kunde ju ha varit höga iranska politiker och militärer ombord. Det hade ju resulterat i ett nackskott direkt för de operatörerna.

Dessutom borde luftvärn nära flygplatsen vara van med trafiken och ett radareko som kommer från flygplatsen på väg ut ur landet borde inte ha gett panik. Det var ju annat då passagerarflygplanet i Ukraina sköts ner av rebeller (eller ryssar) för då pågick militära lufttransporter och bombningar i området. Konstigt att länder inte lär sig att stänga luftrummet då extrema risker finns. Nu fanns det orsak för Iran att få eld emot sig men tillåter ändå flygtrafik.

Byggd 2016 och motorhaveri redan, i så fall får Boeing börja sparka en hel del människor.

...de har säkert samma flightradar-app som var och varannan svensk har och kan se att det inte är ett iranskt plan utan ett som skall västerut, kanske eller sannolikt, packat med otrogna. Min teori är oavsett lika god som någons i detta skede då ingen ännu vet.
Citera
2020-01-08, 16:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om de har gjort det kan det förklara det snabba konstaterandet från ukrainska ambassaden. Brukar det inte förekomma en hel del kommunikation vid start och landning? Vad beträffar ambassaden och tillbakatagandet av vad som sagt så behöver det inte betyda något. Det var inget officiellt uttalande till att börja med och det är väl ganska naturligt att Ukraina vill ha en formell utredning gjord innan man uttalar sig.

Ja, vi får se.

Jodå, piloterna anmäler att de är i luften, höjd och kurs, flygledningen bekräftar radarkontakt och ger instruktioner om fortsatt färd.

Jag vet inte om planet nått den höjd, tid eller punkt där detta sker vid den aktuella flygplatsen.

En detaljerad beskrivning av hur det går till, när och varför, vet jag att det finns minst en pilot som skrivit i tråden som kan berätta mer om.

Kanske kan man genom fördjupning i det här bena ut om piloterna med tanke på höjd och avstånd ens varit i en första kontakt med flygledningen efter start?
Citera
2020-01-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsmicke
Hade de tjeckat in bagage?
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Två av barnen hette Emil och Erik ditt sjuka jävla kräk.

En neger som heter Per är fortfarande en neger.

Sedan angående det här med en nedskjutning, ett luftvärnsradarsystem spårar målen tredimensionellt. Det betyder att det här planet syntes som ett kraftigt eko som flyger långsamt samtidigt som det stiger. Det är inte så en amerikansk kryssningsrobot ser ut på radarskärmen. Planet var så lågt över marken att det skulle ha synts med blotta ögat utan besvär. Kom ihåg att trafikflygplan har positionsljus.

Jag tror därför inte på att det blev nedskjutet av någon tokig iranier med en strela-raket utan det var antingen en bomb ombord eller någon form av olycka som ledde till brand.
Senast redigerad av infidel 2020-01-08 kl. 16:46.
Citera
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azer1te
Underbart att flyga över där när man åker mot Bangkok imorgon!

Dessa motorvägar i luften som dom kallas har väl hundratals plan varje dag men svårt att tro att man systematiskt kommer skjuta ner plan.

Även om dom skjuter ner ett imorrn, om vi leker med tanken, så är det ändå liten risk för dig.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azer1te
Underbart att flyga över där när man åker mot Bangkok imorgon!

Det flesta flygbolag ska ändra rutterna ett tag och inte flyga över Irak eller Iran. Oklart hur länge men det var flera bolag
Citera
2020-01-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Är det vanligt att en motor på något sätt har exploderat av sig själv och bränsle antänds?

Nej. Extremt ovanligt.
Citera
2020-01-08, 16:36
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Skulden för det inträffade är snabbt på väg västerut. Frågan är om den stannar vid medelhavets strand eller fortsätter hela vägen över Atlanten.
Off-topic:
Sök hjälp. Det är uppenbart att du har en uppsjö med diagnoser.
On-Topic
Just varför och framförallt hur skulle den elaka oranga mannen skjuta ner ett kommersiellt flygplan över Tehran?
Just vad finns att vinna med att mörda civila som inte har ett dugg med konflikten att göra?
Förklara även gärna hur denna 'bragd' skulle kunna utföras mitt inne i Iran, när Tehran sannolikt har maximal koll på luftrummet i händelse av ett motangrepp.

Igen, det finns medicinering mot det du har.
Citera
2020-01-08, 16:37
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landifrittfall
Min undran nu är vad Iran kommer att göra med de avlidnas kroppar. Med tanke på att man brukar begrava någon som dött, senast dagen efter torde inte Teheran ha så många kylrum för avlidna?

Undrar om Sverige kommer att kräva rättsmedicinsk undersökning av sina "svenska" offer. Kräva snabb transport "hem"?
Ja nu har Ann Linde mycket att stå i dessa bråda dagar.

Och hur vet man att man får rätt kvarlevor så att säga, DNA-testar man?
Citera
2020-01-08, 16:37
Medlem
Länken till Trump tal om 23min https://www.youtube.com/watch?v=RIhFlmXCqDE
Citera
2020-01-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsmicke

Intressant. Källa? Några namn?
Citera