Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
Det är helt riktigt 32 år sedan Iran Air flight 655 blev nedskjutet. Det som är intressant är att det är också 32 år sedan någon LV-grupp i området befunnit sig i ett så liknande taktiskt läge (lokalt) som den dagen 1988.
Efter alla utredningar så har man ju kunnat konstatera att det var en kombination av brister i Aegis sätt att presentera data i kombination med att besättningens psykologiska sinnestillstånd och mindset som var starkt påverkat av tidigare händelser (en attack mot dem vid den tiden på den platsen var så extremt rimligt att man helt konade in sig på att det var en Iransk F14 och inget annat).
Det är skrämmande vad likt mindsetet måste ha varit bland Iranska LV-grupper igår strax efter att Iran börjat lossa av missiler mot Amerikanska baser.
Att teorier om att Iran medvetet skjutit mot sanden och lite vid sidan för att inte provocera har ingen bäring på den enskilde iranska sergeantens/löjtnantens mindset som antagligen vid tidpunkten tror att man levlat en amerikansk bas med marken och då gör sin egen slutsats om att det är OMÖJLIGT att inte USA kommer bomba bland annat Teherans flygplats strax efter. Det politiska spelet som just ledde till att USA inte flög över Teherans flygplats och bombade sönder den är ju way above hans paygrade.
En situation likt den du beskriver kan mycket väl ha utspelat sig. Jag menar ändå att det är en skillnad att som USA gjorde då, för 32 år sedan, ligga stationerad utanför fiendens territorium. De avläser systemen helt fel och nojar så pass att de begår ett ödesdigert misstag och skjuter ner ett civilt flygplan fullt av människor.
Jag upprepar mig men menar ändå att situationen här är annorlunda. Även om de sitter på helspänn så är ju den internationella flygplatsen uppenbart inte stängd för trafik. Det var fler plan i rörelse och ändå så spårar de i sådana fall ur så enormt att de väljer att skjuta ner ett plan som nyss lyft. Det är på väg bort därifrån, håller relativt låg hastighet och stiger. Precis allting tyder på att det lyft ifrån flygplatsen givetvis alla vet ligger där och som sagt håller öppet.
Ingenting är som bekant omöjligt men jag vill ändå tro att en "klassisk" flygolycka är troligare än ett sådant scenario. En strulande motor eller något i den stilen. Som jag även varit inne på, ett terrordåd i form av en bomb ombord låter i mina öron också troligare än en "friendly fire"-situation likt denna. Jag vet inte hur den iranska militären fungerar internt. Men jag har ändå svårt att tro att man genomför någon sorts halv skenattack men sedan låter folk med mandat att bomba ner jumbojets sitta och inte bara vara beredda på, utan förvänta sig, fullskaligt krig.
Jag har svårt att se den situationen utspela sig, även om såklart såväl tekniken som det mänskliga psyket kan haverera rejält och att det då kan få katastrofala följder.