Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 16:46
Medlem
Aakerbocks avatar
Praxis är väl att den som ej kliver ombord men har ckeckat in bagage, då ska man ta av dennes bagage från planet? Men det kan vara lite praktiskt bökigt och tar tid. Kanske slarvas med det....?
Citera
2020-01-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 07dec41
Länken till Trump tal om 23min https://www.youtube.com/watch?v=RIhFlmXCqDE
Var inställt hörde jag
Citera
2020-01-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Hade de tjeckat in bagage?
nej ett plan lyfter aldrig om någon chekat in bagage och inte är med på planet.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Säg att det blev akut extremt snabbt, det första man gör är knappast att börja snacka med marken utan man försöker lösa problemet och flyga kärran. Efter det försöker man navigera och sist kommunicera med mark. "Ja, hej ATC. Vi har ett exploderande plan här nu på 8000 fot och skulle behöva lite hjälp. Vad ska vi göra?" hjälper ju inte situationen särskilt mycket. Det kan vara så att piloterna är så upptagna på att försöka flyga att de inte pratar med marken.

Jag är fortfarande lite misstänksamt inställd till det här, jag tycker det verkar vara väldigt underliga bilder och hål på delarna som verkar ha kommit från runda objekt.

Exakt, en pilot flyger, den andra bistår, bland annat med att sköta kommunikationen. Och fanns det inte utrymme för ett ynka mayday uppstod problemet mycket snabbt, explosion eller vapenträff med omedelbar påverkan på manöverbarhet och transponder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
De döda svenskarna, från AB inga namn än så länge...

Kvinna, 20 år.

Man, 21, år.

Man, 21 år.

Man, 19 år.

Flicka, 15 år.

Man, 43 år.

Kvinna, 40 år.

Man, 18 år.

Man, 60 år.

Kvinna, 46 år.

Kvinna, 37 år.

Pojke, 7 år.

Pojke, 9 år.

Man, 20 år.

Man, 40 år.

Man, 20 år.

Man, 20 år.

Vad heter denna 37åring kvinna?
Citera
2020-01-08, 16:48
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
En långsökt teori, men har det kommit fram någonstans om det fanns någon "mycket viktig person" ombord som av någon anledning skulle kunna tänkas vara en måltavla? Alla de andra är bara collateral damage så att säga.

Precis så tänker jag, och är det så så ingick det i hämnden och att vi kommer aldrig att få veta sanningen.
Citera
2020-01-08, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Tror det var någon eller några som absolut inte fick lämna Iran på det här flyget.

Personer som absolut måste lämna landet men absolut inte får, väljer dom inte något mer diskret sätt?
Citera
2020-01-08, 16:49
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag antar att det är möjligt så klart, men då en av huvudanledningarna att somliga av oss drar slutsatsen att det kan handla om en nedskjutning är det som ser ut som splitterskador i skrovet så känns ett axelburet ("MANPADS") vapen som mindre sannolikt då dessa vad jag förstår i regel träffar planet och/eller har en mindre laddning. Då flera delar av skrovet har tänkbara splitterskador så verkar det mer sannolikt med grövre saker, som S-300, etc.
Om de använt ett s-300 måste nedskjutningen vara beordrad från hög ort. Kan det varit någon viktig person på planet som någon i regeringen som ville ha död?
Citera
2020-01-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Precis så tänker jag, och är det så så ingick det i hämnden och att vi kommer aldrig att få veta sanningen.
nja vem skulle vara ute efter den personen iran tex hade ju tagit han på flypplatsen och att någon fremande makt skulle kunna lyckas med deta så nära flyplatsen är inte troligt är det nerskjutet så är det med 100% säkerhet iran som gjort det.
Citera
2020-01-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Om de använt ett s-300 måste nedskjutningen vara beordrad från hög ort. Kan det varit någon viktig person på planet som någon i regeringen som ville ha död?

Kan du förklara detta? Hur menar du att det måste vara beordrat från hög ort?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Kommer inte passageraren lastar man av deras bagage. Har hänt mer än en gång...

Kanske kan orsaka en försening, samt vänta på ny slot, det här planet var ju försenat.
Citera
Medlem
Den enes olycka blir den etniska svenskens lycka i form av lättat skattetryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in