Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 15:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ändå så gjorde media det genom att definiera sjutton personer som svenskar. Logiken var inte på topp. Det är lätt hänt efter helgernas fylleslag.

Låt oss här och nu och tillsammans dra en barmhärtighetens slöja över det mediala debaclet och i.st koncentrera oss på olycksförloppet.

De är att definiera som svenskar utifrån juridisk koppling till Sverige. Inget fel med det i det här sammanhanget, men kan vara fel definition i andra sammanhang.

Efter Estonia rapporterades att 501 svenskar hade avlidit. I tsunamikatastrofen 543 svenskar. Men givetvis är det inte så att man undersökt alla dessa 501 eller 543, och tittat på vilket nationell tillhörighet varje enskild individ hade.
Citera
2020-01-08, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Hur kan man syfta på isbildning? Det är över 10 plusgrader i Iran.
https://www.bing.com/search?q=iran+temperature+today&form=EDNTHT&mkt=sv -se&httpsmsn=1&msnews=1&plvar=0&refig=f1ca2f5e3f364 1918689b227ce5f1b7d&PC=ACTS&sp=2&qs=BT&pq=iran+tem peratur+&sk=PRES1BT1&sc=8-16&cvid=f1ca2f5e3f3641918689b227ce5f1b7d&cc=SE&set lang=sv-SE
Det var min gissning enbart, fö tidig morgon så är det minus där också ibland tex imorse var det -1C.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Förövrigt intressant att det var först efter kraschen som de flesta flygbolag slutade flyga över iranskt och irakiskt territorium. Nånstans inom mig så trodde jag ändå att reglerna med flygningar över krigszoner hade skärpts efter nedskjutningen över Ukraina.

I natt vid ett-tiden postade någon i en annan tråd en länk till flightradar, då var det en heldel trafik över Iran.
Citera
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Som matematiker lyfter jag på ögonbrynet åt en stor flygkrasch, dagen efter en stor begravning med politisk och religiös betydelse i Teheran, och utfall mot USA-baser i Irak. Flygkrascher av denna dignitet sker bara någon gång per år.

Inte säkert att iranska staten står bakom, kan finnas enskilda stollar som tyckte de gjorde en insats när de dödade oskyldiga. Det hände senast 2014 när Malaysia Airlines sköts ner över Ukraina av separatister.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Nu nedvärderar du iranierna och förolämpar deras intelligens. Är iranierna så extremt lättlurade att amerikanarna kan få dem till att skjuta ner ett stort passagerarflyplan(med en massa iranier ombord) i sitt eget land? Hur skulle det gå till menar du? Det låter extremt osannolikt. Har du möjligtvis en foliehatt på ditt huvud?

Ok då var det kanske USA som sköt ner det, de har skjutit ner flygplan tidigare.
Citera
2020-01-08, 15:06
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Kan knappast va motorfel för det sitter folk på marken och övervakar motorer. Såg de på ett program på tv för några dagar sen som handlade om flygplan

Vad menar du med att det inte kan vara motorfel? Klart det kan! Sen är frågan om ett motorfel är tillräckligt för att planet ska gå i backen. Ett plan kan flyga med en fungerande motor utan större bekymmer så om det rör sig om ett motorfel så lär det handla om totalt motorhaveri med explosion som slår ut hydraulik och andra system på kuppen.

Min personliga åsikt om det rör sig om ett ”tekniskt fel” är att motorn helt enkelt exploderat och sabbat ena vingen.

Det andra alternativet är sabotage/bomb eller en ren nedskjutning.
Citera
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissKatt
På egen risk.. hemska bilder
Länken Från tidigare i tråden.

https://www.isna.ir/amp/98101813851/
Fy sjutton! Planet kunde ju ha gatt i backen litet langre bort bland husen? Da hade fler iranier strukit med. Kanske talar för olycka?
Citera
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men borde inte besättningen ha hunnit sända ut något meddelande då? Enligt media så hann inte piloterna ens få ut ett Mayday vilket tyder på att olyckan skedde plötsligt på ett avstånd av 10km från flygplatsen på en höjd av 8000 fot.

Detta visar också flightradar24 som visar planet på ett fin uppåtgående färd upp till 8000 fot.

"Hassan Rezaeifar, the head of the air crash investigation committee, said it appeared the pilot could not communicate with air-traffic controllers in Tehran in the last moments of the flight"

Jag tror att prioett för cockpit var att flyga planet och försöka stänga av höger motor.

Har pratat med en fd aerosvit/uia anställd och han påstår att sim träningen på 738 i kiev dom senaste 2-3 åren varit på IKA och totalt motorbortfall var en av övningarna.

Hade jag varit konspiratoriskt lag hade jag frågat mej: varför just öva på IKA ?
Men nu är jag inte konspiratoriker utan realist.

Nedskjutning / vådaskott kan inte uteslutas men jag lutar på olycka.
Dom har fått något i motorn ( runway debris, fågel, drönare ) och inte lyckats stänga av bränsle
eller få igång släckningen.
Citera
2020-01-08, 15:07
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det ser absolut misstänkt ut det som hänt, med det sagt - varje dag så sker cirka 100 000 flygningar. Och även om de är oerhört säkra kommer rena slumpen ibland att ställa till bekymmer. Människan är väldigt benägen på att försöka tolka in mönster även där sådana kanske inte finns. Säg att ett plan istället hade störtat i USA eller Iran eller Afghanistan eller Saudiarabien eller Israel eller Turkiet - hade det inte varit lika enkelt att även då misstänka sabotage antingen av USA eller av Iran?

Sker det 100k flygningar om dagen?! Helt sinnes!
Citera
2020-01-08, 15:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det kan man kanske skriva, även om det riskerar bli lite styltigt att så fort någon person benämns som "svensk" så måste man lägga till "...medborgare" efteråt. Har förståelse för att medierna inte ser det som sin uppgift att definiera vem som är svensk och vem som bara är "svensk medborgare".

(Rent sakligt så är jag inte heller så säker på att de 17 faktiskt är svenska medborgare. Kan det inte vara så att vad som här menas är personer boende i Sverige?)

Du tror inte internationell rätt och praxis rörande den nationella tillhörigheten på förolyckade resenärer torde lösa saken s.a.s. av sig själv? Förr eller senare? Det har ju att göra med var offren hör hemma och har sina närmaste anhöriga, vems UD och ambassader som ska ta sig an uppgifterna och kostnaderna, och var skyldigheterna ligger gentemot skattebetalare och medborgare i trängande mänsklig nöd. Ligger inte den skyldigheten på det ena landet så ligger det på ett annat; de involverade tjänstemännen ägnar nog i gemen ogärna mer än tjugo—trettio sekunder åt att fastställa nationalitet — för att få fem minuter över till fördjupning i de mest komplexa fallen, där det kanske rör sig om gränsfall i ngn bemärkelse. Här kan man väl med visst fog anta att en första förteckning byggt på passagerarnas egna uppgifter, och sen har väl då resp. lands UD fått chans att bekräfta eller inte bekräfta att så är fallet — innan en kanske fortfarande preliminär lista blir allmänt tillgänglig.

Allt handlar om att hålla sig till lagen, och enligt lagen är vi förstås antingen kineser eller tyskar eller panamaraner eller slovaker eller montenegriner eller vikingar i femte led när vi sitter i en flygstol. Försök uppfatta tragedin och själva händelsen istället. Låt UD sköta pappersarbetet och kontakten med anhöriga.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Alla som är födda i Iran har ett iranskt medborgarskap, detta går aldrig att bli av med. Får de ett till medborgarskap i säg Sverige så får de helt enkelt dubbelt medborgarskap. Det iranska blir man aldrig av med även om man skulle vilja. Afghaner som fötts i Afghanistan men som bott i Iran får inte iranskt medborgarskap. Det är svårt att få men även omöjligt att bli av med iranska medborgarskapet.
Varför skulle Iran attackera sina egna medborgare plus några afghaner? På vilket sätt skulle Iran se det som en hämndattack mot trumph att ha ihjäl sina egna medborgare. Det går inte ihop. Verkar inte ha varit en enda us-citizen med på planet? Jag gissar på en terrorattack från en utomstående organisation exempelvis is. Eller usa. Men knappast Iran. Om så vore, så lär det vara en grav förskjutning.

Men följ nyheterna istället för att spekulera. Det finns uppgifter på att iranskt luftvärn av misstag skjutit ner planet.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Kollade lite på flightradar och några plan som åkte någon timme innan och jag förstår inte vad dom där streckade linjerna betyder.

Ett plan som åkte 5.20 am (pc513) ser man med grön heldragen linje direkt vid flygplatsen och sen är det svart streckad linje ett tag som övergår till ett blått heldraget streck efter ett tag. Ett annat plan ser ut att göra toksvängar (kk1185) vid platsen där jag tror planet kraschade vid 05.17 am.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in