Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Misstag sker alltid I skarpa lägen. Iran har säkert själva skjutit ner planet av misstag, därför de var så snabba att gå ut med att det hela skulle bero på motorhaveri, vilket de nu tagit tillbaka.
Synd att det alltid måste ske en tragedi, innan flygbolagen reagerar och slutar med att flyga över som i detta fall Iranskt luftrum.
Misstag sker inte alls alltid i skarpa lägen, vad har du fått det ifrån.
Citera
2020-01-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Det är bättre att skriva "17 svenska medborgare". Det skulle jag inte ha några som helst problem med. Då slipper vi ha denna diskussion. Då får folk själva avgöra vilka som är svenskar.

Tråkigt att du tror att jag menar något illa. Jag tycker bättre om Iranier än Amerikaner.

Grejen är att många inte är svenska medborgare. De bara bor i Sverige. De har kanske inte ens velat bli svenska medborgare. Det går t.ex inte enl. iransk lag att ha dubbelt medborgarskap.
Citera
2020-01-08, 14:19
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Iran kommer inte lämna över svarta lådan till Boeing. Det lär inte hjälpa spekulationerna om en nedskjutning.

Om det är en olycka så kommer det komma fram via oberoende källor. Dvs de som är experter kommer kallas till iran från Frankrike eller från något annat ställe men om Iran vet att det inte är så kommer nog informationen direkt från dem att det är en olycka och ingen utomstående kommer få granska delarna.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Frågan är om flygplatsens radar kan upptäcka militära drönare 10km bort på en höjd av 8000 fot?

Jag vet att Landvetters drönarradar endast kan upptäcka mindre objekt 3km från flygplatsen och den är ändå väldigt sofistikerad. Frågan är om Teheran har lika väl utvecklad civil radar. Kom ihåg nu att drönaren är militär så militären kände väl till var den befann sig men eftersom det civila flygplanet var 60min försenat så kanske man missat det.

Vadå missat?

Tror folk verkligen att luftförsvaret baserar sin verksamhet och insatser på tidtabeller med estimerade tider?

Är det inte rimligare att tänka sig att militären har en realtidsuppfattning om luftrummet?

Jag förstår inte vad en försening kan ha för relevans i realiteten?
Citera
Medlem
mschiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Iran tillåter ej dubbelt
Du kan givetvis ha både svenskt och iranskt pass, Iran erkänner bara dig inte som svensk medborgare ifall du har svensk pass ifall du också har iranskt pass. Så första delen stämmer inte, men den andra biten av hans påstående kan fortfarande stämma.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alele
CNN skriver nu att piloterna inte rapporterade något problem innan, tyder bara ännu mer på att Iran sköt ner planet.

Japp med största sannolikhet ligger Iran bakom.

Vill inte lämna över svart låda, det som du skriver plus attacken mot USA.

Alldeles för stor slump för att det inte skulle vara Iran som är inblandade på något vis.
Citera
2020-01-08, 14:20
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Frågan är om flygplatsens radar kan upptäcka militära drönare 10km bort på en höjd av 8000 fot?

Jag vet att Landvetters drönarradar endast kan upptäcka mindre objekt 3km från flygplatsen och den är ändå väldigt sofistikerad. Frågan är om Teheran har lika väl utvecklad civil radar. Kom ihåg nu att drönaren är militär så militären kände väl till var den befann sig men eftersom det civila flygplanet var 60min försenat så kanske man missat det.

Nej jag tror inte dom har den täckningen. men jag tror dom brann långt innan dom kommit 10 km.
Mitt tips är att dom fått något i höger motor redan vid start eller sekunder efter.
Citera
2020-01-08, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja men det tog lite tid och ska man vara noggrann så är det en svensk, två svensk-iranier och en iranska.
Nationalitet eller medborgare annars blir det varken rätt eller fel.
Citera
2020-01-08, 14:21
Medlem
Kan det vara hon
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Det finns tio svenskar med på listan (se SWE längst till höger) varav tre heter L*ndberg i efternamn.

* = i

Detta verkar vara en hel familj som dött,
2 små pojkar och deras föräldrar 😢
Så tragiskt
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Iran kommer inte lämna över svarta lådan till Boeing. Det lär inte hjälpa spekulationerna om en nedskjutning.
Nej och varför skulle dom göra det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Exakt. 17 svenska medborgare dog. Punkt!
RIP!

FEL!!! 10 svenska medborgare och sju andra personer skrivna i Sverige omkom. Ska det vara så jävla svårt att fatta?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in