Citat:
Köper det mesta av ditt resonemang men gör andra värderingar och landar i annan uppfattning om sannolikheten. Ffa det där med lådan är ju inte så förvånande, mer ett svagt indicium.
Men jag uppfattar att du och andra skribenter antytt att hypotesen att de själva råkat skjuta ner flygplanet är en konspirationsteori. Vad är det som är konspiratoriskt med det? För mig betyder begreppet "konspirationsteori" en förklaring som är osannolik och har absurda inslag, ofta innefattande teman kring judekonspirationer, illuminati etc, dold makt som på intrikat och semi-absurt sätt påverkat händelseutveckling bakom kulisserna etc.
Att Israel i maskopi med Airbus och sunni-dissidenter i Iran skjutit ner flygplanet med ett hittills okänt laservapen från Haifa vore en konspirationsteori.
Men jag uppfattar att du och andra skribenter antytt att hypotesen att de själva råkat skjuta ner flygplanet är en konspirationsteori. Vad är det som är konspiratoriskt med det? För mig betyder begreppet "konspirationsteori" en förklaring som är osannolik och har absurda inslag, ofta innefattande teman kring judekonspirationer, illuminati etc, dold makt som på intrikat och semi-absurt sätt påverkat händelseutveckling bakom kulisserna etc.
Att Israel i maskopi med Airbus och sunni-dissidenter i Iran skjutit ner flygplanet med ett hittills okänt laservapen från Haifa vore en konspirationsteori.
Ja absolut, konspirationsteori är vid det här laget att ta i. När jag hoppade in i mitt i tråden, det är nu för många sidor sedan, så fick jag intrycket av att en del tycktes tro att Iran med berått mod skjutit ned planet. För att skylla på USA eller liknande. Jag kan ha missuppfattat detta då jag där och då mest bara skummade igenom inläggen. Det är i vilket fall för mig totalt osannolikt.
Däremot så känns det här som något som folk kommer vara "faktaresistenta" rörande framöver. Givetvis inte alla men många. D.v.s. att även om där inte finns klara belägg om att Iran ligger bakom så kommer folk fortsätta att intala sig det, då blir det en konspirationsteori. Det finns såklart olika grader av detta. Jag gick på min magkänsla när jag uttalade mig här, eftersom allt är så färskt är det svårt att göra så mycket annat. De har förstås inte analyserat det hela än men jag ändrar gärna uppfattning om där finns expertis som lutar åt ett annat håll. Irans första uttalande ger jag inte mycket för och som sagt, får inte oberoende utrederare titta närmare på det framöver så talar det förstås starkt för deras skuld. Men där är vi inte än. Men dessa utrederare tror jag alltså många som ger Iran skulden kommer avfärda, om de inte stödjer deras befintliga bild av det hela, och då är vi i mina ögon i konspirations-träsket.
Men den som lever får se, jäkligt spännande att se var det slutar. Hela USA vs. Iran fick en ny dimension nu.