Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 14:25
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Köper det mesta av ditt resonemang men gör andra värderingar och landar i annan uppfattning om sannolikheten. Ffa det där med lådan är ju inte så förvånande, mer ett svagt indicium.

Men jag uppfattar att du och andra skribenter antytt att hypotesen att de själva råkat skjuta ner flygplanet är en konspirationsteori. Vad är det som är konspiratoriskt med det? För mig betyder begreppet "konspirationsteori" en förklaring som är osannolik och har absurda inslag, ofta innefattande teman kring judekonspirationer, illuminati etc, dold makt som på intrikat och semi-absurt sätt påverkat händelseutveckling bakom kulisserna etc.

Att Israel i maskopi med Airbus och sunni-dissidenter i Iran skjutit ner flygplanet med ett hittills okänt laservapen från Haifa vore en konspirationsteori.

Ja absolut, konspirationsteori är vid det här laget att ta i. När jag hoppade in i mitt i tråden, det är nu för många sidor sedan, så fick jag intrycket av att en del tycktes tro att Iran med berått mod skjutit ned planet. För att skylla på USA eller liknande. Jag kan ha missuppfattat detta då jag där och då mest bara skummade igenom inläggen. Det är i vilket fall för mig totalt osannolikt.

Däremot så känns det här som något som folk kommer vara "faktaresistenta" rörande framöver. Givetvis inte alla men många. D.v.s. att även om där inte finns klara belägg om att Iran ligger bakom så kommer folk fortsätta att intala sig det, då blir det en konspirationsteori. Det finns såklart olika grader av detta. Jag gick på min magkänsla när jag uttalade mig här, eftersom allt är så färskt är det svårt att göra så mycket annat. De har förstås inte analyserat det hela än men jag ändrar gärna uppfattning om där finns expertis som lutar åt ett annat håll. Irans första uttalande ger jag inte mycket för och som sagt, får inte oberoende utrederare titta närmare på det framöver så talar det förstås starkt för deras skuld. Men där är vi inte än. Men dessa utrederare tror jag alltså många som ger Iran skulden kommer avfärda, om de inte stödjer deras befintliga bild av det hela, och då är vi i mina ögon i konspirations-träsket.

Men den som lever får se, jäkligt spännande att se var det slutar. Hela USA vs. Iran fick en ny dimension nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Men det stod väl ej i passagerar listan vart i sverige de bodded et stod väl bara swe!

Ja .... och ?
Citera
Medlem
BrunoC-2.0s avatar
Iran har tydligen sagt att man inte kommer lämna över svarta lådan till Boeing. Finns nog en anledning till det.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Att Iran inte vill lämna ut CVR och FDR till USA behöver ju inte betyda att de har skjutit ner planet. Ligger man i en stor diplomatisk (t.o.m. beväpnad) konflikt med landet så är tilliten ganska liten skulle jag tro. Särskilt eftersom Trump är en person som klart kan tänkas använda detta för att sprida fake news i konflikten.

Rimligt att låta något europeiskt labb med kompetens extrahera och analysera datan.

Med det sagt är det naturligtvis inte omöjligt att de faktiskt skjutit ner planet.
Citera
2020-01-08, 14:26
Medlem
londonsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Japp med största sannolikhet ligger Iran bakom.

Vill inte lämna över svart låda, det som du skriver plus attacken mot USA.

Alldeles för stor slump för att det inte skulle vara Iran som är inblandade på något vis.

Absolut. Dessutom är motorhaveri i ett så nytt flygplan inte alls något som är likely. Konstigt de gick ut med det så snabbt: om man skall ljuga får man ju åtminstone ljuga bra. Min teori: För mig är den stora frågan om det var avsiktligt eller av misstag som Iran sköt ned planet.
Senast redigerad av londonsurgeon 2020-01-08 kl. 14:30.
Citera
2020-01-08, 14:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej jag tror inte dom har den täckningen. men jag tror dom brann långt innan dom kommit 10 km.
Mitt tips är att dom fått något i höger motor redan vid start eller sekunder efter.
Men borde inte besättningen ha hunnit sända ut något meddelande då? Enligt media så hann inte piloterna ens få ut ett Mayday vilket tyder på att olyckan skedde plötsligt på ett avstånd av 10km från flygplatsen på en höjd av 8000 fot.

Detta visar också flightradar24 som visar planet på ett fin uppåtgående färd upp till 8000 fot.

"Hassan Rezaeifar, the head of the air crash investigation committee, said it appeared the pilot could not communicate with air-traffic controllers in Tehran in the last moments of the flight"
Citera
2020-01-08, 14:27
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag säger inte att jag sett kroppsdelar men säckar med kroppar. Jag är inte så inne på lemlästade kroppar

https://edition.cnn.com/middleeast/live-news/iran-plane-crash-live-intl-hnk/index.html
Det är helt okej. Tack!
Citera
2020-01-08, 14:28
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men borde inte besättningen ha hunnit sända ut något meddelande då? Enligt media så hann inte piloterna ens få ut ett Mayday vilket tyder på att olyckan skedde plötsligt på ett avstånd av 10km från flygplatsen på en höjd av 8000 fot.

Detta visar också flightradar24 som visar planet på ett fin uppåtgående färd upp till 8000 fot.

"Hassan Rezaeifar, the head of the air crash investigation committee, said it appeared the pilot could not communicate with air-traffic controllers in Tehran in the last moments of the flight"

På cnn tyckte jag det stod att olycksplatsen var 10 km från flygplatsen. Så de kanske bara han lyfta och göra en sväng och sen gick ner nästan direkt.
Citera
2020-01-08, 14:30
Medlem
okok1s avatar
När någon sköt ner planet i Ukraina kunde man konstatera det på något sett. Hur? Kommer det gå nu också?
Citera
2020-01-08, 14:30
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du tänker fel, kolla gärna på dokumentären om Airfrance concord år 2000

Dom körde på skräp ( debris ) på runway efter V1 som punkterade vingtanken med brand
som följd.

Med din logik så är den olyckan; " vel så nær uendelig usannsynlig at bare en komplett idiot engang vil tenke tanken "
Er jo ikke to sammenlignbare situasjoner i det hele tatt.

Her er tidslinjen: USA dreper en av Irans øverste generaler i et rakett-attentat mens han er på diplomatisk oppdrag. Iran sverger hevn og deres president går ut med en offentlig trussel hvor han spesifikt nevner en sak hvor et Iransk passasjerfly med 290 personer ble sprengt av USA og alle døde. Dagen etter angriper Iran Amerikanske baser i Irak, og to timer etterpå eksploderer et passasjerfly i ferd med å ta av fra en rullebane i Teheran.

Spørsmålet er jo bare om Iran gjorde sin president sin trussel god, og av en eller annen grunn hadde designert dette flyet som et millitært mål (for eksempel ekstraksjon av etteretningspersonell,) eller om Amerikanerne så sitt snitt til å bruke denne trusselen til en falsk flagg operasjon mot Iran.

Alle som ikke er efterbliven forstår jo at det ikke er noen tilfeldighet i alle fall. Hvem det var finner vi ut når USA kommer med sin respons.
Citera
2020-01-08, 14:31
Medlem
Ifall Iran sköt ner det så kan USA mycket väl lurat dem till att göra det, USA bryr sig i slutändan enbart om sina egna medborgare.
Citera
2020-01-08, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Hur många miljoner är vi i sverige som är äkta svenskar dvs icke invandrare?
Håller inte med om din definition. Riktiga svenskar har ingen utländskt kultur i blodet under åtminstone två generationer tillbaka. Invandrare definieras som en person född utomlands. Det finns drygt två miljoner folkbokförda personer i Sverige som är födda utomlands. En person vars båda föräldrar är födda utanför Europa är kulturellt inte svensk.
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101Q/UtlSvBakgFin/table/tableViewLayout1/

On Topic
Kan vara en skjutglad arab som sköt ned planet på eget initiativ.

Flygbolaget Ukraine International Airlines sticker inte heller ut på något sätt i flygsäkerhetsstatistiken. Det är första kraschen med dödlig utgång för det Kievbaserade flygbolaget, uppger Reuters.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/flygsakerhetsexpert-markligt-att-sla-fast-att-kraschen-berodde-pa-tekniska-problem/ Betalvägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in