2020-01-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Köp en äggkokare.. inga krångel å kosta en hunka typ. Punktera rundare delen med en synål, lägg i rätt mängd vatten, locket på, och tryck på knappen ... piiip . Done!

https://www.google.com/search?biw=1536&bih=754&tbm=isch&sa=1&ei=BVr7XM67F O35qwH-k6LACg&q=%C3%A4ggkokare+jula&oq=%C3%A4ggkokare+jul a&gs_l=img.3..0.4658.5714..5987...0.0..0.143.630.0 j5......0....1..gws-wiz-img.......0i24.JXRIgeZisIU#i mgrc=-whtipIF5L7hOM:

Ska den del man gjort hålet på fortsatt vara nedåtvänd i apparaten eller vändas uppåt? Tänker att allt rinner ut annars?
Citera
2020-01-08, 13:38
Medlem
Horleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vmax308
Nu hände det igen. Mitt liv rasar samman helt enkelt när jag ser äggvita i kokvattnet och hur det "skummar" sig. Jag har prövat att koka äggen på svag värme osv men ibland spricker dem ändå. Hur gör ni för att undvika spruckna ägg och förstörda liv?
Häll i salt i vattnet när du kokar. Stoppar inte ägget från att spricka men gör så attdet inte skummar sig lika jävligt. Plus ägget blir mycket enklafe att skala
Citera
2020-01-08, 13:38
Medlem
Så jäkla märkligt att alla gör så olika. Alla metoder borde fungera när nu folk gör på sina olika sätt, kan tyckas. Ändå verkar det vara en kompetensfråga då nätet kryllar av dessa ämnen.
Citera
2020-01-08, 13:40
Medlem
199702042s avatar
Det går bra att koka äggen i äggkokaren utan att göra hål. Aldrig haft en sprängning på färska eller äldre ägg.
Citera
2020-01-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Det går bra att koka äggen i äggkokaren utan att göra hål. Aldrig haft en sprängning på färska eller äldre ägg.

Nåväl. Den funkar inte för mig alls. Vet inte om jag gör fel som vänder hålet uppåt efter att jag gjort hål i dom?
Citera
2020-01-08, 14:04
Medlem
shaktas avatar
Jag sprängde ett ägg i mikron tidigare.

Var redan färdigkokt och tänkte värma det, så jag skalade det för jag var väl medveten om att ägg exploderar. Trodde dock det berodde på skalet men icke, Vilken jävla smäll

Var bara en sörja kvar.

Men koka ägg, häll upp vatten, lägg i äggen försiktigt så skalet inte spricker när det träffar kastrullbotten. När vattnet börjar koka så är det 6-7 min kvar för ett normalt kokat ägg.
Citera
2020-01-08, 14:05
Medlem
Titianas avatar
Jag lägger äggen i en tom kastrull, fyller på kallt vatten, saltar och kokar upp hyfsat långsamt dvs inte på järnet. Från det att vattnet kokar klockar jag 5 minuter varefter jag spolar äggen länge i kallt vatten. De ska kännas lite svala på skalet för att vara säker på att kokprocessen stannat av.

4 till 7 minuter beroende på storlek på äggen och hur lös gula man vill ha.

På detta sätt kan man koka 5 eller 75 ägg. Då uppkoket tar längre tid beroende på antalet ägg.
Citera
2020-01-08, 14:07
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag lägger äggen i en tom kastrull, fyller på kallt vatten, saltar och kokar upp hyfsat långsamt dvs inte på järnet. Från det att vattnet kokar klockar jag 5 minuter varefter jag spolar äggen länge i kallt vatten. De ska kännas lite svala på skalet för att vara säker på att kokprocessen stannat av.

På detta sätt kan man koka 5 eller 75 ägg. Då uppkoket tar längre tid beroende på antalet ägg.
Varför saltar du vattnet?
Citera
2020-01-08, 14:08
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Nåväl. Den funkar inte för mig alls. Vet inte om jag gör fel som vänder hålet uppåt efter att jag gjort hål i dom?

Prova utan att göra hål. Har fungerat perfekt för mig. Kör Biltemas 7-äggs kokare, 7,5 min för löskokta enligt egen erfarenhet.
Citera
2020-01-08, 14:14
Medlem
sunrays avatar
Här har ni rätt svar! Lås tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Titiana

Citera
2020-01-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunray
Här har ni rätt svar! Lås tråden

Saltar du också vattnet? Om så, varför.

Nä. Har man aldrig kokat ett ägg så gogglar man: Koka ägg.

Så får man antal minuter för lös, medel, hårdkokt ägg (99% är medelstora).
Citera
2020-01-08, 14:52
Medlem
Äggkokare utan att göra hål i skalet fungerar utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in