2019-06-06, 23:23
Medlem
Elementarts avatar
Du kan ta hjälp med en sked o sänka ner äggen försiktigt.
Citera
2019-06-06, 23:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Jag kokar ägg flera gånger i veckan och mina spricker ALDRIG.

1. Lägger två ägg i en kastrull.
2. Fyller på med det varmaste vattnet från kranen.
3. Sätter plattan på max tills det börjar koka.
4. Drar ner till 75% och kokar i 4-5 min.
5. Äter med kaviar.
Citera
2019-06-08, 08:48
Medlem
TraXzmans avatar
Köp en äggkokare.. inga krångel å kosta en hunka typ. Punktera rundare delen med en synål, lägg i rätt mängd vatten, locket på, och tryck på knappen ... piiip . Done!

https://www.google.com/search?biw=1536&bih=754&tbm=isch&sa=1&ei=BVr7XM67F O35qwH-k6LACg&q=%C3%A4ggkokare+jula&oq=%C3%A4ggkokare+jul a&gs_l=img.3..0.4658.5714..5987...0.0..0.143.630.0 j5......0....1..gws-wiz-img.......0i24.JXRIgeZisIU#i mgrc=-whtipIF5L7hOM:
Citera
2019-06-08, 19:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Punktera rundare delen med en synål,
En vettig tillverkare designar vattenmåttet med en nål i botten, så är det på min.
Citera
2019-06-08, 21:08
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
En vettig tillverkare designar vattenmåttet med en nål i botten, så är det på min.

avancerat med andra ord och mindre muskel verkan ;-)
Citera
2019-06-09, 23:12
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Haha jag gråter en skvätt om jag missar att kolla klockan och äggen kokar för länge.

Kokar man ett treminuters ägg en minut för länge gör det naturligtvis inte så mycket. Men ett hårdkokt ägg bör inte koka hur länge som helst.
Citera
2019-06-09, 23:29
Medlem
lemonzhellos avatar
Det rätta handhavandet är naturligtvis att ha prövat sig fram, det finns ju så många variabler.
Kastrull, spis, vattenmängd, äggstorlek etc. Det som funkar hemma hos mig funkar inte alltid lika bra någon annanstans.

Jag anser mig vara inofficiell stormästare i äggkokning, som säkert många andra, och mina
ägg åker i från start. Ett snabbt uppkok (induktion, maxläget) och sen dra ner värmen och låta dem koka 3,5 minuter för små/medelstora och 4 minuter för stora ägg.

Avslutningsvis in under vattenkranen i tio sekunder och sen ett välriktat hugg med en kniv ungefär en fjärdedels väg nedanför toppen.
På det viset lyfts sedan "locket" lätt av med skeden när det är dags att avnjuta dem. Med salt, kaviar är för skolbarn.

Äggen spricker aldrig. Och jag äter två ägg dagligen. Smaskens.
Citera
2020-01-08, 13:10
Medlem
Kan. Inte. Koka. Ägg. Vad är det för fel?

Okej, nu är det såhär. Senaste tiden så har jag haft E N O R M A svårigheter att koka ägg. Helt plötsligt.

Dels har jag under ett tag använt en äggkokare. Smidig apparat där det i princip inte går att misslyckas. Däremot kräver den att man petar hål i ägget med en nål (sitter på maskinen) för att ägget inte ska sprängas. Men när man sedan blötlägger ägget i någon minut för kylning så läcker det in massa vatten och ägget blir geggigt och halvkul att äta. Så, har slutat med den.

Men när jag istället som idag försöker koka på hederligt sätt via platta så skiter det sig också. Har förr alltid lagt ägg direkt i vatten, låtit koka upp och sen tagit önskad tid, typ 8 min. Däremot så har dom en tendens att spricka eller bara falla samman till en röra när man försöker skala.

Valde därför idag (efter att ha läst på nätet) att först låta vattnet sjuda och sen lägga ner äggen försiktigt bla bla. Det ena ägget spricker så fort det hamnar i vattnet. Dom två andra då? Det ena testar jag att ”skaka” försiktigt i ett glas för att få bort skalet, men allt blir till en sörja. Det sista knäcker jag försiktigt mot kanten på glaset och försöker kort och gott att bara skala. Slutar med att ägget är fullt i kratrar och faller samman.

Vad fan gör jag för fel? Ska man låta äggen stå framme ett tag i rumstemp? Läser man runt på nätet så tar folk alltid direkt från kylskåpet. Kan det vara fel på kastrull? För hög temp på platta? Hjälp mig!!!
Citera
2020-01-08, 13:14
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Okej, nu är det såhär. Senaste tiden så har jag haft E N O R M A svårigheter att koka ägg. Helt plötsligt.

Dels har jag under ett tag använt en äggkokare. Smidig apparat där det i princip inte går att misslyckas. Däremot kräver den att man petar hål i ägget med en nål (sitter på maskinen) för att ägget inte ska sprängas. Men när man sedan blötlägger ägget i någon minut för kylning så läcker det in massa vatten och ägget blir geggigt och halvkul att äta. Så, har slutat med den.

Men när jag istället som idag försöker koka på hederligt sätt via platta så skiter det sig också. Har förr alltid lagt ägg direkt i vatten, låtit koka upp och sen tagit önskad tid, typ 8 min. Däremot så har dom en tendens att spricka eller bara falla samman till en röra när man försöker skala.

Valde därför idag (efter att ha läst på nätet) att först låta vattnet sjuda och sen lägga ner äggen försiktigt bla bla. Det ena ägget spricker så fort det hamnar i vattnet. Dom två andra då? Det ena testar jag att ”skaka” försiktigt i ett glas för att få bort skalet, men allt blir till en sörja. Det sista knäcker jag försiktigt mot kanten på glaset och försöker kort och gott att bara skala. Slutar med att ägget är fullt i kratrar och faller samman.

Vad fan gör jag för fel? Ska man låta äggen stå framme ett tag i rumstemp? Läser man runt på nätet så tar folk alltid direkt från kylskåpet. Kan det vara fel på kastrull? För hög temp på platta? Hjälp mig!!!

låt vattnet skuda SEN lägg ner ägget, ditt ägg.
Citera
2020-01-08, 13:16
Medlem
Hallsakaefts avatar
Läste (sjöng) rubriken till melodin Kristet utseende - Quinna

Koka inte så att det stormkokar.

Kyl ner ordentligt innan du skalar
Citera
2020-01-08, 13:24
Medlem
HuJintaos avatar
Tokfärska ägg är svårare att få bra än lite äldre. Är de superfärska så är det mycket svårare att skala dom. Föredrar ägg med enbart 1-2v kvar på bäst förudatumet.

Jag brukar göra så här; är det stora ägg så räknar jag med 8min, är det små så 6min. Jag lägger i äggen direkt innan vattnet har kokat upp. Sen får de koka järnet, så fort tiden gått ut så tar jag av kastrullen och låter den stå under rinnande kallt vatten ett par minuter. Efter det tar jag upp alla (brukar koka 8st åt gången) och låter de ligga på tork i ca 10min. Sen åker de in i kylen.

Äter cirka 4 ägg om dan.
Citera
2020-01-08, 13:34
Medlem
Brukar alltid låta det börja koka innan jag lägger i mina ägg och dom sista äggen i ett 12-pack brukar kunna spricka om man lägger i dom efter att det har börjat koka, så jag antar att det beror på att de hunnit bli gamla. Kokat ägg varje dag på exakt samma vis under ett par år nu så känns som att jag har hyfsat på fötterna.

Men med dina problem så föreslår jag att du lägger i äggen direkt.
Senast redigerad av ingount 2020-01-08 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in