Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 10:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tycker att det glöder åtminstone. Det jag reflekterar över dock är att nedstigningen verkar gå relativt i maklig takt. Tror inte man skulle se det vid en missilattack.

Man kan väl stänga ner bränsle och motorn och flyga med den andra motorn enbart. Låter inte troligt med motorhaveri på flera motorer samtidigt. Jag är ingen flygexpert eller kan något om plan men det känns som att en motor skulle kunna antända och då skulle det säkert finnas något nödstopp för det
Citera
2020-01-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
https://www.express.co.uk/news/world/1225360/iran-plane-crash-news-ukraine-flight-Imam-Khomeini-Airport-tehran-world-war-3/amp

Ser ut som kulhål på vissa bilder.
Nej, inga kulhål. Men du har helt rätt i att det är hål och jag har sett det på vissa andra bilder. Det kan vara splitterhål från en luftvärnsrobot.

Någon MÖP får gärna ha en genomgång av vad för typ av MANPADs eller mer kvalificerade luftvärn som kan vara aktuellt, som ger en dylik splitterbild (jag ser hål på stabilisatorn också, vilket tyder på en viss spridning).

Men, för tidigt att säga. Kan finnas andra förklaringar. Det jag funderade på först var ett turbinhaveri på ena motorn som orsakar haveriet (men det är konstigt med stabben då), s.k. "uncontained engine faliure" där turbinblad yr åt alla håll och sliter sönder motor och skadar flygkroppen.
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Motorhaverier brukar aldrig leda till att planet exploderar bara att motorn blir obrukbar och så försöker de landa med övriga motorer. Det finns till och med släckningsanordningar i motorn.

En solklar nedskjutning! Roboten träffade motorn som exploderade och antände tanken i vingen.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Inga "svenssons" bland de "svenskar" jag kunde hitta i listorna.

De där listorna är inte kompletta. Fanns "l*ndbergare" ombord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratsy
Insatschef? Drev ju ett transportföretag ihop med sin fru.

https://www.allabolag.se/5590285309/befattningar

Jag tar tillbaka det. Det var någon annan som skrev det, och jag hade inte kollat upp källan. Ber om ursäkt. Skitdåligt av mig.
Citera
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratsy
Insatschef? Drev ju ett transportföretag ihop med sin fru.

https://www.allabolag.se/5590285309/befattningar

Taxi åkare

Fruns namn (förnamn ) är Persiskt
Citera
2020-01-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag skulle tro att det rör sig om Irans luftvärn som har aktiverats på grund av situationen med USA. Det kan vara S-300 eller Bavar.
Ja, det är naturligtvis troligare än att det vore USA, men det känns ändå inte så troligt så nära en flygplats. Man får väl räkna med att åtminstone iranierna vet var deras flygplatser ligger...

Var planet inte på för lite låg höjd för dessa större system?
Citera
2020-01-08, 10:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Inga "svenssons" bland de "svenskar" jag kunde hitta i listorna.
Jo, tre L*ndberg, pappa och två söner har vi kommit fram till. Fruns FB: www.shorturl.at/MYZ07
Citera
2020-01-08, 10:19
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djokoto
Tack. Ytterligare tre svenskar på de listorna. L*ndberg saknas på listorna. Finns det en till lista?
Jag hade fått upp 2 av samma, nu ska det vara rätt 4.
Citera
Medlem
Citat:
Personer som tillförskansat sig svenskt samordningsnummer/pass?
Precis det jag menar. Att kalla någon svensk idag är väldigt luddigt.
Citera
Medlem
Till många här som frågar vad det är "för typer som åker till Iran" kan jag säga att det är helt vanliga personer, allt från den som levererar er post till den läkare ni möter på vårdcentralen eller akuten. Många åker "hem" pga att de har släktingar och/eller föräldrar som inte har möjlighet att besöka Sverige pga ålder/sjukdom samt striktare regler sedan migrationskrisen 2015.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Motorhaverier brukar aldrig leda till att planet exploderar bara att motorn blir obrukbar och så försöker de landa med övriga motorer. Det finns till och med släckningsanordningar i motorn.

En solklar nedskjutning! Roboten träffade motorn som exploderade och antände tanken i vingen.

Ser onekligen aningen misstänkt ut. Men visst kan det explodera. Om säg fågelhaveri. Det har hänt tidigare. Det dumma är ju att de verkar på det klara exakt vad som hänt bara några timmar efter. Det ser misstänkt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in