Hej på er,
Jag är ny här på forumet och mitt första inlägg.
Kanske har mitt tinnitus-problem lyfts tidigare i tråden men så väldans lång tråd så svårt att läsa allt.
Jag upptäckte min tinnitus för ca 6-7 år sedan. Å den tycks förvärras med åren. I början kändes det mest som en ton som var en del av "min natur" för att på senare år kännas så upptrissad att hela jag sätts ur balans. det är som att hela nervsystemet triggas. Svårt att förklara. Idag är det hyperjobbigt, ledsamt och stressande. Märker att jag/tinnitusen triggas av ljud som fläktssytem som finns såväl i min lgh likväl som från ljudkällor utomhus likväl som kylskåp/frys är lite av en pina och inte tala om buller från motorvägar och trafikerade leder. Att bo i en stad upplevs förvärra min tinnitus. Att det är svårt att få utrymme till jordens naturliga ljud och dess jordande verkan. Fr vart jag än vänder mig är bullret där som upplevs trigga min tinnitus.
Är det någon som har erfarenhet av att känna att onaturliga ljud som buller påverkar tinnitus? Blir det bättre i naturen? (Jag själv upplever att det blir bättre när jag är i naturen. Överväger att flytta från staden bara att det är svårt då jag är deltidsmor till tonåringar. Lite låst men om hälsan inte klarar detta så kanske jag inte har något val?)
Dagar som denna när det tjuter högfrekvent känns det som att jag är på väg att "lyfta", en förnimmelse som inte är vidare behaglig. Det känns så elektroniskt.
I samklang med detta lider jag även av utmattningsproblematik som pågått i olika grad under 10 år. Och jag är överlag oerhört känslig för sinnesstimuli. Blir lät överväldigad med behov av att vila och har i stort sätt helt dragit mig undan sociala sammanhang.
Försökt söka hjälp för mina problem men tycks inte finnas någon vidare hjälp att få via sjukvården. Ledsamt.
Ursäkta något spretigt inlägg, svårt att rama in och när det är såhär som idag är det svårt att fokusera pga tjutet/pipet.
Tack snälla på förhand tips och rekommendationer mottages med tacksamhet/ Hälsningar från mig