2020-01-08, 07:58
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Jo det pekar åt att Irans excellenta militär skjutit ner det Ukrainska planet, av misstag eller?

Fullständig panik i lägret när man insett att man skjutit ner ett civilt plan, då måste man så klart skrika allt vad man orkar att det var ett tekniskt fel, eller har Irans motsvarighet till haverikommissionen varit snabbt på plats och hittat vad felet var bland vrakspillrorna?

Det sistnämnda är väll det troliga, för de är ju så in i helvete smarta de där Iranierna.

Ja, det som talar för det scenariot är att de inte passade på att anklaga USA för att ha skjutit ner planet, vilket annars vore lämplig krigspropaganda i detta spända läge.

Jag tror inte att Irans attack mot USA i Irak och flygplanskraschen i Iran samma natt är en slump.
Citera
2020-01-08, 07:59
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Återigen: Vad har det med mitt inlägg att göra?

Tomte, snälla. Ditt inlägg handlar om Iran kan "hämnas" genom att terroristattack mot Israel. Då svarade jag att Trump inte bryr sig = kanske inte "hämnas" tillbaka.
Citera
2020-01-08, 08:02
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hämnden är utkrävd enl. Irans utrikesminister:

Javad Zarif
@JZarif
Iran took & concluded proportionate measures in self-defense under Article 51 of UN Charter targeting base from which cowardly armed attack against our citizens & senior officials were launched.

We do not seek escalation or war, but will defend ourselves against any aggression.
https://twitter.com/JZarif/status/12...217469953?s=20

Och till alla fåtöljkrigare. Detta var nog en mycket lyckad operation måste man säga. Iran har visat att man menar allvar och kan gå hela vägen. Man har kapabla precisionsvapen och har fått alla att förstå att vid ett skarpt läge kan man slå till hårt utan att motståndaren hinner försvara sig.

Och det förhoppningsvis utan några offer. Iaf inte några större.

Jag tror USA var fullt medvetna om var de skulle landa och lät dom komma förbi luftförsvaret för att minska konflikten och världen kan tro att Iran fick sin hämnd.
Citera
2020-01-08, 08:02
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Irakisk militär säger 0 skadade irakier.

Min teori, säkert att en och annan militär i basen dog. Men medan USA&Irak har ett intresse av att minska förlusterna för att slippa eskalering så kommer Iran överdrivna motsåndssidans förluster just för att slippa eskalera.

Så vi kommer kanske aldrig veta exakt vad som hände i basen...

Jo, om amerikaner/västerlänningar dör får vi nog veta det. Om irakier dör... beror det på. Inte så osannolikt att USA använder i ordkrig mot Iran.
Citera
2020-01-08, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan
Men nej, nej, nej. Jag vet inte vad du försöker bevisa, men sannolikheten är fortfarande exakt 0 att planets tekniska status skulle påverkas utav en eventuell konflikt mellan Iran och USA.

Ni två talar om olika saker, men vill bemöta ditt påstående. Sannorlikheten är nog höjd att planets tekniska status påverkas av konflikten då det pågår ekonomiska sanktioner. Nu vet jag inte i detalj om alla sanktioner, men service på Boeing påverkas troligen negativt pga bristande materiel o.dyl. Sen hur omfattande det är går inte att säga. Men då vi pratar om sannorlikhet så är du fel ute. Det är en förhöjd sannorlikhet, även om det inte är säkert att det förhåller sig så reellt.
Citera
2020-01-08, 08:07
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Jag tror USA var fullt medvetna om var de skulle landa och lät dom komma förbi luftförsvaret för att minska konflikten och världen kan tro att Iran fick sin hämnd.

Tror inte det fungerar så. Däremot visste nog Iran att typ "ingen var där". När USA attackerade Syrien så var det så här:
Citat:
“Military planners took precautions to minimize risk to Russian or Syrian personnel located at the airfield,” he said. No Russian aircraft were at the base, military officials said.

Man visade alltså att man kan om man vill.
Citera
Medlem
Sådärja nu kan förtrycket av det iranska folket fortsätta otroligt vidrigt land kvinnor är mindre värda än hundar dom får inte ens resa utanför iran måste ha tillstånd
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Tomte, snälla. Ditt inlägg handlar om Iran kan "hämnas" genom att terroristattack mot Israel. Då svarade jag att Trump inte bryr sig = kanske inte "hämnas" tillbaka.

Idiot! Står det att USA kan känna sig säkra på att inte råka ut för iransk hämnd?
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Om du vill tala sannolikheter så är det extremt liten sannolik att ett plan störtar av tekniska fel när man precis har trappat upp ett krig. Mer sannolikt att det har med missiler att göra.

Mm förvisso. Låter bara vansinnigt i mina öron att civila Ukrainanare betalar med sina liv för att en ärke-terrorist tagits av daga av USA. Får väl i så fall hoppas på vedergällning deluxe. Finns liksom inget existensberättigande längre för ett land såsom Iran
Citera
2020-01-08, 08:15
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ni två talar om olika saker, men vill bemöta ditt påstående. Sannorlikheten är nog höjd att planets tekniska status påverkas av konflikten då det pågår ekonomiska sanktioner. Nu vet jag inte i detalj om alla sanktioner, men service på Boeing påverkas troligen negativt pga bristande materiel o.dyl. Sen hur omfattande det är går inte att säga. Men då vi pratar om sannorlikhet så är du fel ute. Det är en förhöjd sannorlikhet, även om det inte är säkert att det förhåller sig så reellt.

Det beror ju på om just flygplatsen är underfinansierad pga sanktionerna. Man kan t.ex. argumentera att servicepersonal får riktigt bra lön jämfört med resten av landet, rädda att förlora det och på sätt är måna om att göra ett bra jobb osv osv.

Men självklart är timingen EXTREMT suspekt.
Citera
2020-01-08, 08:16
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964

Det ser ut så ja , som jag skrev tidigare i tråden Trump svarade alltså så här om attacken : All is well , Will give a statement tomorrow ”
All is well ? Attack mot USA’s bas ?! Det är inte ett vidare Trumpigt svar. Dom håller på att de-eskalera situationen från båda håll, för det ligger i bådas intresse, likt du säger.
Citera
2020-01-08, 08:16
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Idiot! Står det att USA kan känna sig säkra på att inte råka ut för iransk hämnd?

Har jag sagt det?
Kommenterade just den del som har med Israel att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in