2020-01-07, 18:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nedan är från Wikipedia:

För andra betydelser, se Beroende (olika betydelser).
Beroende (addiktion) är ett beteendefenomen och psykiskt fenomen som innebär de fysiska och psykiska mekanismerna bakom att en person återkommande utsätter sig för något som den vet är skadligt. Beroendesyndrom är en psykisk diagnos i ICD-10, som gäller beroende av psykoaktiva substanser, det vill säga lagliga droger (till exempel nikotin och koffein), illegala droger (till exempel heroin) och narkotikaklassade läkemedel. Beroendet kännetecknas av en längtan efter substansen, att substansbruket dominerar personens ekonomiska och sociala liv och prioriteras högre än hälsan, tillvänjning och toleransökning, samt att personen har svårt att styra intaget av substansen.[1]

Beroende

Med beroende avses att hjärnan förändras av, och att personens viljeliv underordnas, drogen. Substansmissbruk betyder i stället att en persons livsföring påverkas negativt, eller att ett normalt bruk (av till exempel alkohol eller läkemedel) i någon mening blir onormalt (till exempel ifråga om mängd). Beroende kan både ha psykiska och fysiska komponenter. De psykiska komponenterna kan bestå i att det ger personen ångest att inte ge vika för beroendet. De fysiska komponenterna kan yttra sig i fysisk abstinens (till exempel darrhänthet, frossa, illamående) och toleransökning.[2]

Beroende kan liknas vid impulskontrollstörningar, av vilka många, i överförd betydelse, kallas beroende, till exempel spelberoende. Likaså kan symtombilden för vissa parafilier och sexuella dysfunktioner likna symtomen vid substansberoenden, till exempel sexberoende.

Tala om för mig var i betydelsen av beroende som jag har fel. Du har skrivit det flera gånger nu, så varsågod och peka ut exakt vad det är jag har uppfattat fel!

Försök förklara varför sexsäljaren kan vara i beroendeställning till sexköparen men att det omvända inte är möjligt. En halv böj försökte förklara det och hamnade i slutsatsen att det är skadligt att rädda sitt eget liv, tror du att det kommer gå bättre för dig?
Citera
2020-01-07, 18:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur kan det vara skadligt för dig att göra det som krävs för att rädda ditt liv?

För att det är något du inte vill göra och som du kommer att lida av framöver. Att det i detta fallet räddar ditt liv spelar ingen roll, bet betyder bara att du tvingas göra något destruktivt för att få leva.

Om du fastnar med armen under en sten och du måste kapa av den för att inte svälta ihjäl så betyder inte det att amputationer i sig är konstruktiva. De är bara mindre destruktiva ä alternativet, döden.

Ändra om scenarierna så att det är sexköparen som står i beroendeställning till säljaren.
Citera
2020-01-07, 18:16
Avstängd
Citat:
Försök förklara varför sexsäljaren kan vara i beroendeställning till sexköparen men att det omvända inte är möjligt. En halv böj försökte förklara det och hamnade i slutsatsen att det är skadligt att rädda sitt eget liv, tror du att det kommer gå bättre för dig?

Läs vad jag skriver istället för vad du tycker att jag kanske menar, så blir det inte fel hela tiden.
Citera
2020-01-07, 18:16
Medlem
exceptionals avatar
Nolla
Citera
2020-01-07, 18:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Nej, berätta du först vad i ordet BEROENDE jag har förstått fel. Du har skrivit flera gånger att jag inte förstått rätt. Tala om vad det är då, nu!
Citera
2020-01-07, 18:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
För att det är något du inte vill göra och som du kommer att lida av framöver. Att det i detta fallet räddar ditt liv spelar ingen roll, bet betyder bara att du tvingas göra något destruktivt för att få leva.

Om du fastnar med armen under en sten och du måste kapa av den för att inte svälta ihjäl så betyder inte det att amputationer i sig är konstruktiva. De är bara mindre destruktiva ä alternativet, döden.

Ändra om scenarierna så att det är sexköparen som står i beroendeställning till säljaren.

Det betyder inte att det är skadligt att rädda sitt liv, det måste du väl förstå.
Citera
2020-01-07, 18:22
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Läs vad jag skriver istället för vad du tycker att jag kanske menar, så blir det inte fel hela tiden.

Det är ingen risk att jag tolkar någonting ordagrant som Svennebanan skriver när det gäller att återge andra användare. Mycket ljug därifrån.
Citera
2020-01-07, 18:23
Avstängd
Citat:
Det betyder inte att det är skadligt att rädda sitt liv, det måste du väl förstå.

Jo det förstår jag. Det är du som inte förstår att handlingen oavsett är självdestruktiv och att du står i beroendeställning ifall du tvingas suga av mig för att få vatten så du inte törstar ihjäl.
Citera
2020-01-07, 18:25
Avstängd
Citat:
Det är ingen risk att jag tolkar någonting ordagrant som Svennebanan skriver när det gäller att återge andra användare. Mycket ljug därifrån.

Sanna ord!
Citera
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det är uppenbarligen du som har svårt att förstå ordet, det har du visat sedan tidigare också. Läs på!

Att du i din enfald tror att onani är en fullgod ersättning till sex med en annan person visar bara hur vriden syn på sex du har. Det blir förstås svårt för asexuella personer att diskutera en sådan här fråga.

Och var skrev jag att det var en fullgod ersättning att onanera? Jag skrev just precis tvärtom "även om det inte blir riktigt samma sak".
Läser du med arslet eller??
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, berätta du först vad i ordet BEROENDE jag har förstått fel. Du har skrivit flera gånger att jag inte förstått rätt. Tala om vad det är då, nu!

Det allmänna språkbruket är att man är i beroendeställning till den som ger dig det du behöver men du vill tydligen ägna dig åt hårklyverier och gå ifrån det allmänna språkbruket för att det passar dig denna gång.

Om du hävdar att sexköparen inte kan vara i beroendeställning till sexsäljaren men att det motsatta kan gälla får du förklara hur du motiverar det. Båda ger något den andra behöver och om vi pratar om t.ex. Sverige eller andra i-länder är behovet inte så starkt att överlevnaden hänger på det..
Citera
2020-01-07, 18:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jo det förstår jag. Det är du som inte förstår att handlingen oavsett är självdestruktiv och att du står i beroendeställning ifall du tvingas suga av mig för att få vatten så du inte törstar ihjäl.

Jaha, det är självdestruktivt att rädda sitt liv, bra där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in