Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Du avslöjar ÅTER dig själv som en fullblodsidiot som INTE ENS FATTAR det jag uttryckligen skriver:
Jag förnekar inte att det är regionerna som är den stora flaskhalsen. Jag påtalar bara att det inte är ovanligt att medicinskt färdigbehandlade patienter tar upp plats på sjukhuset i väntan på den kommunala vården. Detta bidrar till att skapa köer.
Ett annat problem är att den lagstadgade samverkan mellan kommuner och regioner fungerar dåligt. Patienter skrivs ut utan ordentlig vårdplanering, vilket leder till att vården i hemmet eller på boendet blir undermålig. Konsekvensen blir att patienten måste läggas in igen efter kort tid. Detta är ganska vanligt bland äldre, multisjuka, psykiskt sjuka och så vidare. Även detta bidrar till att skapa köer.
Givet de senaste inläggen är det lätt att inse den dominoeffekt som uppstår när kommunerna skär ner på vård och omsorg. Det fungerar redan ganska dåligt och kommer givetvis bara att bli sämre. Det kommer i sin tur att innebära att fler patienter behöver läggas in på sjukhusen som redan är överbelastade. Det är en nedåtgående spiral som går snabbare och snabbare. Dessutom belastar alla invandrare systemen mycket hårt.
Och ditt helt irrelevanta ältande om nån jävla ”skolbudget” i någon kommun står du för själv. Vad har det med saken att göra? Tråden är på 160 sidor och du ältar om någon siffra utan något som helst sammanhang.

Men så oartigt att kalla din motdebattör för idiot. Är du 1 år gammal? För du beter dig som en liten bebis som inte fått mjölk av mamma. Det var vad jag minns du som refererade till Lotta Gröning, som skrev om Kramfors ekonomiska situation. Därav använder jag mig av Kramfors för att klargöra det mycket utbredda missförståndet att vi befinner oss i en nationalekonomisk kris.
(FB) Kommunkrisen sprider sig nu igenom Sverige.
Kramfors är en av flera småkommuner som lägger för mycket pengar på välfärd. Det är i regel röda kommuner som struntar i god förvaltningspraxis. Dessa kommuner vill nu har mer pengar, från kommuner som sköter sig.
Det är bortom undertecknads förståelse att du fortfarande för långa resonemang om kommunens rehabverksamhet, som om det vore en betydande verksamhet. I t.ex. min kommun finns ca 11 500 kommunanställda. Hemsjukvården har ca 250 anställda. Dvs 2 % av totalt antal anställda, ergo en mycket liten del av kommunens lönebudget. Flaskhalsen i sjukvården finnes inte heller på kommunal nivå, oavsett hur barnsligt du beter dig åt, är det helt enkelt fakta att det är regionerna dvs sjukhusen som krånglar, inte kommunerna. Det finns ingen saklig grund i ditt resonemang. Därmed ingen orsak att vidare utforska ämnet.
För att relativisera ovan så vill jag ta oss tillbaka till verkligheten. Kramfors och liknande kommuner, som "krisar" pga allt för generösa välfärdsbudgetar, utgör en väldigt liten del av Sveriges befolkning. De är som jag sagt inte representativa för Sverige som helhet.
Faktum är att tittar man endast på Sveriges 50 största kommuner så har du redan där en total befolkning på över 6 miljoner invånare. Mao lever över 50 % av Sveriges befolkning i landets 50 största kommuner. Dessa utgör en bättre representation för Sverige som helhet. Tittar man på dessa kommuners (kommunkoncerners) balansräkningar, så kan konstatera att de i nuläget har sammanlagda tillgångar på över 1 biljon kr med ett eget kapital på över 400 miljarder kr och därmed en soliditet på 40 %. De kan alltså låna i runda slängar 400 miljarder kr och trots det ha ca 30 % i soliditet vilket av någon anledning är ett slags mål bland Sveriges kommuner. I fall de går ned till 20 % soliditet så kan de låna nästan en biljon kr. Det saknas alltså inte pengar i Sveriges kommuner, tvärtom, pga hur kommuners uppdrag är formulerat, är de i regel ganska så välkapitaliserade, eftersom de har stora belopp i bostäder, energiproduktion, kommunikationsnät, marktillgångar, hamnar mm. Mellanstora och stora kommuner har det gott ställt ekonomiskt. Det finns här ingen kris när man tittar på balansräkningen.
Detta återses i Moodys och Standard and Poors kreditbetyg för Kommuninvest. Kommuninvest har högsta möjliga kreditbetyg.