2020-01-03, 20:00
Avstängd
Jag tror att aktierna hos Advanced Micro Devices Inc (AMD) kommer att stiga rejält under 2020. Det beror på att de har en bättre tillverkningsteknik nu än enda konkurrenten Intel. På Sweclockers.com så står det i en artikel från december 2019 att AMD vann mot Intel: Länk.
Jag tror dock att om Intel kontrar med bättre produkter i framtiden så kan det dock bli läge att sälja AMD. Fast så länge AMD har bättre tillverkningsteknik på 7nm så borde aktierna öka i kanske t.om. 2 års tid.
Senast redigerad av Shadowk102 2020-01-03 kl. 20:01. Anledning: Grammatiken.
Citera
2020-01-03, 21:04
Medlem
mrharakiris avatar
Grattis till fantastik avkastning, men tror du verkligen att visa/mastercard står för stora uppgångar under 2020? Känns mer som långsiktiga stabila innehav, snackar vi 10år håller jag helt med!

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Mastercard och Visa. Även Paycom om du vill vara än mer girig till större risk

De har i praktiken oligopol på betalningslösningar i takt med ökad internationell e-handel och en växande medelklass i tredje världen. De är mer teknikbolag än finansföretag. Läs på lite om företagen.

Vilka ser du som utmanare när internationell e-handel växer alltmer och allt färre betalar kontant?
När såg du sist ett växelkontor på semesterresan?

Utan Mastercard och Visa hade aldrig Amazon varit en vinnare. Även en bra hedge om du tror på en försvagad krona.

Få lär ha förlorat pengar på dessa aktier. Mitt största innehav och har haft de nu i snart 10 år gjort över två miljoner kronor i vinst. Pensionen räddad.

https://finviz.com/quote.ashx?t=MA&ty=c&ta=0&p=m
Citera
2020-01-03, 21:19
Medlem
Embracer tror jag, släpper många nya spel och växer snabbt, köper upp konkurrenter med mera.
Citera
2020-01-03, 22:00
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrharakiri
Grattis till fantastik avkastning, men tror du verkligen att visa/mastercard står för stora uppgångar under 2020? Känns mer som långsiktiga stabila innehav, snackar vi 10år håller jag helt med!

Vill du chansa (vinn eller försvinna) och bli stormrik i år över en natt ska du inte följa mina råd.

Har du inte lika bråttom utan vill placera ett stort kapital i en diversifierad portfölj och bli förmögen på sikt bör du ta del av detta råd.

Betalningslösningar är snabbt växande bransch.

Varför så bråttom? Går du i pension i år och vill spela kvitt eller dubbelt med dina surt förvärvade slantar och gå över ett minfält? Vi är alla olika.
Citera
2020-01-03, 22:09
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrharakiri

Jag har gjort en fantastisk resa på mitt innehav och om du följer mina gamla innehav från 2012 rekommenderade jag även Vitrolife och Hexpol.

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...5508/vitrolife

(FB) Här presenterar vi vår portfölj

Läs hur mina råd i inlägget under då sågades av "expertpanelen".

// Multimiljonär
Citera
2020-01-03, 22:12
Medlem
Rektangels avatar
Köp inte haussade källarbolag där råden kommer från de som agerar genom doktrinen "pump and dump" utan håll er till stora genomlysta företag där rådgivaren och du knappast kan driva kursen i en egen agenda.
Citera
2020-01-03, 22:16
Medlem
Rektangels avatar
Sök på de framgångsrika småbolagsfonderna på Avanaza och " lyft på huven" och se vilka vinnarinnehav de har.
Sök på två-tre bra fonder och köp de mest framgångsrika bolagen de innehar.

En bra vinnartaktik. Vill ni chansa och bli rik redan imorgon köp då trisslott istället.
Citera
2020-01-05, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dmitri
Vi är inne i en jättelång period många år av låga räntor, och låg inflation. Fastighetsbolagen är fortfarande köpvärda trotts att kurserna är ganska höga nu. Men köp bara kvalitetsbolag, inte bolag som satsar på svindyra hyror i förorter och liknande. Varning för SBB ett oseriöst skitbolag och Klövern som lånar. lånar och missköter sina hus. Tummen upp för Castellum och Fabege.

Och inga räntehöjningar i sikte... bör man då inte köpa de mest belånade företagen?
Citera
2020-01-05, 08:57
Medlem
Valfrids avatar
Gissar och tror vi får lite nyheter snart i Ziccum. Baserar denna tro bla på nedanstående .

"Medicintekniska utvecklingsbolaget Ziccum är inne i en intensiv fas där fokus ligger på de under året ingångna samarbetena. Gällande utvärderingen med ett utvecklingsbolag i vaccinationsbranschen så har Ziccum levererat material till bolaget, och inväntar resultat tillbaka kring årsskiftet. Det skriver Penser Access i en uppdragsanalys daterad den 11 november.

Givet ett positivt resultat så bör nyheter komma allmänheten tillhanda under första halvåret 2020. Det kan komma i form av ett utökat samarbetsprojekt eller en direkt licensiering av Ziccums teknologi. Ziccum ska under december även lämna in material till den andra aviserade partnern, ett globalt läkemedelsbolag."

"Vi har tittat på ett antal scenarier för samarbeten med vaccintillverkare där Ziccum skulle kunna licensiera ut sin teknologi mot royaltybetalningar. Givet dessa scenerier bedömer vi att Ziccum-aktien på nuvarande kurs erbjuder en investering med hög potential, om än till en hög risk", skriver Penser i sin slutsats."
Citera
2020-01-05, 16:59
Medlem
Pojkekorvs avatar
Maha Energy tror jag hyffsat på för innevarande år.
Ett svenskt petroleumbolag med sin främsta verksamhet i Brasilien. Expanderar och borrar i nyöppnade fält, ökar hela tiden sin produktion.
Halvtrög byråkrati i Brasilien men ska enligt utsago vara mycket mer företagsvänligt efter Bonsolaro som president. Begränsas av kvoter till raffinaderi och el-konvertering av gas, denna flaskhals kommer troligen lösas nu 2020. Jag räknar med uppgång för 2020.
Citera
2020-01-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Theralase Technologies, botemedel mot cancer i blåsan och kanske mot de flesta cancersjukdomar. Vi får väl se var kursen är i slutet av Q1. 5 patienter får 3 månadersbesked i slutet av februari, varav de första två förmodligen redan nu i januari. De senaste patienterna har varit cancerfria i 18 månader nu. Engångsbehandling utan biverkningar.

(Och ett potentiellt immunförsvar kan uppstå. Det har det nämligen gjort med försöksdjuren. Men ett vaccin mot cancer är nog inte värt så mycket, bara 50 triljoner dollar)

Jäklar vad lågt den aktien stod i. Ser jag rätt? Har du sett nån prognos på framtida värde?
Citera
2020-01-07, 08:25
Medlem
tja, market cap kring 90 milj, företag i Fas 2 studier brukar värderas i 300 milj. Men jag är lite orolig att det måste finnas en anledning till varför kursen är så låg. Och det svaret vet jag dessvärre inte. Vid framgångsrik studie borde kursen gå till 2-4 CAD och sedan vidare till Nasdaq. Men om resultaten uteblir är naturligtvis 95% av pengarna borta. Man måste vara beredd att förlora allt. I slutet av februari borde 5 patienter fått sina 3 månaders-kollar. Patient 1 har redan fått sin, patient 2 får sin idag, men jag misstänker att de kanske väntar in de nästkommande tre patienterna också innan det kommer ett PR om hur det har gått. Företaget inväntar även ett IND från amerikanska FDA för att låta sjukhus där leta patienter. jag hoppas det kommer nu i januari. Men det är lätt att bli blind av girighet. jag har gjort det misstaget förr med dystra konsekvenser, så bara för att jag skriver här att det är guld och gröna skogar som väntar betyder ju inte det att det blir så. Mina livsbesparingar ligger här. Inte alls nervös, inte alls nervös, inte alls nervös.
Finns chatforum på Stockhouse och CEO som är bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in