Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Självklart är ett självvalt tillstånd inte att jämföra med ett påtvingat men det förklarar ändå inte skillnaden mellan män och kvinnor när det gäller inställningen till relationer.
I egenskap av att vara kvinna träffar jag många kvinnor och av de kvinnor jag haft kontakt med som valt att vara singlar så är det för att så länge de inte träffar en man som är RÄTT ur alla tänkbara perspektiv så är singellivet så enkelt och behagligt att det inte är värt att ge upp. Många av dem brukar även vara positiva till särbolivet så det verkar som att det sitter långt inne att ge upp självständigheten och egentiden.
Värt att nämna är även att samtliga haft tidigare relationer så de vet ju vad de säger nej till.
Varför resonerar inte lika många män på detta sätt?
För att vårt värde som män urholkas och rentav försvinner om ingen finner oss attraktiv. Varför tror du män försöker? Det är biologiskt inbyggt att mannen ska bli så attraktiv som möjligt för kvinnan. Det är mannen som jagar kvinnan, som frågar
om hon vill, inte tvärtom. Kvinnan har makten vid förhandlingsbordet.
Sen tror jag att dom kvinnor du haft kontakt med förmodligen fokuserat på sin karriär, och är väldigt hyperaktiva kvinnor som jobbar non-stop. Det finns flera sådana män än kvinnor, men visst förekommer sådant beteende även bland kvinnor. Sådana människor kan finna tillräckligt med glädje i sina 90h arbetsveckor att de inte har tid eller vill skaffa familj/barn. Sådana är nog en på tusen, uppskattningsvis.
Tror dock att många män/kvinnor förr eller senare inser att de faktiskt vill skaffa familj, om än inte 30 års åldern så gö r de det i 40 års åldern.
Det är lite såhär med kvinnor som väljer att vara ensamma:
tänk dig att du får studielån varje månad hela livet och slipper jobba, du har mycket fritid och du har inget emot det. Samtidigt finns 100 jobb som du omedelbart kan tillsätta bara du vill, problemet är att ingen av dom ger dig en särskilt stor boost i ekonomin, och det är inte värt mödan. Så istället fortsätter du förverkliga dig själv genom studier och roliga fritidshobbies tills den dagen du råkar hitta rätt jobb som du brinner för (= perfekt manlig partner).
Allt som oftast vaknar man upp ur en sådan situation och inser att vara utan jobb ändå är rätt tråkigt, då blir man mer benägen att välja någon av de 100 jobben som står tillgängliga dygnet runt, så att man får lite variation, träffar nya ansikten och tjänar lite mer pengar så att man kan göra annat som också är kul. Hoppas den analogin är logisk.
För att expandera på den analogin så är mannens kapital nästintill obefintligt utan ett jobb (han får inget socialbidrag) så han är tvungen. Om han inte lyckas och har 0 jobb till sitt förfogande kan han lika gärna ta livet av sig, och det tror jag många gör.