2020-01-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Klarar du inte att läsa själv och analysera och bedöma informationen?
Jag har gjort en bedömning som ungefär lyder att det är mindre klokt att använda en Flashbacktråd som källa, bla för att en sådan tråd tenderar söka efter att bekräfta sig självt.
Citera
2020-01-06, 21:51
Medlem
Citat:
Klarar du inte att läsa själv och analysera och bedöma informationen?

1881 inlägg i tråden men jag märker fortfarande ingen större kris här i Göteborg. Här spirar framtidsoptimism. Vi bygger en ny bro över älven och en tunnel under älven. Västlänksbygget pågår. Investeringarna i bostäder är på en hög nivå. Någon lågkonjunktur verkar det inte vara. Förra året var ett rekordår för våra Volvoföretag. Flera hotell projekteras. Centralenområdet mot älven kommer att förändras helt på några år. Allt detta är inte kommunal verksamhet men det innebär skatteintäkter.
Så Göteborg kommer inte att lägga sig ner och dö, det lovar jag. Domedagsprofeter får besöka någon annan kommun.
Citera
2020-01-06, 21:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Jag kan meddela dig att kommunen inte har ansvar över sjukvården. Det är regionernas ansvar.
Är du rubbad på riktigt? Fattar du inte vad det står i hälso- och sjukvårdslagen?

Citat:
Jag har gjort en bedömning som ungefär lyder att det är mindre klokt att använda en Flashbacktråd som källa, bla för att en sådan tråd tenderar söka efter att bekräfta sig självt.
Nu är det ju bara det att tråden i fråga har som syfte att länka till adekvata källor.
Citera
2020-01-06, 21:52
Medlem
Citat:
Tillägg till mitt förra inlägg. HUR kan du vara säker på att citat ”[d]et fuskas inte med välfärden” när du uppenbarligen inte vet vilka lagar som gäller?
”Det fuskas inte med välfärden” avser att min kommun har en skolbudget som är 11 % under rikssnittet (medan Kramfors ligger 25 % över rikssnittet) men trots detta inte har 36 % sämre skolresultat än Kramfors, snarare tvärtom, min kommun presterar bättre i tex de nationella proven än Kramfors.
Citera
2020-01-06, 21:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
”Det fuskas inte med välfärden” avser att min kommun har en skolbudget som är 11 % under rikssnittet (medan Kramfors ligger 25 % över rikssnittet) men trots detta inte har 36 % sämre skolresultat än Kramfors, snarare tvärtom, min kommun presterar bättre i tex de nationella proven än Kramfors.
Välfärden är mycket mer än så.
Citera
2020-01-06, 22:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
1881 inlägg i tråden men jag märker fortfarande ingen större kris här i Göteborg. [...]
Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.” – Friedrich von Schiller

Att du lever i din filterbubbla kan vi inte göra så mycket åt. Du kan fråga 50Hz om denne tycker att du lider av bias.
Citera
2020-01-06, 22:04
Medlem
Citat:
Är du rubbad på riktigt? Fattar du inte vad det står i hälso- och sjukvårdslagen?

Nu är det ju bara det att tråden i fråga har som syfte att länka till adekvata källor.
Rent organisatoriskt sköter regionerna sjukvården (sjukhus och vårdcentraler).

Varför kan du inte fylla i Kramfors kommun i följande länk: https://www.vantetider.se/Kontaktkort/Sveriges/PrimarvardBesok/

Kan det bero på att det är regioner som står för svensk sjukvård och inte kommuner? Eller räknar du kanske äldreboenden och dylikt som sjukvård?

Det kan man förvisso göra, en mer kunnig i ämnet hade dock kallat det för omsorg.
Citera
2020-01-06, 22:06
Medlem
Citat:
Välfärden är mycket mer än så.
Ja och? Du svarade att det fuskas med välfärden som svar på mitt påstående att min kommun har en skolbudget 11 % under rikssnittet, utan att ha sämre kvalitet på skolan.
Citera
2020-01-06, 22:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Rent organisatoriskt sköter regionerna sjukvården (sjukhus och vårdcentraler).

Varför kan du inte fylla i Kramfors kommun i följande länk: https://www.vantetider.se/Kontaktkort/Sveriges/PrimarvardBesok/

Kan det bero på att det är regioner som står för svensk sjukvård och inte kommuner? Eller räknar du kanske äldreboenden och dylikt som sjukvård?

Det kan man förvisso göra, en mer kunnig i ämnet hade dock kallat det för omsorg.
Omsorgen regleras av socialtjänstlagen och den kommunala vården av hälso- och sjukvårdslagen, patientsäkerhetslagen och patientlagen.

Varför skriver du en massa i tråden som du uppenbart saknar kunskap om?
Citera
2020-01-06, 22:58
Medlem
Citat:
Omsorgen regleras av socialtjänstlagen och den kommunala vården av hälso- och sjukvårdslagen, patientsäkerhetslagen och patientlagen.

Varför skriver du en massa i tråden som du uppenbart saknar kunskap om?
Du anser alltså att omsorg är detsamma som sjukvård? Det rätta svaret är att regioner ansvarar för sjukvården, sen finns det en mindre inblandning från kommun och stat. Men att prata om vårdköer i en tråd om kommunkrisen är helt enkelt ”barking up the wrong tree”.
Citera
2020-01-06, 23:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du anser alltså att omsorg är detsamma som sjukvård? Det rätta svaret är att regioner ansvarar för sjukvården, sen finns det en mindre inblandning från kommun och stat. Men att prata om vårdköer i en tråd om kommunkrisen är helt enkelt ”barking up the wrong tree”.
Men sluta nu att spamma tråden med dumheter. Jag har väl för fan INTE uttryckt att omsorg är samma som sjukvård. Jag har skrivit: Omsorgen regleras av socialtjänstlagen och den kommunala vården av hälso- och sjukvårdslagen, patientsäkerhetslagen och patientlagen.

Jag har inte heller nämnt något om vårdköer.

Jag kommer fortsättningsvis att rapportera tramsinlägg av dig istället för att bidra till att störa en viktig tråd.
Citera
2020-01-06, 23:09
Medlem
Citat:
Men sluta nu att spamma tråden med dumheter. Jag har väl för fan INTE uttryckt att omsorg är samma som sjukvård. Jag har skrivit: Omsorgen regleras av socialtjänstlagen och den kommunala vården av hälso- och sjukvårdslagen, patientsäkerhetslagen och patientlagen.

Jag har inte heller nämnt något om vårdköer.

Jag kommer fortsättningsvis att rapportera tramsinlägg av dig istället för att bidra till att störa en viktig tråd.
Så varför ska vi blanda in sjukvården i en tråd om kommunkrisen? Var det kanske onödigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in