2020-01-06, 20:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Mitt inlägg är ett svar på följande anförande från din sida:

Ditt påstående är sensationellt, jag kan lova dig att Sverige på intet sätt är i en nationalekonomisk katastrof, tvärtom. Vi har en väldigt god finansiell sits. Att vi sedan har sociala skärningar eller misskötta småkommuner, det är en annan sak. Ta gärna och titta på OECD:s undersökningar. Man kan konstatera att Sverige står sig bra ur internationell kontext.

Notera att du inte kan kräva att jag ska ange källor för mina påståenden när du inte är beredd att göra detsamma, det är bara hyckleri.
Att du uppfattar det jag skriver som ”sensationellt” visar bara att du saknar probleminsikt. Dina ”löften” brister i saklighet och verifierbarhet och förtjänar inte tilltro. Följande tråd (bland många andra) handlar om det du frågar efter:
(FB) "Sverige går mot en systemkollaps" - vilka är bevisen?

Där finner du massor av källor och argument för och emot att Sverige går mot en systemkollaps. I skrivande stund har tråden 7152 inlägg så det finns väldigt mycket att utgå från. Vidare finns förstås allting som tagits upp i de nästan 1900 inläggen i denna tråd.

Försök att vara så konkret som möjligt fortsättningsvis.
Citera
2020-01-06, 20:31
Medlem
@Sun Ruler

Av någon anledning är ditt inlägg konstigt formaterat i min webbläsare, så jag kommer inte åt citera-knappen, och kan inte läsa ditt inlägg i sin helhet. Men jag vill bara tillägga att jag använder mig av Göteborgs kommun som källa.

Resultat 2016-2018 (s 36), kommunkoncern:

2016: 2 323
2017: 2 369
2018: 2 300

Källa: https://goteborg.se/wps/wcm/connect/27d5aaa3-87dc-4482-b48f-7e531640c110/SLK_Arsredovisning_2018_JANUARI_Final_ENKEL_Low.pd f?MOD=AJPERES

Följande siffror hittar jag i budgeten för 2020, annorlunda siffra än förra dokumentet. Det är möjligt att det här är en annan upplaga av 2020 års budget (s 247). Lite oklart om detta är kommunen eller kommunkoncernen, antagligen kommunen, alltså är möjligen inte siffrorna jämförbara med de ovan.

2020: 805
2021: 1 040
2022: 1 040

https://goteborg.se/wps/wcm/connect/2da9cc22-4447-4353-981f-e47d64480472/Beslutad+budget+Gbg+Stad+2020_M_L_C_KD.pdf?MOD=AJP ERES

Investeringarna ser främst ut att gå till lokalnämnden och trafiknämnden.
Senast redigerad av 50Hz 2020-01-06 kl. 20:37.
Citera
2020-01-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Att du uppfattar det jag skriver som ”sensationellt” visar bara att du saknar probleminsikt. Dina ”löften” brister i saklighet och verifierbarhet och förtjänar inte tilltro. Följande tråd (bland många andra) handlar om det du frågar efter:
(FB) "Sverige går mot en systemkollaps" - vilka är bevisen?

Där finner du massor av källor och argument för och emot att Sverige går mot en systemkollaps. I skrivande stund har tråden 7152 inlägg så det finns väldigt mycket att utgå från. Vidare finns förstås allting som tagits upp i de nästan 1900 inläggen i denna tråd.

Försök att vara så konkret som möjligt fortsättningsvis.
Du refererar mig till Flashback som underlag för ditt påstående att Sverige befinner sig i en nationalekonomisk katastrof?
Citera
2020-01-06, 20:37
Medlem
Christopher.s avatar
Det finns ingen kommunkris, kommunernas budget ökar år från år. Är det en kommunkris så är den skapad av egen vilja.
Citera
2020-01-06, 20:57
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Det finns ingen kommunkris, kommunernas budget ökar år från år. Är det en kommunkris så är den skapad av egen vilja.
Det finns ingen vårdkris. Vårdköerna blir större och större för varje år. Regionerna har kapacitet att hitta en plats i vårdköerna åt alla som är i behov av sjukvård.
Citera
2020-01-06, 21:01
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Du refererar mig till Flashback som underlag för ditt påstående att Sverige befinner sig i en nationalekonomisk katastrof?
Tråden handlar om att kommunernas kris blir större och större. Detta faktum bekräftas i otaliga inlägg i den nu 160 sidor långa tråden. Ja, om man vill hitta bevis för att kommunernas kris blir större och större är det högst rimligt och logiskt att leta i just denna tråd.

Håller du inte med om det?
Citera
2020-01-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Det finns ingen vårdkris. Vårdköerna blir större och större för varje år. Regionerna har kapacitet att hitta en plats i vårdköerna åt alla som är i behov av sjukvård.
Vad har sjukvård med kommuner att göra?
Citera
2020-01-06, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Tråden handlar om att kommunernas kris blir större och större. Detta faktum bekräftas i otaliga inlägg i den nu 160 sidor långa tråden. Ja, om man vill hitta bevis för att kommunernas kris blir större och större är det högst rimligt och logiskt att leta i just denna tråd.

Håller du inte med om det?
Jag kanske har fel men finns det inte en risk att en sådan tråd lider av en viss bias?
Citera
2020-01-06, 21:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag kanske har fel men finns det inte en risk att en sådan tråd lider av en viss bias?
Klarar du inte att läsa själv och analysera och bedöma informationen?
Citera
2020-01-06, 21:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vad har sjukvård med kommuner att göra?
Det framgår av ”AVDELNING IV. KOMMUNENS ANSVAR SOM HUVUDMAN” i hälso- och sjukvårdslagen (11 kap. och framåt):
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/halso--och-sjukvardslag_sfs-2017-30#K11
Citera
2020-01-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det framgår av ”AVDELNING IV. KOMMUNENS ANSVAR SOM HUVUDMAN” i hälso- och sjukvårdslagen (11 kap. och framåt):
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/halso--och-sjukvardslag_sfs-2017-30#K11
Jag kan meddela dig att kommunen inte har ansvar över sjukvården. Det är regionernas ansvar.
Citera
2020-01-06, 21:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...] Det fuskas inte med välfärden. [...]
Tillägg till mitt förra inlägg. HUR kan du vara säker på att citat ”[d]et fuskas inte med välfärden” när du uppenbarligen inte vet vilka lagar som gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in