Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Nej, det är klart. Men hela grejen med att Emil skulle ha gjort något upprörande är ju bara något som moralister skulle kunna få för sig. Allt han gör är ju skitsaker.
Jovisst, men man kanske hade kunnat säga att berättelserna om Emil i Lönneberga är lite av en lite snällare version av herr Dickens kringstrykande kriminella barngäng i storstaden London, också under 1800-talet.
Så, om Emil hade bott i en storstad, som tex Stockholm eller Malmö, så hade nog hans "hyss" kunnat se något allvarligare ut ...
Iatället för att hissa upp lillasyster Ida i flaggstången, så hade Emil i storstaden, tex "skurit halsen av grosshandlarn."
Men, helt riktigt så söp ju Emil i Lönneberga sig full när tillfälle erbjöds.
Det hade Emil i storstaden också kunnat göra.
Och leka ficktjuv när det var marknadsdag.
Minns tex hur Emil i Lönneberga mer eller mindre Hetsade pigan att flirta med den förmögne hästhandlarn, det gjorde han - om han hade bott i Storstaden istället - för att få hästhandlarn ifråga att fästa uppmärksamheten på annat håll än sin tjocka portmonnä.
Att EMil i Lönneberga fick svara för sina hyss genom att sitta i vedboden, hade ju Emil i Storstaden också kunnat göra - fast då hade det inte varit i Snickarboa, utan sitta på Fästning istället ...