2010-11-12, 19:11
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Hej, först vill jag reservera mig för felstavningar osv då jag sitter på min Android och skriver.

"Hujeda mig sånt barn han var, ej värre tänkas kan", så inleds sången om Emil i tvserien. Och när man talar om Emil så omnämns alltid alla hans hyss osv. En riktig busunge.

Men jag kan inte påminna mig om ett enda tillfälle då Emil faktiskt gjort något med förhoppningar om olycka för den drabbade.

Hissar upp Ida i flaggststången - hon är med på det och är glad.
När pigan lagar palt killar han henne i magen (som en del av en lek han och Ida leker) så hon tappar ut allt.
Lite få exempel men antar att ni förstår.

Det jag undrar är vad jag har missat i budskapet med böckerna/filmerna. Eller varför svartmålas denne oskuldsfulla lilla pojke så förbannat?

Bonusfråga; vad skulle hända om emils far skulle få tag i honom om han inte lyckas fly in i snickerboa? Prygel?

Väl mött
A.K
Citera
2010-11-12, 19:17
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Som jag minns det utförde han rätt mycket hyss.

Han skulle bli tagen om örat om han inte han in, sen skulle han kanske få lite stryk eller så.
Citera
2010-11-12, 19:22
Medlem
kunglighetens avatar
även om det inte var meningen att vara elak var det väll hyss ?
Citera
2010-11-12, 19:24
Medlem
B-rudars avatar
Aga var väl accepterat och Emils farsa verkade ju lida av någon bokstavskombination, antar att han skulle få rejält med stryk.

Om sången, jag tror att sången är skriven utifrån alla andra karaktärers perspektiv och att de ansåg att han var en riktig skitunge som bara hittade på hyss.

Kom på ett scenario som han ändå inte har så mycket baktanke om, då han rider in på en picnic och förstör hela grejen, där kan man ju anse att han beter sig dåligt.
Citera
2010-11-12, 19:26
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalBornChiller
Som jag minns det utförde han rätt mycket hyss.

Han skulle bli tagen om örat om han inte han in, sen skulle han kanske få lite stryk eller så.

Vilka hyss tänker du på? Kanske är skillnad på serien och böckerna, inte läst dem.

Min uppfattning är iallafall att alla hyss han gjorde var med god avsikt från början och att sedan gick något snett eller att han inte tänkte sig för helt ( normalt beteende för en pojke i 6-7års ålder)
Citera
2010-11-12, 19:29
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Ang sången här du nog rätt i.
Ang hästen och picnicen så var det nog åter igen tecken på frånvaro av sinnesnarvaro. Någon som kan slå upp ordet hyss?
Citera
2010-11-12, 19:37
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg
Vilka hyss tänker du på? Kanske är skillnad på serien och böckerna, inte läst dem.

Min uppfattning är iallafall att alla hyss han gjorde var med god avsikt från början och att sedan gick något snett eller att han inte tänkte sig för helt ( normalt beteende för en pojke i 6-7års ålder)

jag har inte läst böckerna och kommer inte ihåg något specifikt hyss eller så men kommer ihåg att hans far jagade efter honom hela tiden.

Samma för mig, han försökte sköta sig men allt går åt helvete ändå och han straffas.
Citera
2010-11-12, 23:15
Medlem
Tror Emil hade ansetts som hypteraktiv ifall han varit en verklig person i modern tid
Citera
2010-11-12, 23:18
Medlem
roggeees avatar
Fast jag kommer ihåg att han hällde rejäla mängder vatten i sin fars stövlar en gång? Det går väl under elaka hyss, även om det var någon slags hämnd?
Citera
2010-11-12, 23:58
Medlem
Episk jävla tråd.
Citera
2010-11-13, 00:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Fast jag kommer ihåg att han hällde rejäla mängder vatten i sin fars stövlar en gång? Det går väl under elaka hyss, även om det var någon slags hämnd?

Han skulle bara testa om stövlarna fortfarande var vättentäta, även där i all välmening alltså.
Citera
2010-11-13, 01:37
Bannlyst
Har ett minne av att ungjäveln kasta in en sten i ett fönster nån gång (med mening, tror jag)

Och klart fan hans farsa skulle nitat honom om han fick tag på han. Tiden ska väl utspela sig sent 1800-tal, tidigt 1900-tal och på den tiden hade man helt annan människosyn. Särskilt på barn
Senast redigerad av Argentum.Astrum 2010-11-13 kl. 01:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in