2020-01-06, 14:45
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Precis, håller med dig, men faktum kvarstår att MFF supportrars upprördhet inte går att jämföra nästan mellan att ha en staty som man anser stå fel eller att ha snabbknullare i klubben. Hur mycket klagade ni när ni hade snabbknullarna? Vandaliserade ni klubben? Klottrade ni på deras bostäder? Hotade ni på något sätt?

Nej. Ni gjorde inget sådant. Smutsinställning! Det framgår med all önskvärd tydlighet hur er moraliska kompass är ställd.

Jag var en av de som fick löpa gatlopp i tråden för att jag tyckte att Miiko skulle bortfrån MFF. Nu är jag en pensionerad lugn man som kan förstå de yngre hetsporrarna men tycker ändå att de går för långt när går på hans hus och därmed hans familj.

Statyn där, tycker jag som många andra att man äras inte med en staty så länge man är i livet. Det är nog inte statyn som stör, den stod ju där i nästan 2 månader utan något hände. Efter bilden med Zammarbytröjan och uttalandet samtidigt som Mackan spelade sista matchen på hemmaplan, då sprack det.
Citera
2020-01-06, 14:50
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
1. Inter skulle nog inte bli så glada.
2. Milan har legender utan staty, exempelvis Maldini.

Smält ner statyn eller ställ den i en städskrubb. Den borde aldrig tillverkats.

Håller helt med. Det sista Zlatans psyke behövde var en staty.
Citera
2020-01-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag uppskattar din goda ton.. tack för det.

Jag är för demokratiska beslut.. men jag vägrar att ge efter för en klick högljudda eller vandaler.

Självklart, man kanske hade kunnat utvärdera vart statyn skulle kunna vara om nu motståndet var så stort... men jag upplevde aldrig att motståndet var stort för Zlatan statyn.. motstånd kom först efter att Zlatan gick ut med att han är delägare i Hammarby.

Låt oss se hur cirkusen utspelar sig.. jag ville ge en mer balanserad bild för det finns många "hatare" nu som talar i alla MFF fans namn.

Jag är precis som du för demokratiska beslut. Och vi är helt eniga om att vandaliseringen av statyn är förkastlig. Motståndet till statyns placering har definitivt funnits där redan innan invigningen. Min uppfattning av detta "massiva" motstånd är garanterat överdrivet. Alllt beror på vilka forum, sociala kanaler, etc man följer. Jag förstår att inte alla såg detta, men förväntar mig av politiker att göra precis det.

Sen har det såklart tillkommit många gånger fler kritiker efter Zlatans kärleksförklaring till Hammarby.
Citera
2020-01-06, 14:54
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Du kanske hoppas på det eftersom det stärker din tes .. vi är många MFF supportrar som inte håller med.. men vi håller en annan profil.. precis om på läktaren (lite mer kultiverat, sponsrar, betalar de dyra biljetterna, företagspaketen osv, kan kontrollera våra känslor).

Vi kan förstå och särskilja att MFF har varit Zlatans arbetsgivare (för det är precis det som är den rätta benämningen) en gång i tiden.. en av många... men att man inte är det längre.
Zlatan har gått vidare (precis om MFF).. deras vägar skildes för längesedan... närmare bestämt 20 år sedan.

Vad är du skyldig din gamla arbetsgivare du arbetade för år 1999-2001 (sedan 2005 om du räknar in ungdomsåren)?
Varför tycker du att det skall vara annorlunda för Zlatan?
För att fotboll är helt väsensskilt från att vända papper på ett kontor? Eller har du miljontals människor som avgudar dig och direkt läser på sportbladet om du får dina fälgar på bilen stulna?

Det enda man kan jämföra med är egentligen fotboll, för inget annat väcker sådana känslor. Vad är De Rossi eller Totti skyldiga Roma? Mindre än Zlatan vad det verkar. Hur hade fansen reagerat om de hade investerat i Juventus och sagt att " de andra lagen ska aldrig komma upp på vår nivå och vi ska bli bäst i europa" samt poserat med Juventus-tröjan och haft ett brett leende inför kamerorna.
Citera
2020-01-06, 14:56
Medlem
Ställ ut den som en installation på ett museum i Stockholm så blir alla glada och nöjda.
Citera
2020-01-06, 14:56
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MujaffaMalmoe
Du har helt rätt i att MFF inte tog en random kille från Rosengård. Och givetvis hade han inte fått spela kvar i MFF om han inte haft någon talang eller platsat i klubben. Men Zlatan var långt ifrån "den bästa chansen MFF hade". Inte ens när han gjorde sin debut i MFF:s A-lag var han det. Does Tony Flygare ring a bell?
Johnny Gyllensjö, Ola Gällstad m.fl gjorde ett jävla jobb med Zlatan för att få honom att satsa på fotboll. Zlatan har jävligt mycket att tacka MFF för. Jag hävdar att Zlatan inte hade spelat fotboll på hög nivå utan MFF.
Likaså har MFF mycket att tacka Zlatan för. Det behöver inte vara ett motsatsförhållande.

Och ja, Hasse Borg verkar inte ha gjort den bästa löneförhandlingen i Zlatans karriär. Men det är en helt annan grej

Tack!
Detta var precis min poäng.. vid den tidpunkten var det upplägget det MFF trodde mest på (varken Zlatan eller någon annan spelare hade kunnat "tjata" sig till en plats i laget om inte tränaren valde honom för sin skicklighet). MFF valde och säkerligen satsade på Zlatan (på alla plan) eftersom man såg något i honom man villa dra nytta av... och självklart var detta också en fantastisk möjlighet för Zlatan som han tog.

Sedan vad Zlatan hade blivit eller inte blivit utan MFF precis som vad hade MFF varit utan de sköna miljonerna man fick för Zlatan (som var en rekordsumma på den tiden...) är bara en ren spekulation ofta färgad av egna känslor.

Varje anställning är endast en Transaktion som sker när båda sidor har något att vinna på det... inget annat.

PS.
All cred och heder till alla de föräldrar och ledare som ställer upp utan lön för ungdomarna. BRAVO!
Citera
2020-01-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Du är en av få bajare jag sett som är emot hans inköp i bajen, respekt för det. Resten av plastlagets supportrar verkar ta emot honom med öppna armar?

Statyn borde aldrig skapats. Smält ner den och sälj bronset, pengarna lär väl räcka till att köpa 25% mer av bajen?
Där har du absolut fel!! Jag ingår i styrelsen för en av Bajens supporterklubbar och har nära samarbete med de övriga supportrana. Ingen säger ingen är det minsta intresserade av Zlatans inköp i Bajen. Vi kommer att klara oss jävligt bra utan den jävla egoisten.
Citera
2020-01-06, 15:01
Medlem
Citat:
Du kanske hoppas på det eftersom det stärker din tes .. vi är många MFF supportrar som inte håller med.. men vi håller en annan profil.. precis om på läktaren (lite mer kultiverat, sponsrar, betalar de dyra biljetterna, företagspaketen osv, kan kontrollera våra känslor).

Vi kan förstå och särskilja att MFF har varit Zlatans arbetsgivare (för det är precis det som är den rätta benämningen) en gång i tiden.. en av många... men att man inte är det längre.
Zlatan har gått vidare (precis om MFF).. deras vägar skildes för längesedan... närmare bestämt 20 år sedan.

Vad är du skyldig din gamla arbetsgivare du arbetade för år 1999-2001 (sedan 2005 om du räknar in ungdomsåren)?
Varför tycker du att det skall vara annorlunda för Zlatan?

Och jag kan garantera, att om jag hade fortsatt att få småuppdrag för min gamla arbetsgivare(för Zlatan har jobbat med och fått hjälp av MFF av och till under åren, dock inte som tävlingsspelare, utan välgörenhetsmatcher, firanden, rehabhjälp etc. Kan motsvara lite programmeringshjälp eller så), till den graden att jag fått en staty utanför och fortfarande hade passerkort och tillgång till datorsystemet med affärshemligheter, och jag sen börjar jobba för en av konkurrenterna, och offentligt i media säger att jag ska hjälpa min nya arbetsgivare att ta marknadsandelar från min gamla, då hade statyn försvunnit och mitt passerkort och inloggning dragits in rejält fort...

Men det är en dålig jämförelse oavsett. Supporterskap är mer en relation än ett arbete. Det är samma reaktion som om en pojkvän hade varit otrogen. Ja, det är inte mot lagen att vara otrogen, men jag hade åtminstone tagit ner alla bilder från väggen och inte velat ha med personen att göra. Och det är så supportrarna känner. Det får dom att må fysikt dåligt när de ser statyn, och detta när de går nånstans där de ska kunna slappna av, trivas, ha roligt. Istället påminns dom om sveket varje gång. Tiotusentals personer, om än i olika grad såklart.

Sätt statyn nånstans där inte de som mår mest dåligt över det samlas... det är inte något stort krav.

Och folk som trodde att statyn skulle få stå kvar, eller tror den kommer att få stå kvar om den repareras.. det handlar inte om det är rätt eller fel att vandalisera den, det handlar om att acceptera faktum. Den kommer att förstöras om den står där. Det är tiotusentals personer som vill ha väck den. Det är troligen bara ett par % som faktiskt agerar för att vandalisera(jag räknar inte att hänga ett dasslock på den som vandalisering, utan pratar om saker som att såga i den), men de få % är fortfarande hundratals personer. Den kommer inte att få stå ifred där, någonsin.
Senast redigerad av adyring 2020-01-06 kl. 15:33.
Citera
2020-01-06, 15:16
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllarSenoritas
Nej. I värsta fall så misslyckas man i skolan (vilket man förmodligen hade gjort ändå i form av babbean...fast inte lika hårt) och blir oanställningsbar för att sedan bli gängkriminell och skjuta på stan. Du fattar...

Fotboll är en hobby som KAN bli ett karriärsval. Att hoppa av gymnasiet/skubba från grundskolan osv för att satsa på den är dock totalt efterblivet.

Ja men är man enbent så borde man förstå att det inte går, men som Zlatan och människorna omkring såg att det fanns nånting där så borde man fortsätta.

Han sket i skolan förmodligen för att han insåg att han kan bli nånting.
Citera
2020-01-06, 15:16
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Ja det är bättre att försöka och misslyckas än att inte ha försökt alls, i värsta fall blir man som hans lagkamrater som gnäller i omklädningsrummet att han inte passar bollen och vill framstå som stjärnan, ja du fattar.
Många använder argumentet att de ska bli fotbollsproffs som zlatan som en ursäkt för att inte göra något annat. "I värsta fall". Förstår du hur svårt det är att ens ta sig till allsvenskan och vara ordinarie? Hur många av de som är 15 år och spelar i Mff tror du tar sig dit? Jag skulle gissa på 1 ett lyckat år. Det är ca 150 ordinarie allsvenska spelare från Sverige(räknat på 14 spelare som ordinarie). Dela upp det på åldrarna 19-33 år så får du 11 spelare per årskull från hela Sverige. Sen kan man lägga till 1-2 som blir proffs utomlands.

Det är betydligt troligare att den nya Zlatan hamnar i en division 1 klubb, sen till en division 3 klubb och avslutar karriären utan något alls i division 6 som 27 åring efter att ha hängt kvar vid drömmen på tok för länge.
Citera
2020-01-06, 15:26
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flodur
Där har du absolut fel!! Jag ingår i styrelsen för en av Bajens supporterklubbar och har nära samarbete med de övriga supportrana. Ingen säger ingen är det minsta intresserade av Zlatans inköp i Bajen. Vi kommer att klara oss jävligt bra utan den jävla egoisten.
Okej. Vad jag läst i sociala medier och hört från bajenpolare är det bara positivt "vi får mer uppmärksamhet" osv.

Hade han gått in i DIF hade vi tvingat bort honom. Men vi är ju 100% medlemsägda
Citera
2020-01-06, 15:29
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Många använder argumentet att de ska bli fotbollsproffs som zlatan som en ursäkt för att inte göra något annat. "I värsta fall". Förstår du hur svårt det är att ens ta sig till allsvenskan och vara ordinarie? Hur många av de som är 15 år och spelar i Mff tror du tar sig dit? Jag skulle gissa på 1 ett lyckat år. Det är ca 150 ordinarie allsvenska spelare från Sverige(räknat på 14 spelare som ordinarie). Dela upp det på åldrarna 19-33 år så får du 11 spelare per årskull från hela Sverige. Sen kan man lägga till 1-2 som blir proffs utomlands.

Det är betydligt troligare att den nya Zlatan hamnar i en division 1 klubb, sen till en division 3 klubb och avslutar karriären utan något alls i division 6 som 27 åring efter att ha hängt kvar vid drömmen på tok för länge.

Det är ju precis det jag menar, hans lagkamrater som satt och gnällde på hur dålig han var i dokumentären för att dom själva sög kuk.
Ändå bättre att försöka nå sin dröm än att ge upp innan man ens försökt. Zlatan borde sagt till sig själv att "äh jag duger säkert inte ändå, ge mig en pistol så rånar vi Ahmed på livsen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in