Citat:
Men kom igen och hämnas då!
Jag ser fram emot ett kommande krig mellan Iran och USA men tyvärr kommer det inte att ske eftersom ingen sida har de bollar som krävs. Det är bara snack och snack och mer snack. Ungefär som när vi pratar om internationell rätt. Finns det något land som egentligen följer internationella spelregler om vi ska vara ärliga? Det enda som skiljer är skalan. Jag hade nöjet att samtala med en nyligen pensionerad underrättelseofficer för ett tag sedan och han menade att även i Sverige sker saker som allmänheten aldrig får reda på. Hot mot rikets säkerhet likvideras men på ett snyggt sätt så det ser ut som ett självmord, trafikolycka eller något. Ganska självklart egentligen och det händer i alla länder. Sedan att USA ibland använder sig av lite mer spektakulära medel som drönarattacker har jag inga problem med. Frihet kostar både pengar och människoliv. Allt annat är naiva drömmar.
En stor konflikt kan vara renande för Europa i den bemärkelse att världsekonomin kan bli riktigt usel och då kommer helt plötsligt saker och ting att ställas mot sin spets. Tunga obekväma prioriteringar kommer att behöva göras. Gamla sanningar kommer behöva ifrågasättas. Flyktingvågen är många rädda för. Tja riktiga flyktingar från riktiga krig kommer att vara oerhört nöjda med att komma till första bästa plats där det är fred och Sverige kommer inte att ha något särskilt att erbjuda ifråga om välfärd än omvärlden.