2013-04-04, 16:07
Medlem
Kingers avatar
http://www.scrabblefinder.com/starts-with/j/
Citera
2013-04-04, 19:29
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Det är inte samma ljud i jump som i young.

Och var någonstans stod det att jag påstod det?

TS: Det här var helt nytt för mig också.
Citera
2013-04-04, 20:07
Medlem
Citat:
Apropå bokstaven Y: den fungerar ju både som vokal (very), diftong (why) och konsonant (young) i engelskan. I svenskan är Y en vokal. Jag tror att den räknas som konsonant i engelskan. Eller?
En bokstav har inget sådant värde i sig. En bokstav är en bokstav, ett ljud är ett ljud. Ljud är konsonanter eller vokaler.
Citera
2013-04-04, 20:41
Medlem
egon2bs avatar
Det fonetiska tecknet /y/ (IPA-tecknet) svarar mot ett vokalljud. Om någon skulle ha missat IPA så är Wikipedia här: http://en.wikipedia.org/wiki/Ipa

Beträffande fonetiken för “young” /yʌŋ/ se
dictionary.reference.com/browse/young (välj IPA-fonetisk notation där)

En av de tydligaste illustrationerna mellan en bokstav och ett ljud är /ə/ (schwa) – en obetonad medelvokal som inte finns som bokstav bland skrivtecknen.
Senast redigerad av egon2b 2013-04-04 kl. 20:44.
Citera
2013-04-09, 12:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
En bokstav har inget sådant värde i sig. En bokstav är en bokstav, ett ljud är ett ljud. Ljud är konsonanter eller vokaler.
För en fonetiker är det förvisso så. För en småskollärare är det inte så. Att bokstäver de facto har en mer eller mindre officiell klassificering som endera konsonanter och vokaler, är ingenting som en fonetiker kan göra något åt, och Oilkink har alldeles rätt i att bokstaven y brukar betecknas som en konsonant, när bokstäver så klassificeras, på engelska.

Trots att just engelskans bokstav y utmärkt visar att bokstäver inte behöver beteckna endera konsonant- eller vokalljud.
Citera
2013-04-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För en fonetiker är det förvisso så. För en småskollärare är det inte så. Att bokstäver de facto har en mer eller mindre officiell klassificering som endera konsonanter och vokaler, är ingenting som en fonetiker kan göra något åt, och Oilkink har alldeles rätt i att bokstaven y brukar betecknas som en konsonant, när bokstäver så klassificeras, på engelska.
Jag vet. Jag vill gärna tro bara att det här forumet inte är småskolan (man tvivlar ibland).
Citera
Hamilkars avatar

Moderatormeddelande

Postat av Hamilkar 2013-04-09, 12:22
Moderator
Vi har fått nog exempel på engelska ord som faktiskt stavas med j i tråden, så dem behöver vi inte ha fler av.
Mod.
2020-01-06, 00:18
Medlem
Bertil85s avatar
Bump.

Det här var väldigt intressant.

Satt och läste och började undra varför ser man sällan bokstaven J i det engelska språket.

Uppenbarligen finns det ord som börjar på J på engelska däremot är dem ganska få.
Citera
2020-01-06, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det fonetiska tecknet /y/ (IPA-tecknet) svarar mot ett vokalljud. Om någon skulle ha missat IPA så är Wikipedia här: http://en.wikipedia.org/wiki/Ipa

Beträffande fonetiken för “young” /yʌŋ/ .

Det normala sättet att transkribera det ordet är /jʌŋ/. Det inleds ju inte med ett vokalljud. (Främst amerikaner, men förmodligen även britter, använder av hävd fel IPA-tecken för detta ljud.)
Citera
2020-01-06, 12:50
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Det är inte samma ljud i jump som i young.
Jo, det är det väl?
Citera
2020-01-06, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jo, det är det väl?

Nej, j i jump uttalas nästan som d+j, medan y i young är vad jag skulle kalla en halvvokal och definitivt utan något d-ljud.
Citera
2020-01-06, 16:43
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nej, j i jump uttalas nästan som d+j, medan y i young är vad jag skulle kalla en halvvokal och definitivt utan något d-ljud.
Verkligen? Jag hör inget d-ljud i "jump"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in