2020-01-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Nu har jag ju mätt och mätningarna bevisar klot, ingen annan form passar på mätningarna.

Om du inte mätt kan du inte motsäga detta påstående utan att göra.....ett antagande!

Vem är märklig?
Om jag godtar ditt ord för att du utfört mätningarna så är ju det i sig ett antagande. Så därför måste du presentera mätningarna innan jag motsäger dem, annars gör jag ju ett antagande om dina mätningars påstådda existens.

Tänker du presentera mätningar nu?
Citera
2020-01-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Problemet är ju att du - med samma brist på argument - tror att jorden är platt. Helt utan bevis har du bestämt dig.
Ja, jag tror den är platt, eller något.
Citera
2020-01-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det är allmän kunskap. Från Wikipedia:

Nu kommer du påstå att Wikipedia inte är tillförlitlig. Men det finns massor med källor.
Fundera på varför flygplan har en optimal marschhöjd och varför en rymdraket går fortare och fortare ju längre från jorden den kommer.

Citat:"Atmosfären (aerosfär) är gassiktet runt jorden;[1] är ett lager av gaser som omger en himlakropp som har tillräcklig med massa för att dess gravitation ska kunna hålla den kvar."

Det fetade: inleder med ett antagande, finns inget bevis för detta inledande påstående. Argumentet faller direkt.
Citera
2020-01-06, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Citat:"Atmosfären (aerosfär) är gassiktet runt jorden;[1] är ett lager av gaser som omger en himlakropp som har tillräcklig med massa för att dess gravitation ska kunna hålla den kvar."

Det fetade: inleder med ett antagande, finns inget bevis för detta inledande påstående. Argumentet faller direkt.
Jorden ÄR rund, det är inget antagande. Vad motbevisar detta?
Citera
2020-01-06, 12:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Frågan är: kan rymden existera bredvid jordens atmosfär. Inga bevis finns för detta och det vet du.

Precis som olika lufttryck (vattennivå vs bergstopp) eller vattentryck (yta vs djupare ned) kan existera bredvid varandra, så kan vakuum existera intill atmosfär med gradvis övergång.

Du kommer givetvis förneka det, men alla förstår ju att du trollar då.
Citera
2020-01-06, 12:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, jag tror den är platt, eller något.

Och det har du valt att tro på utan att det finns tillstymmelse till bevis.

Ingen fungerande karta.

Ingen rimlig förklaring till att solen går ner bakom horisonten.

Ingen gemensam idé om det finns en kant eller hur det ser ut.

Inget som förklarar sol- och månförmörkelser.

Alltså inget stöd alls, och då pratar jag inte ens om bevis.

Jag vet att du kommer avfärda detta med ett par meningar. För det är din taktik: kräv endast bevis för motståndarens påståenden, påstå inget som kan leda till meningsfull diskussion. Formulera dig så fåordigt som möjligt.
Citera
2020-01-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Haha! Du kan kalla det vad du vill. Växande halvmåne, pannkaks-dimmer eller nattlampa. Bara för att du hittar på ett ord på ett fenomen så betyder ju inte det att det är sant.

Om man ska kritisera nått brukar man komma med en alternativ förklaring som på samma gång falsifierar den tidigare förklaringen. Då du konsekvent inte gör det kommer ju ingen någonsin att ta dig på allvar. Oavsett vilka lustiga benämningar du har på saker och ting.
Enligt ditt sätt att resonera kan du inte kritisera mig när jag säger att månen vi har nu är 'växande halvmåne', du har ju inget alternativ till växande halvmåne. Så vänligen kom på ett alternativ till växande halvmåne innan du kritiserar mig!

Du förstår säkert inte, men ditt resonemang punkterade du själv utan att ens veta om det.

Läs på om månen så förstår vad jag talar om!
Citera
2020-01-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
https://www.youtube.com/watch?v=A0bwlQMch3s

Testa runt 1:50. Intressant att höra varför du inte anser att det du ser är korrekt. Är det fisköga eller CGI du skyller på nu? Eller kanske att Mythbusters är köpta av judarna och gjorde filmen för att lura folket.
I det tidsintervallet som du anger, runt 1.50 och framåt kan man se både kurvad och platt horisont.
Valde du att se kurvad?
Citera
2020-01-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är tydligt vad du håller på med. Som ett barn som säger ’varför då’ på varje förklaring föräldern ger. Till sist hamnar man i frågan om någonting ens finns. Det blir (kvasi)filosofi i stället för naturvetenskap.

Du tror ju att jorden är platt och att rymden inte finns. Varför ställer du inga som helst krav på den föreställningen?
Du vill alltså att jag ska lyssna på dig som är föräldern, auktoritetsfiguren, för att du vet bäst. Auktoritetsargument hör inte hemma i naturvetenskap, men eftersom det passar din förutfattade religiösa uppfattning kan du med lätthet referera till naturvetenskap med ett auktoritetsargument utan vidare reflektion.

Du motsäger ditt eget argument.
Citera
2020-01-06, 12:30
Medlem
Citat:
Om jag godtar ditt ord för att du utfört mätningarna så är ju det i sig ett antagande. Så därför måste du presentera mätningarna innan jag motsäger dem, annars gör jag ju ett antagande om dina mätningars påstådda existens.

Tänker du presentera mätningar nu?

Eftersom du kan kontrollera mitt påstående genom egen mätning så behöver du inte anta något, du kan defacto bara kontrollera.

Tänker du fortsätta anta hur världen ser ut?
Citera
2020-01-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jorden ÄR rund, det är inget antagande. Vad motbevisar detta?
Du påstår att jorden är rund och ber därefter mig motbevisa detta.
Omvänd bevisbörda kallas detta.
Citera
2020-01-06, 12:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du vill alltså att jag ska lyssna på dig som är föräldern, auktoritetsfiguren, för att du vet bäst. Auktoritetsargument hör inte hemma i naturvetenskap, men eftersom det passar din förutfattade religiösa uppfattning kan du med lätthet referera till naturvetenskap med ett auktoritetsargument utan vidare reflektion.

Du motsäger ditt eget argument.

Nu väljer du igen att ignorera vad jag säger. Precis som jag sa. Du undviker konsekvent ge dig in i någon diskussion eller att svara på frågor du finner obekväma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in