Citat:
Ursprungligen postat av
Jazzil
Den är nästan helt upplyst kant till kant vid fullmåne, absolut. Vad vill du visa med det? Dock är det inte lika starkt ljus i ytterområdena som vid mitten av månen.
...
Jag tror att jag äntligen börjar förstå vad den tomten far efter även om han inte lyckas formulera det begripligt.
Som du säger är fullmånen inte lika starkt "upplyst" ut mot kanterna eftersom ljuset faller in i mer sned vinkel på den klotformade månens "kanter". Det är mindre ljusmängd som träffar ett cirkelsegment av bestämt längd där.
Om vi stod på månen skulle månytan se betytligt mörkare ut där jämfört med den yta som ligger "i mitten" sett från jorden.
Som vanligt har tomten bara tänkt en halv tanke. Vad han missar är att det också där projicerar sig ett betydligt större cirkelsegment av månens yta där på en bestämd del av synfältet när vi observerar fullmånen från jorden. Detta kommer exakt kompensera för att månytan träffas av mindre ljus per ytenhet ut mot "kanterna".
Eftersom vi står "med ljuskällan bakom oss" vid fullmåne så är det förväntat att vi observerar månskivan som en jämt upplöst platt yta från vår utgångspunkt.
Det spelar ingen roll om man har en modell där månen är en diffus reflektor eller en mer korrekt modell där man har en avsevärd reflektion p g a regolitens optiska egenskaper. Just genom att vi vid fullmåne observerar månen från samma position som ljuskällan så spelar det ingen roll.
För observatören som står på månen kommer ytan "perifert" att te sig ännu mörkare pga retroflektionen än vad den skulle gjort om månen var en perfekt diffus reflektor.
PS Min egen hypotes är att månen inte är platt som en pannkaka. Det är pannkakan som egentligen är klotformad.