2020-01-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
På dom höjder där atmosfären övergår i rymden är trycket extremt lågt så det är självklart inga svårigheter för gravitationen att motstå det extremt låga tryck det handlar om. Det handlar om biljondelar av atmosfärstrycket.
Hur vet du detta?
Citera
2020-01-05, 23:38
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hur ändrar dina frågor det uppenbara som alla kan se att månen är upplyst kant till kant? Eller ställer du dessa frågor för avleda från det uppenbara?

Hur klarar du ens av att framstå som seriös med ditt påstående om "upplyst kant till kant" när man just nu kan se att bara halva månen är upplyst vilket helt och hållet förstör ditt argument? Du är ett troll på expertnivå...
Citera
2020-01-05, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej Eratosthenes funkar inte på en platt jord eftersom vi vet att solen inte är nära.
Och nej, Beford har inte två utfall.
Du gör ett antagande att solen ä långt borta men bevis för detta påstående har du inte, för då hade du presenterat det.

Det finns flera tolkningar av Bedfords utfall, du har säkert rätt.
Citera
2020-01-05, 23:45
Medlem
Citat:
Är att spela dum det enda argument du har kvar?
Detta skrev du:

Citat:
Varför skulle trycket motstå vakuumet som utgör rymden? Det finns inga exempel på att det är möjligt, det är inte bevisat.

Trycket är riktat mot marken. Gravitationen håller atmosfärsgasen på plats. Hade vi inte haft gravitation hade vi inte haft atmosfär.
Så din frågeställning är felaktig.
Citera
2020-01-05, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Exakt VAD hindrar dig att själv utföra ett experiment för att kontrollera om det stämmer? Är det ett medvetet val att undvika att testa hur saker fungerar?
Inget hindrar mig. I detta fall bryr jag mig inte. Om NASA försöker att bevisa kratrarna hur kratrarna formades då vet jag att det inte är så de formades. NASA är som en omvänd kvalitetsstämpel.
Citera
2020-01-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vi vet mycket om vakuum och vi vet mycket om tryck. Det är du som inte förstår vad något av dessa är. Om trycket minskar med höjden kommer den till slut att bli noll. Det är inget antagande, det är ett faktum. Du glömde bort att förklara varför trycket minskar med höjden btw. För det förklaras väldigt väl med en atmosfär som angränsar till rymden med en väldigt lång gradient.
Att trycket minskar bevisar inte att det gränsar till ett vakuum, det är ett antagande. Igen antar du något helt utan bevis.
Citera
2020-01-05, 23:57
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Att trycket minskar bevisar inte att det gränsar till ett vakuum, det är ett antagande. Igen antar du något helt utan bevis.

Du förstår verkligen inte att tryckminskningen är beviset. Du vägrar fortfarande ge ett alternativt svar på varför det finns en tryckminskning. Om jorden är platt och ett slutet system, varför finns det en tryckminskning? Om du har en ballong, är trycket olika i ballongen beroende var du mäter trycket? Och om atmosfärstrycket inte går till noll, dvs vakuum, om man kommer tillräckligt högt upp, vad händer då? Slutar tryckminskningen plötsligt? Hamnar den på 0,125 Bar eller något? Och varför skulle det göra det? Vad för mekanism skulle orsaka det?
Citera
2020-01-05, 23:58
Medlem
Citat:
1 + 2 = ?. Om jag säger att ? är = 3, är det ett antagande? Nej. Det är ett faktum. Men du förstår verkligen inte de enklaste sakerna. Det är på den nivån ditt intellekt är. Tragiskt...
Du sade att det inte var antagande och så i direkt anslutning gjorde du ett antagande. Mycket lustigt! Men du levererar igen! Är detta lyteskomik!

Här är ditt inlägg för referens och allmän beskådan under stor munterhet.
https://www.flashback.org/sp69827099
Citera
2020-01-06, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Detta skrev du:

Trycket är riktat mot marken. Gravitationen håller atmosfärsgasen på plats. Hade vi inte haft gravitation hade vi inte haft atmosfär.
Så din frågeställning är felaktig.
Det fetade: hur vet du detta?
Citera
2020-01-06, 00:09
Medlem
Citat:
Varför envisas du med att säga att jag bevisa att den runda jordens radie inte finns, det har ju du redan gjort!
Citat:
Varför envisas du med att säga att jag bevisa att den runda jordens radie inte finns, det har ju du redan gjort!

Nu missuppfattar du nog vad jag säger, den klotformade jorden har ju helt självklart en radie vilket du givetvis förstår eftersom alla klot har en radie, det vore exeptionellt märkligt om just den klotformade jorden vore det enda objektet i form av ett klot utan just radie!

Och, eftersom alla avstånd som är uppmätta stämmer i verkligheten så kan inte jorden vara något annat än ett klot, klotet är alltså uppmätt och bevisat och som jag skrev ovan så har alla klot en radie så då är alltså den med uppmätt och bevisad.

Ergo, jorden är uppmätt och blev ett klot med allt vad det innebär och en sak det innebär är då en radie.

Och, som jag skrev tidigare så finns alla uppgifter allmänt tillgängliga om du motsätter dig resultatet av mätningen, bara utföra en egen mätning sedan kan du lägga fram dina bevis för att jorden har en annan form än ett klot.

Märk väl att jag inte ber dig bevisa att jorden är varken platt eller ett klot eller något däremellan, jag ber dig kontrollera vilken form jorden har, inget annat.
Citera
2020-01-06, 00:11
Medlem
Citat:
Du förstår verkligen inte att tryckminskningen är beviset. Du vägrar fortfarande ge ett alternativt svar på varför det finns en tryckminskning. Om jorden är platt och ett slutet system, varför finns det en tryckminskning? Om du har en ballong, är trycket olika i ballongen beroende var du mäter trycket? Och om atmosfärstrycket inte går till noll, dvs vakuum, om man kommer tillräckligt högt upp, vad händer då? Slutar tryckminskningen plötsligt? Hamnar den på 0,125 Bar eller något? Och varför skulle det göra det? Vad för mekanism skulle orsaka det?
Jag förstår att du tro att minskningen är beviset, men det bevisar enbart att trycket minskar vid ökad höjd. Du gör ett antagande om att trycket övergår i vakuum, du har inga bevis.
Citera
2020-01-06, 00:15
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Du sade att det inte var antagande och så i direkt anslutning gjorde du ett antagande. Mycket lustigt! Men du levererar igen! Är detta lyteskomik!

Här är ditt inlägg för referens och allmän beskådan under stor munterhet.
https://www.flashback.org/sp69827099

Du kan alltså inte acceptera att 1 + 2 = 3? Tragiskt... Men jag skulle gärna vilja vara en butiksinnehavare som får dig som kund. "Ta 3 äpplen, betala för 2!" Du kommer till kassan med 3 äpplen och förväntar dig att bara behöva betala för 2. Butiksinnehavaren säger att det är 4 äpplen och du kan inte sätta emot. För du kan inte räkna. Är det din mentala störning? Dyskalkyli? Det skulle förklara en hel del. Dock tror jag du har betydligt fler störningar än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in