2015-04-14, 04:46
  #97
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Fast trådskaparen har en poäng i att bor du hemma? är ur ett analytiskt perspektiv absurt, om inte mottagaren är en soldat ute i krig. Har du eget boende? är att föredra.

fast vissa bryr sig bara om saol och latin....
Citera
2015-04-14, 10:31
  #98
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
fast vissa bryr sig bara om saol och latin....

Vilket beror på att latin visserligen har mer avancerad grammatik än svenskan men fungerar likadant med det underförstådda. Dessutom är de trots de 2000 år som har gått sedan klassiskt latin verkligen talades ungefär som man idag lär sig det ganska lika. Kolla på detta uttryck:

Pojkar är pojkar. Vad heter det på latin? Sunt pueri pueri. Så lika, även om latinet ordagrant säger "Äro pojkar pojkar".
Citera
2015-04-14, 11:30
  #99
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Samt roligare att likna vid:

Pojkar äro pojkar, och flickor flickor.


I eldre svenska texter är det ofta prepositionen eller pronaunet som försvinner, då grammatiken tillåter det. Exempel äro:
"Det brast honom"

Eller "Gefið ljóð!", "Ge ljud" / "Hör (ni) på!". Oftast i konjunktioner, och det hittar man fortfarande i svenskan.
Citera
2015-04-14, 12:49
  #100
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoreLaff
Exempel äro:
"Det brast honom"...

»Äro« under förutsättning att det är fler än ett.
Citera
2015-04-14, 13:12
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
»Äro« under förutsättning att det är fler än ett.

Det var det ju också. Får intrycket att DenStoreLaff har koll på numerusformer av verb.
Citera
2015-04-14, 13:18
  #102
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Det var det ju också. Får intrycket att DenStoreLaff har koll på numerusformer av verb.

Påstod inget annat, men det finns väl fler läsare än endast den som skriver inläggen, eller? Om man tittar på hur texten (i inlägget) var strukturerad kan man fundera över om det framgår så tydligt.

Det är en vanlig hyperkorrektion att skriva »äro« i tron att det är en högtidligare form.
Citera
2015-04-14, 13:27
  #103
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Påstod inget annat, men det finns väl fler läsare än endast den som skriver inläggen, eller? Om man tittar på hur texten (i inlägget) var strukturerad kan man fundera över om det framgår så tydligt.

Det är en vanlig hyperkorrektion att skriva »äro« i tron att det är en högtidligare form.

Jo, de som skriver "äro" när subjektet står i singular är ju mer upprörande än de som TS ondgör sig över. De gör ju nämligen avgjort fel.
Citera
2020-01-05, 23:02
  #104
Medlem
Hollenriks avatar
"Bo hemma"

Hur uppkom det uttrycket egentligen? Finns på engelska också.

Att "bo hemma" innebär ju att man bor med föräldrarna. Men man bor väl hemma även om man bor i en egen lägenhet, liksom?
Citera
2020-01-05, 23:18
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Hur uppkom det uttrycket egentligen? Finns på engelska också.

Att "bo hemma" innebär ju att man bor med föräldrarna. Men man bor väl hemma även om man bor i en egen lägenhet, liksom?
"Flytta hemifrån" brukar det också heta – för att bo på kontoret...?
"Flytta till eget boende" är väl en bättre beskrivning vad som egentligen avses. Hittar dock inte den naturliga skrivningen att ersätta "bo hemma". Någon får komplettera!
Citera
2020-01-05, 23:26
  #106
Bannlyst
Det var en bra fråga. Svaret ligger nog i en skillnad mellan ett "bo" eller en "bostad" och ett "hem". En bostad är ett ställe där en människa kan bo en viss period men som den människan inte nödvändigtvis har någon djupare koppling till.

En människa kan ju äga flera bostäder. Ett hem är en aning viktigare, i att människan i fråga har en djupare koppling till den platsen, kanske växt upp där eller rent av härstammar i flera generationer ifrån den platsen och därför fått en relation mellan blodet och jorden så att säga.
Citera
2020-01-05, 23:49
  #107
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Hur uppkom det uttrycket egentligen? Finns på engelska också.

Att "bo hemma" innebär ju att man bor med föräldrarna. Men man bor väl hemma även om man bor i en egen lägenhet, liksom?

Stör mig också på det. Man bor ju alltid hemma.
Citera
2020-01-06, 00:54
  #108
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alubag
Det var en bra fråga. Svaret ligger nog i en skillnad mellan ett "bo" eller en "bostad" och ett "hem". En bostad är ett ställe där en människa kan bo en viss period men som den människan inte nödvändigtvis har någon djupare koppling till.

En människa kan ju äga flera bostäder. Ett hem är en aning viktigare, i att människan i fråga har en djupare koppling till den platsen, kanske växt upp där eller rent av härstammar i flera generationer ifrån den platsen och därför fått en relation mellan blodet och jorden så att säga.
Väldigt bra svar, tackar! Är säkert som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in