Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-05, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det beror nog på vad du menar med "retorik" här. Det är helt enkelt en slutledning jag gör tillsvidare baserat på vad du skrivit i tråden. Jag litar inte på dig när du försöker, vad jag tror, "spela" oskyldig, som bara vill lyssna på "båda sidor", förutsättningslöst.
Detta kanske med tanke på några saker som:
1. Din skepticism är grymt assymetrisk. Du litar inte på forskningsresultat och har själv länkat till sidor som heartland och climate4you.
2. De du citerar i tråden är i princip uteslutande mig, Xenonen, lasternassumma och kanske humanlife. Ja, detta är ett svagt belägg. 1an och 3an är starkare enligt mig. Det är typ vi fyra som står ensamma på vetenskapens sida i denna tråd för närvarande.
3. Dina invändningar är standardinvändningar från så kallade förnekarbloggar, vilket ger en visning för vilken typ av källor du frekventerar.

Detta kan vara fel av mig. Självklart. Så länge du fortsätter på detta vis så kommer min uppfattning i detta att stärkas. Och notera. Detta handlar enbart om min högst subjektiva och personliga uppfattning om dig som skribent i denna tråd.

Detta är konkreta och tydliga markörer jag observerat som gör att jag placerar dig i ungefär samma fack som vetenskapsointresserade förnekare. När vi väl var inne på temperaturmätningar var det dessa du ifrågasatte och inte Nixter du vände dig till, exempelvis, nu senast. Kanske drar jag för stora slutsatser.

Du har åtminstone gett sken av att vara mottaglig för information, vilket skiljer dig från den vanligaste förnekartypen. Och det är en oerhört stor och viktig skillnad.

Notera igen. Detta är min högst subjektiva och personliga uppfattning om dig som skribent i denna tråd och endast i denna tråd.

Att vara nedlåtande är inte min mening. Folk upplever det kanske nedlåtande när de blir avfärdade pga dåliga resonemang och en usel epistemologi. Men det är precis vad det är. Det är också möjligt att min bild av Nixter influerat min bild av förnekare som kommit senare. En sorts bias isf. Jag identifierar din ödmjukhet som överdriven och falsk.

Tack. Det var smickrande. Kanske är det inte en slump att de 2 skribenter du tycker är intressantast i tråden båda, oberoende av varandra, någon gång avfärdat dig som troll. (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Är det svårt att medge att klimatet har blivit en religiös uppenbarelse, forskarnas rapporter är bibeln samt allt som inte överensstämmer med budorden avvisas?
Citera
2020-01-05, 10:35
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Är det svårt att medge att klimatet har blivit en religiös uppenbarelse, forskarnas rapporter är bibeln samt allt som inte överensstämmer med budorden avvisas?
Det som är relevant är vilka vetenskapliga evidens som finns och vilket vetenskapligt stöd som finns. Att du kallar det religion gör varken till eller från på dessa punkter.
Citera
2020-01-05, 11:51
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Det som är relevant är vilka vetenskapliga evidens som finns och vilket vetenskapligt stöd som finns. Att du kallar det religion gör varken till eller från på dessa punkter.

Visst gör det, om du som religiös nekar all vetenskaplig data som påvisar något annorlunda än det du påstår samt väljer att neka dessa data. Det är då du kliver över till att bli en predikant.

2020 Arktis fortsätter växa. Du kan börja jobba på en förklaring på den fråga som jag kan komma ställa om vi 2020 når median från 1981-2010, denna median har nyttjats i åratal av alarmister för att visa på att Arktis smälter..

Uppdaterad satellit bild från 3:e Januari samt median finns här:
http://nsidc.org/arcticseaicenews/

PS. Förresten du återkom inte med stationerna från 1858 el 1908 från de världsdelar som efterfrågades. Jag utropar därmed: Segern är min! Kom nu ihåg att alla kommentarer kring dina historiska referenser saknar bäring i vetenskapen då du inte kan visa var du får dina historiska data ifrån.
Senast redigerad av Nixter 2020-01-05 kl. 11:55.
Citera
2020-01-05, 14:08
Medlem
Citat:

Bra, ta då åt dig den här sidan.

Snöutbredningen på norra halvklotet under hösten.

https://climate.rutgers.edu/snowcover/chart_seasonal.php?ui_set=nhland&ui_season=4

Snöutbredningen på norra halvklotet under vintern.

https://climate.rutgers.edu/snowcover/chart_seasonal.php?ui_set=nhland&ui_season=1
Citera
2020-01-05, 14:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Klimatforskningen är så långt ifrån religion man kan komma. Däremot är er tro mer lik religion, inga bevis behövs, ni radar upp den ena profeten efter den andra som säger det ni vill höra.

Lyssna på vetenskapen, det är mitt råd! Det skall man alltid göra, det är konstigt att somliga tror att de vet bättre än gedigen vetenskap och forskare som vet vad de pratar om, därför att de har studerat sitt ämne under många år. Den kunskapen kan man inte förvärva på några timmars cruising på bloggar och Youtube.

Och nu är det speciellt viktigt att lyssna på klimatforskarna och IPCC. Det som de har varnat för i flera decennier händer nu. Nota bene!
Citera
2020-01-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Snarare har du missat att söka dig igenom den vetenskapliga litteraturen. Det finns knappast någon här som är sådan expert att han på ett auktoritativt sätt kan förklara skillnaden mellan CTRUTEMP3 och CRUTEMP4.

Rådata för enskilda stationer finns att tillgå, men det finns inga mätdata som motsvara global temperatur. Det är en produkt framställd genom matematiska modeller ur data som kommer från stationer som flyttats, bytt mätutrustning etc och där man även måste kompensera för hur ojämnt fördelade över jorden stationerna är.

Vill du ha detaljerna på "det mest vetenskapliga sättet" får du gräva ned dig i detaljer som riktiga vetenskapsmän gör, inte bara titta på slutprodukten och klaga på att den är sammanställd så att den skall vara begriplig och användbart och återspegla det de som jobbar på saken anser bäst återspegla verkligheten.

det är vad man normalt gör. Har man instrument som behöver kalibreras, redovisar man resultaten efter kalibrering, inte före. Sen förutsätter man att fackmän inser att denna kalibrering skett.

Hur som helst blir man ganska fundersam över precisionen när tre kurvor har helt olika trend under den här perioden.

http://www.woodfortrees.org/plot/crutem3vgl/from:1997/mean:12/plot/crutem4vgl/from:1997/mean:12/to:2014/plot/uah6-land/from:1997/mean:12/to:2014/offset:0.33

http://www.woodfortrees.org/plot/crutem3vgl/from:1997/mean:12/trend/plot/crutem4vgl/from:1997/mean:12/to:2014/trend/offset:-0.05/plot/uah6-land/from:1997/mean:12/to:2014/offset:0.4/trend
Citera
2020-01-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Klimatforskningen är så långt ifrån religion man kan komma. Däremot är er tro mer lik religion, inga bevis behövs, ni radar upp den ena profeten efter den andra som säger det ni vill höra.

Lyssna på vetenskapen, det är mitt råd! Det skall man alltid göra, det är konstigt att somliga tror att de vet bättre än gedigen vetenskap och forskare som vet vad de pratar om, därför att de har studerat sitt ämne under många år. Den kunskapen kan man inte förvärva på några timmars cruising på bloggar och Youtube.

Och nu är det speciellt viktigt att lyssna på klimatforskarna och IPCC. Det som de har varnat för i flera decennier händer nu. Nota bene!

Tvärtom, ni väljer en förutbestämd linje oavsett sanningshalt. Totalt oförmögna att vara opartiska, samt alla som inte slaviskt följer linjen är klimatförnekare.
Citera
2020-01-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Mörner är stenhård i sin kritik mot IPCC i den här intervjun. Kanske den hårdaste sågning av IPCC och klimatforskning som jag hört sedan jag började intressera mig för det här ämnet.

https://www.youtube.com/watch?v=e65JG4pj1tw

Känns som att man behöver ta den här Mörner med en nypa salt. Men samtidigt verkar han ju väldigt kunnig, så svårt att veta hur man ska ställa sig till detta.
Citera
2020-01-05, 15:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Känns som att man behöver ta den här Mörner med en nypa salt. Men samtidigt verkar han ju väldigt kunnig, så svårt att veta hur man ska ställa sig till detta.

När det gäller Mörner är det ju bra att känna till detta:

Citat:
Årets förvillare 1995

Nils-Axel Mörner
Till Årets förvillare 1995 utsågs docent Nils-Axel Mörner vid Stockholms universitet. Han har anordnat universitetskurser om slagrutor där studenterna pådyvlas sedan länge motbevisade myter i stället för att få stifta bekantskap med den moderna vetenskapliga kunskapen inom området. Han har därigenom sett till att man inte ens vid universitetet går fri från grova förvanskningar av vetenskaplig metodik.

https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-1995/
Citera
2020-01-05, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
När det gäller Mörner är det ju bra att känna till detta:

Hoppas någon hackar in sig på IPCC´s mejl servrar igen.

https://realclimatescience.com/2017/02/100-predictable-fraud-from-government-climate-scientists/
Citera
2020-01-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Blanda inte ihop självförtroende och kunnighet. Det är lätt att en person som är väldigt säker på sin sak också, för en lekman, ger intryck av att vara väldigt kunnig. Mörnner har varit uppe åtskilliga gånger här, det är bara söka bakåt i tråden.

Själv har jag lite svårt att ta en "expert på havsnivå" på allvar när han hävdat att termisk utvidgning inte ger någon höjning av havsnivån längs kusterna. Slagrutekurserna är heller ingen höjdpunkt, liksom uppenbar bildmanipulering etc.
Citera
2020-01-05, 15:47
Medlem
Citat:
Hoppas någon hackar in sig på IPCC´s mejl servrar igen.

https://realclimatescience.com/2017/02/100-predictable-fraud-from-government-climate-scientists/
Så fort man ser den där första figuren av temperatur från första IPCC-rapporten som om den bevisar något är dags att avfärda skribenten som antingen okunnig eller ohederlig. Den figuren baseras på en enda rekonstruktion av temperaturen i England, och i brist på bättre antog man att den återspeglade global temperatur. Det insåg forskarna när de började få tillgång till fler proxies snabbt att den inte gjorde. Det är bara förnekarna som ständigt drar fram den som om man visste mer då än man gör nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in