2020-01-04, 22:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Små och stora frågor här i livet...

Rågsikt som säljs i sverige innehåller 60% vetemjöl. Varför då? Vad är meningen med det? Är syftet att bönder och mellanled ska kunna sälja mer vetemjöl!?

Det verkar inte gå att köpa enbart siktat rågmjöl.... det är alltid (?) utblandat med vetemjöl.

Du måste börja med att lära dig att begreppen rågsikt och rågmjöl inte alls är samma sak.
Citera
2020-01-04, 22:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du måste börja med att lära dig att begreppen rågsikt och rågmjöl inte alls är samma sak.
Det har jag vetat hela tiden.
Citera
2020-01-04, 22:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det har jag vetat hela tiden.

Då kan du ju inte fråga om varför rågsikt är blandat med vetemjöl.
Citera
2020-01-04, 22:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då kan du ju inte fråga om varför rågsikt är blandat med vetemjöl.
Nu förvirrar du tråden. Det verkar du som inte har koll på grundbegreppen och trådens frågeställning. Läs tråden ordentligt.
Citera
2020-01-04, 22:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nu förvirrar du tråden. Det verkar du som inte har koll på grundbegreppen och trådens frågeställning. Läs tråden ordentligt.

Jag har läst tråden ordentligt, det är därför jag kan komma med adekvata invändningar och frågeställningar.

Du hänger upp dig på siktat som om det enbart är att skal och grodd siktats bort och det är riktigt på ett sätt, men inte när det kommer till den gängse benämningen för rågsikt i Sverige. Den är runt 50 % blandad med vetemjöl.

Du får åka till vårt grannland Finland om du ska hitta liknelse mellan rågsikt och 100 % råg. I Sverige heter det oblandad rågsikt.
Citera
2020-01-04, 23:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Små och stora frågor här i livet...
Rågsikt som säljs i sverige innehåller 60% vetemjöl. Varför då? Vad är meningen med det? Är syftet att bönder och mellanled ska kunna sälja mer vetemjöl!?
Det verkar inte gå att köpa enbart siktat rågmjöl.... det är alltid (?) utblandat med vetemjöl.

Du skall köpa rågmjöl. Då är det.......... Spänningen är olidlig............RÅGMJÖL!
Citera
2020-01-04, 23:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Enligt Svenska Akademiens ordlista så är den korrekta betydelsen av rågsikt:

Citat:
siktmjöl av råg som blandats med vetemjöl (vilket gör mjölet mera lättbakat)

Så rågsikt innehåller vetemjöl. Jag tror du däremot söker efter rågmjöl.
Citera
2020-01-04, 23:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Enligt Svenska Akademiens ordlista så är den korrekta betydelsen av rågsikt:

Så rågsikt innehåller vetemjöl. Jag tror du däremot söker efter rågmjöl.
Nej, det är inte rågmjöl jag söker. Med rågmjöl menas fullkorn. Kom igen, du har ju tidigare pekat mig ut för mig den produkten jag vill ha. Jag t o m tackade dig för det.

(För övrigt måste svenska akademien vara köpta av vetemjölsmaffian och Lantmännen )
Senast redigerad av Madagascar 2020-01-04 kl. 23:46.
Citera
2020-01-04, 23:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Nej, det är inte rågmjöl jag söker. Kom igen, du har ju tidigare pekat mig ut för mig den produkten jag vill ha. Jag t o m tackade dig för det.

Ja, jag vet så klart vad jag skrivit. Och du har rätt, du söker inte rågmjöl.

Så för att förtydliga det hela:

- Rågsikt är ALLTID en blandning av siktmjöl av råg samt vetemjöl. Punkt slut.
- Rågsikt oblandat är däremot ett siktmjöl av råg. Och bara råg.

SAMMANFATTNING:
1) Att rågsikt innehåller vetemjöl är alltså ingen scam. Det ska göra det.
2) Det du söker efter är ett siktmjöl av råg. Det kallas för rågsikt oblandat.
Citera
2020-01-05, 00:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ja, jag vet så klart vad jag skrivit. Och du har rätt, du söker inte rågmjöl.

Så för att förtydliga det hela:

- Rågsikt är ALLTID en blandning av siktmjöl av råg samt vetemjöl. Punkt slut.
- Rågsikt oblandat är däremot ett siktmjöl av råg. Och bara råg.

SAMMANFATTNING:
1) Att rågsikt innehåller vetemjöl är alltså ingen scam. Det ska göra det.
2) Det du söker efter är ett siktmjöl av råg. Det kallas för rågsikt oblandat.
Ska och ska... Jag kritiserar ordbruket och innebörden. Eftersom produkten innehåller vetemjöl (t o m i störst andel) så är det illa att benämningen inte speglar detta.

Det är också intressant att t ex Kungsörnen (stor spelare som ägs av Lantmännen) inte säljer oblandad rågsikt. Vem sjutton önskar en produkt som är 38% siktat rågmjöl och 62% siktat vetemjöl!? Man vill väl kunna blanda proportionerna själv!?

Jag skojar lite, men jag misstänker att det historiskt faktiskt har handlat om att man vill kränga mer vetemjöl till folket. Särskilt som betydelsen i finland, är vad jag skulle vilja kalla, oavsett vad SAOL påstår, den fullt naturliga, nämligen att rågsikt bara innehåller siktat rågmjöl och inget vetemjöl.
Senast redigerad av Madagascar 2020-01-05 kl. 00:07.
Citera
2020-01-05, 00:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ska och ska... Jag kritiserar ordbruket. Eftersom produkten innehåller vetemjöl så är det illa att benämningen inte speglar detta.

Det är också intressant att t ex Kungsörnen (stor spelare som ägs av Lantmännen) inte säljer oblandad rågsikt. Vem sjutton önskar en produkt som är 38% siktat rågmjöl och 62% siktat vetemjöl!? Man vill väl kunna blanda proportionerna själv!?

Jag skojar lite, men jag misstänker att det historiskt faktiskt har handlat om att man vill kränga mer vetemjöl folket. Särskilt som betydelsen i finland, är vad jag skulle vilja kalla, oavsett vad SAOL påstår, den fullt naturliga, nämligen att rågsikt bara innehåller siktat rågmjöl och inget vetemjöl.

Ordet rågsikt är ett ord från 1865, så det är inget som företagen av idag kommit på. Det fanns redan då när större delen av människorna i landet var bönder med egna åkrar.
Citera
2020-01-05, 00:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ordet rågsikt är ett ord från 1865, så det är inget som företagen av idag kommit på. Det fanns redan då när större delen av människorna i landet var bönder med egna åkrar.
Har du någon teori varför rågsikt i finland bara innehåller siktat rågmjöl men ej vetemjöl?

Tycker du att den svenska benämningen är bra med tanke på vad produkten här i Sverige innehåller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in