2020-01-01, 11:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solgar
Har inte påstått att de ska sluta existera över en natt. Jag pratar om att arbetsgivarna måste börja se verkligheten som den är idag, det är 2020 idag. Inte 1996 längre även om jag förstår att du menar att de manuella bilarna ska ha någonstans att ta vägen nu när folk trots allt börjar att överge de mer och mer. Fler och fler automatbilar börjar tillverkas och man inte får gå efter samma stenålders kriterier och principer som tillämpades förut. Fler och fler ungdomar tar enbart automatkörkort idag. Detta är ren fakta bara att googla på det. Villkoret för automat, att det nu ska tas bort permanent framöver är faktiskt en het fråga som nu är uppe i riksdagen; https://www.str.se/aktuellt/nyheter/publika-sidor/korkortsregler-krockar-med-klimatmal/ Man har slagit fast att det inte fungerar att enbart eftersträva det manuella kortet längre.

För övrigt har jag märkt att du lyfter fram Elbilar genomgående, du bemötte tidigare frågan med att det inte var upp till dig att avgöra. Jag vill fortfarande ha konkreta förslag. Vill ha förslag på hur det är bäst att ta ställning till en elbil idag nu när år 2020 har börjat, genom leasing? För billiga är inte dagens elbilar. Det måste beredas smidigare möjligheter för gemene man att tillförskaffa sig en elbil idag. Det ska inte vara en klassfråga det handlar om.

De allra flesta förare med B behörighet har inte villkoret automat så det finns extremt liten anledningen att ändra på detta vid jobbannonser. Frågan är istället vad som felar de som tar automatkortet? Är det problem med finmotoriken eller är det simultankapaciteten som är nedsatt och vilken annan menlig inverkan skulle detta ha på sökande i dess jobbroll?

Så hade jag resonerat om B kort hade varit ett krav för jobbannons.
Citera
2020-01-04, 02:35
Medlem
Om du är som mig och inte vill köra manuell, ta automat! Tog det för många år sedan och har bara kört automat sedan dess utan problem.

Många gnäller fortfarande om "låna bil" hit och dit men det är ett extremt litet problem även om du begränsar dig till automat.

Statistiken stöttar och har under flera år styrkt det faktum att fler automatbilar registreras än manuella per år. Dessa nya bilar följer sedan samma mönster av värdefall som andra bilar, dvs tillgängligheten ökar mer och mer och den kommer inte stanna.

Marknaden är full av manuellväxlade bilar som ingen vill köra, för även de flesta som har körkort för manuell vill bara köra automat nu.

Om trenden inte såg ut som den gjorde hade jag inte uppmuntrat dig till detta, men marknaden har talat, och manuellväxlade bilar och körkort är på väg ut.

Den enda grupp människor jag hade uppmuntrat ta manuellt körkort är yrkesförare. Alla andra kan med gött samvete skita i det.

Statistik över känslor.
Senast redigerad av KlinkersAerBra 2020-01-04 kl. 02:38.
Citera
2020-01-04, 02:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
De allra flesta förare med B behörighet har inte villkoret automat så det finns extremt liten anledningen att ändra på detta vid jobbannonser. Frågan är istället vad som felar de som tar automatkortet? Är det problem med finmotoriken eller är det simultankapaciteten som är nedsatt och vilken annan menlig inverkan skulle detta ha på sökande i dess jobbroll?

Så hade jag resonerat om B kort hade varit ett krav för jobbannons.

Du ligger mycket nära sanningen där!

Det de flesta inte vet, är att manuell växellåda var ett absolut krav så länge bilarna hade oljeblandad tvåtaktsbensin. Växelspaken var alltså för att blanda om oljan i bensintanken, så att motorn inte skar.. Taxibilar hade förr krav på växellåda i och med kontanthanteringen, så att kunden skulle få växel tillbaka. (Innan Uber).

Sorry, för mitt dåliga skämtande..

Manuell växellåda finns nog fortfarande som krav på bilen man kör upp med vid tagandet av "riktigt" B-kort. Men försvinner nog med tiden. Dyker man upp med en automatväxlad bil vid uppkörning, om/när man ska ta ett "fullt" B-kort, får man nog bekymmer. Dvs. får byta till en med manuell låda. -Minns själv hur det var på tidigt 80-tal när jag körde upp!
Citera
2020-01-04, 02:53
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salmen
Ja, med framtiden i beaktning, 2020 som väntar runt hörnet och allt vad det heter, kommer det bli billigare med automat/hybrid bilar? Eller kommer vi fortfarande se manuella bilar i majoritet?
Försäljningen av bilar med automat ökar stabilt med 2-3 procent per år och ligger idag på omkring 66 procent. 2030 räknar jag med att endast en handfull entusiastbilar, extrema budgetmodeller och sådana med speciella krav kommer säljas med manuell låda.
Citera
2020-01-04, 15:02
Medlem
MurderOnes avatar
En sak som kan ligga automatbilar i fatet som inte har märkts ännu men som kanske kan ge dom dåligt rykte/andrahandsvärde är ifall de har högre driftkostnader än motsvarande manuell bil.
Än så länge har säkert många problem med automatbilar täckts av garantin/goodwill men i framtiden kommer fler ägare att få betala själva.
Mina egna erfarenheter är att sannolikheten för att behöva byta koppling på en manuell bil är låg. Jag har behövt byta koppling en gång och det var på en M3 som hade körts hårt. Kostnaden var hanterbar.

Nu när det än så länge är goda tider för de flesta så nappar många nybilsspekulanter och även en del som annars hade köpt begagnat på privat-leasing där eventuella framtida kostnader för automatlådor är ointressanta. Det är bara månadskostnaden man tittar på.
Jag vet inte om trenden med privat-leasing kommer att hålla i sig över tid då det väldigt mycket mer ekonomiskt att som privatbilist behålla bilen åtminstone 7-8 år (under förutsättning att inga kostsamma reparationer krävs). Ifall man behåller bilarna längre tror jag driftsäkerhet och antalet felkällor blir mer intressant och det skulle kunna öka manuella bilars andel på marknaden.
Citera
2020-01-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
En sak som kan ligga automatbilar i fatet som inte har märkts ännu men som kanske kan ge dom dåligt rykte/andrahandsvärde är ifall de har högre driftkostnader än motsvarande manuell bil.
Än så länge har säkert många problem med automatbilar täckts av garantin/goodwill men i framtiden kommer fler ägare att få betala själva.
Mina egna erfarenheter är att sannolikheten för att behöva byta koppling på en manuell bil är låg. Jag har behövt byta koppling en gång och det var på en M3 som hade körts hårt. Kostnaden var hanterbar.

Nu när det än så länge är goda tider för de flesta så nappar många nybilsspekulanter och även en del som annars hade köpt begagnat på privat-leasing där eventuella framtida kostnader för automatlådor är ointressanta. Det är bara månadskostnaden man tittar på.
Jag vet inte om trenden med privat-leasing kommer att hålla i sig över tid då det väldigt mycket mer ekonomiskt att som privatbilist behålla bilen åtminstone 7-8 år (under förutsättning att inga kostsamma reparationer krävs). Ifall man behåller bilarna längre tror jag driftsäkerhet och antalet felkällor blir mer intressant och det skulle kunna öka manuella bilars andel på marknaden.

Automatbilar har funnits vanligt förekommande i trafiken sedan 60-talet, de har sålunda haft många år att utvecklas vidare på, så även för manuella, men där har inte inträffat så mycket sedan tiden då alla växlar blev synkroniserade. Att det tillförts fler växlar vet jag inte om det verkligen fört utvecklingen framåt, enbart blivit besvärligare att köra, sedan de treväxlade fasats ut var lejonparten fyrväxlade under många år, sedan tillkom fem- och sexväxlade som inte tillförde så mycket. Fler växlar har som bekant även automatväxlade växellådor begåvats med, men där är det inget som krävt mer insatser från föraren, Att byta koppling kan ofta vara en omfattande operation, vissa bilar kräver som bekant att motorpaketet lyfts ut innan motor och låda separeras och kopplingen kan bytas. Bilar som huvudsakligen körs i stadstrafik håller sällan kopplingen bilens livslängd.
Vissa verksamheter som tillryggalägger många mil årligen har sedan länge huvudsakligen använt bilar med automatlåda. Har svårt att föreställa mig att det blir dyrare idag med automat än med manuell låda utslaget under en 20-årsperiod, i detta hänsyn tagen till såväl något högre inköpspris för automatbilarna som lägre andrahandsvärde på manuella fordon.
Körmässigt har jag svårt att finna några som helst fördelar med manuella lådor.
Senast redigerad av Nordiad 2020-01-04 kl. 15:56.
Citera
2020-01-04, 18:31
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Automatbilar har funnits vanligt förekommande i trafiken sedan 60-talet, de har sålunda haft många år att utvecklas vidare på, så även för manuella, men där har inte inträffat så mycket sedan tiden då alla växlar blev synkroniserade. Att det tillförts fler växlar vet jag inte om det verkligen fört utvecklingen framåt, enbart blivit besvärligare att köra, sedan de treväxlade fasats ut var lejonparten fyrväxlade under många år, sedan tillkom fem- och sexväxlade som inte tillförde så mycket. Fler växlar har som bekant även automatväxlade växellådor begåvats med, men där är det inget som krävt mer insatser från föraren, Att byta koppling kan ofta vara en omfattande operation, vissa bilar kräver som bekant att motorpaketet lyfts ut innan motor och låda separeras och kopplingen kan bytas. Bilar som huvudsakligen körs i stadstrafik håller sällan kopplingen bilens livslängd.
Vissa verksamheter som tillryggalägger många mil årligen har sedan länge huvudsakligen använt bilar med automatlåda. Har svårt att föreställa mig att det blir dyrare idag med automat än med manuell låda utslaget under en 20-årsperiod, i detta hänsyn tagen till såväl något högre inköpspris för automatbilarna som lägre andrahandsvärde på manuella fordon.
Körmässigt har jag svårt att finna några som helst fördelar med manuella lådor.
Jag vet inte om 10 år gamla automatbilar har ett högre andrahandsvärde om vi tittar på familjebilar så som V70 eller Passat. Efter en snabb titt på Blocket skulle jag säga att automatlåda inte genererar ett högre värde på dessa bilar.
En automat kostade väl ca 20.000:- extra (?) så jag skulle säga att värdeminskningen har varit större för automatbilarna. Jag vet inte hur man kontrollerar konditionen på lamellerna i en dubbelkopplingslåda men det är enkelt på en manuell bil att kolla att det i alla fall inte verkar vara någon större fara med just kopplingen. Sen har du all elektronik som finns i automatlådorna och här tror jag dubbelkopplingslådorna kan vara dyrare än "gamla hederliga" automatlådor på sikt.

Jag vet inte om kopplingen vanligtvis håller bilens livslängd ut på manuella bilar, jag kan bara konstatera att jag har behövt byta koppling en gång och då har mina bilar många gånger rullat 10.000-20.000 mil så jag antar att de varit i riskzonen.

Vilka modeller behöver man plocka ur motorn för att byta koppling?
Citera
2020-01-04, 18:47
Medlem
Citat:
Jag vet inte om 10 år gamla automatbilar har ett högre andrahandsvärde om vi tittar på familjebilar så som V70 eller Passat. Efter en snabb titt på Blocket skulle jag säga att automatlåda inte genererar ett högre värde på dessa bilar.
En automat kostade väl ca 20.000:- extra (?) så jag skulle säga att värdeminskningen har varit större för automatbilarna. Jag vet inte hur man kontrollerar konditionen på lamellerna i en dubbelkopplingslåda men det är enkelt på en manuell bil att kolla att det i alla fall inte verkar vara någon större fara med just kopplingen. Sen har du all elektronik som finns i automatlådorna och här tror jag dubbelkopplingslådorna kan vara dyrare än "gamla hederliga" automatlådor på sikt.

Jag vet inte om kopplingen vanligtvis håller bilens livslängd ut på manuella bilar, jag kan bara konstatera att jag har behövt byta koppling en gång och då har mina bilar många gånger rullat 10.000-20.000 mil så jag antar att de varit i riskzonen.

Dubbelkopplingslådor är ett slag för sig, där finns lameller som normalt skall bytas några gånger på en bils livslängd.

Om du räknar med några, eller i varje fall ett, kopplingsbyte så är nog skillnaden liten, det har blivit betydligt större volymer med automatbilar också, så priserna på lådor bör ha gått ned. Förr var det också tillägg för automat, men avdrag när en sådan skulle bytas in, det förekommer knappast numera.

Jag har haft två med krav på motorurplockning vid kopplingsbyte, men var ett tag se, troligen fåtal nya bilar som är så konstruerade. Det var Saab 96 V4 och Citroën GS.
Citera
2020-01-04, 18:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Jag tror att andrahandssvärdet på automatbilar kommer att öka på sikt, beroende på att fler och fler tar bara automatkort. Driftsäkerheten på automatlådor ser jag inte som något problem, skulle man mot förmodan få problem så gör man precis som med en manuell låda, man byter ut den mot en begagnad från en skrotad bil, och ju fler bilar som säljs med automatlådor, desto lägre priser på begagnat.
Citera
2020-01-04, 22:56
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Dubbelkopplingslådor är ett slag för sig, där finns lameller som normalt skall bytas några gånger på en bils livslängd.

Om du räknar med några, eller i varje fall ett, kopplingsbyte så är nog skillnaden liten, det har blivit betydligt större volymer med automatbilar också, så priserna på lådor bör ha gått ned. Förr var det också tillägg för automat, men avdrag när en sådan skulle bytas in, det förekommer knappast numera.

Jag har haft två med krav på motorurplockning vid kopplingsbyte, men var ett tag se, troligen fåtal nya bilar som är så konstruerade. Det var Saab 96 V4 och Citroën GS.
Jag skulle inte räkna med mer än max 1 kopplingsbyte på de första 30.000 milen på en manuell. Men rep.kostnaden är inte oviktig, köper man en bil för säg 80.000:- så är man nog inte särskilt sugen att lägga 15-20.000:- för att få ordning kopplingen på en dubbelkopplingslåda (vet inte vad det egentligen kostar) där problemen verkar komma mer som en blixt från en klar himmel.

Som sagt, jag kan ha helt fel men jag tycker att man generellt pratar för lite om kostnader när man pratar om automatlådor.
Citera
2020-01-04, 23:03
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag tror att andrahandssvärdet på automatbilar kommer att öka på sikt, beroende på att fler och fler tar bara automatkort. Driftsäkerheten på automatlådor ser jag inte som något problem, skulle man mot förmodan få problem så gör man precis som med en manuell låda, man byter ut den mot en begagnad från en skrotad bil, och ju fler bilar som säljs med automatlådor, desto lägre priser på begagnat.
Jag har aldrig behövt byta låda i bilen och har ingen aning om vad det kostar men jag har svårt att tro att det är billigt.
Vad kostar det i dagsläget att få en dubbelkopplingslåda bytt?
Jag antar att man sätter i ett nytt lamellpaket i det läget vilket ytterligare lär dra upp kostnaden.
Om lådorna är lika driftsäkra som manuella lådor har jag svårt att tro men tiden kommer att utvisa hur det står till med den saken.
Citera
2020-01-05, 00:19
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Jag skulle inte räkna med mer än max 1 kopplingsbyte på de första 30.000 milen på en manuell. Men rep.kostnaden är inte oviktig, köper man en bil för säg 80.000:- så är man nog inte särskilt sugen att lägga 15-20.000:- för att få ordning kopplingen på en dubbelkopplingslåda (vet inte vad det egentligen kostar) där problemen verkar komma mer som en blixt från en klar himmel.

Som sagt, jag kan ha helt fel men jag tycker att man generellt pratar för lite om kostnader när man pratar om automatlådor.

Ja kostnad är något som ofta glöms bort när man diskuterar manuell vs automat. Ford och VAG har haft stora problem med sina DCT-lådor, åtminstone de med torr-lameller. Går sönder i förtid (kostnad 30000+), kopplingar som bara håller några tusen mil. Oljan i dessa lådor ska också bytas enligt serviceschemat vilket kostar flera tusen kronor, låg kostnad utslaget per mil, men ändå en kostnad. Lådorna med våt-lameller har inte haft problem i samma utsträckning, men de har i gengäld lägre verkningsgrad.
Senast redigerad av ETA2824-2 2020-01-05 kl. 00:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in