Citat:
Har inte påstått att de ska sluta existera över en natt. Jag pratar om att arbetsgivarna måste börja se verkligheten som den är idag, det är 2020 idag. Inte 1996 längre även om jag förstår att du menar att de manuella bilarna ska ha någonstans att ta vägen nu när folk trots allt börjar att överge de mer och mer. Fler och fler automatbilar börjar tillverkas och man inte får gå efter samma stenålders kriterier och principer som tillämpades förut. Fler och fler ungdomar tar enbart automatkörkort idag. Detta är ren fakta bara att googla på det. Villkoret för automat, att det nu ska tas bort permanent framöver är faktiskt en het fråga som nu är uppe i riksdagen; https://www.str.se/aktuellt/nyheter/publika-sidor/korkortsregler-krockar-med-klimatmal/ Man har slagit fast att det inte fungerar att enbart eftersträva det manuella kortet längre.
För övrigt har jag märkt att du lyfter fram Elbilar genomgående, du bemötte tidigare frågan med att det inte var upp till dig att avgöra. Jag vill fortfarande ha konkreta förslag. Vill ha förslag på hur det är bäst att ta ställning till en elbil idag nu när år 2020 har börjat, genom leasing? För billiga är inte dagens elbilar. Det måste beredas smidigare möjligheter för gemene man att tillförskaffa sig en elbil idag. Det ska inte vara en klassfråga det handlar om.
För övrigt har jag märkt att du lyfter fram Elbilar genomgående, du bemötte tidigare frågan med att det inte var upp till dig att avgöra. Jag vill fortfarande ha konkreta förslag. Vill ha förslag på hur det är bäst att ta ställning till en elbil idag nu när år 2020 har börjat, genom leasing? För billiga är inte dagens elbilar. Det måste beredas smidigare möjligheter för gemene man att tillförskaffa sig en elbil idag. Det ska inte vara en klassfråga det handlar om.
De allra flesta förare med B behörighet har inte villkoret automat så det finns extremt liten anledningen att ändra på detta vid jobbannonser. Frågan är istället vad som felar de som tar automatkortet? Är det problem med finmotoriken eller är det simultankapaciteten som är nedsatt och vilken annan menlig inverkan skulle detta ha på sökande i dess jobbroll?
Så hade jag resonerat om B kort hade varit ett krav för jobbannons.