Citat:
Ursprungligen postat av
Solgar
Har inte påstått att de ska sluta existera över en natt. Jag pratar om att arbetsgivarna måste börja se verkligheten som den är idag, det är 2020 idag. Inte 1996 längre även om jag förstår att du menar att de manuella bilarna ska ha någonstans att ta vägen nu när folk trots allt börjar att överge de mer och mer. Fler och fler automatbilar börjar tillverkas och man inte får gå efter samma stenålders kriterier och principer som tillämpades förut. Fler och fler ungdomar tar enbart automatkörkort idag. Detta är ren fakta bara att googla på det. Villkoret för automat, att det nu ska tas bort permanent framöver är faktiskt en het fråga som nu är uppe i riksdagen;
https://www.str.se/aktuellt/nyheter/publika-sidor/korkortsregler-krockar-med-klimatmal/ Man har slagit fast att det inte fungerar att enbart eftersträva det manuella kortet längre.
För övrigt har jag märkt att du lyfter fram Elbilar genomgående, du bemötte tidigare frågan med att det inte var upp till dig att avgöra. Jag vill fortfarande ha konkreta förslag. Vill ha förslag på hur det är bäst att ta ställning till en elbil idag nu när år 2020 har börjat, genom leasing? För billiga är inte dagens elbilar. Det måste beredas smidigare möjligheter för gemene man att tillförskaffa sig en elbil idag. Det ska inte vara en klassfråga det handlar om.
Artikeln ni länkar till innehåller främst kritik mot upplägget vid körkortstagning, inget speciellt om krav från arbetsgivare. Är heller inte helt säker på hur de tänker sig en annorlunda lösning, "några extra lektioner om även önskemål om att få köra manuell bil finns", frågan är om det stannar där eller om det ändå erfordras någon form av uppkörning eller kontroll att den som vill uppgradera sitt körkort har den kompetens som krävs för att trampa koppling.
Vad elbilar anbelangar så har som bekant relativt mycket hänt på några år, hybrider har funnits en del att välja på även för tio år sedan, laddhybrider kom egentligen inte förrän 3-4 år sedan.
Har för egen del i företaget en elbil, men tyvärr så är infrastrukturen än så länge inte kapabel att bistå elbilsägare som åstundar längre resa utan avbrott. I stadstrafik platsar elbilar utmärkt, de går givetvis att använda även på våra landsvägar, men där kan det ta stopp snabbare än man anat...
I dagsläget så vill det för de flesta till att vid köp av elbil tillse att något ytterligare fordon finns att tillgå som drivs med konventionellt bränsle, i synnerhet i glesbefolkade områden saknas möjlighet till laddning på många håll. Sedan måste det går att ladda bilen hemma, om detta ej är möjligt så blir det så besvärligt att den elbilen nog byts ut rätt fort.
Vad leasing beträffar så är det ju bara ett sätt att finansiera bilen, gör i sig ingen skillnad vilket bränsle bilen vill ha.