2020-01-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Nope.

Det är så tajt, om man inte har precis samma (eller bättre) fart som de konkurrerade åkarna då är man körd. Och idag kunde man med blotta ögat se hur både Jonna och Maja hade förjävla dåligt glid.

Det ska inte de lastas för.

Oavsett vem som bär skulden är det ett fiasko att Jonna och Maja inte lyckas bättre när det är ett så svagt startfält för en sprint.
2020-01-04, 15:29
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Therese Johaug 1:53:57
Astrid Uhrenholdt Jacobsen +0:03
Natalia Nepryaeva +0:14
Ingvild Flugstad Østberg +0:23
Heidi Weng +0:47
Ebba Andersson +1:07

Tror att alla kör sista etappen inom en tidsram på 1 min. Tycker mig se att TJ inte är samma TJ som tidigare dock favorit på etappen.

TJ
Ebba +15
Flugan +25
Weng +35
Astrid +45
Neppy +45

De två sistnämnda har momentum vilket inte ska underskattas, tycker en del underskattar Flugan och överskattar Weng som har en röd pil bredvid sitt namn.
2020-01-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m

Jo det får han, så länge han inte stör de båda åkarna om de ligger i spåren. Jag har aldrig sett det hända men Röthe är ju en av de smalare på touren så han kanske hade lyckats...

Inte sprint, men Northug på femmilen i Falun gjorde ju exakt det. Och vann.
2020-01-04, 15:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ett riktig puck-fiasko

Kanske, samtidigt får man inte glömma bort åkarnas eget ansvar att verkligen göra rätt bedömningar. Det är ändå åkarna som väljer vilket par de ska åka på. Normalt sett borde de ha 5-6 olika par med olika preparering att välja på.

Visst kan man tänka sig att alla par är usla, men många gånger är det nog åkaren själv som väljer fel. Här tror jag Klæbo är extremt duktig på att välja rätt och förmodligen även själv aktivt kommunicera med vallarna. Har en känsla att Sveriges åkare är sämre på det.
2020-01-04, 15:37
Medlem
FNLSs avatar
Fis definierar Nepryaevas fall som "spectacular sprint action"
2020-01-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Förr en gångs skull så väljer Calle inte kvartsfinal 1.

Som vanligt är du ute och cyklar.
2020-01-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Jacobsen har klättrat rätt stabilt några gånger upp för backen så hon blir nog svår att fånga..Weng är väl den som sett mest sliten ut under dom sista distansloppen där kan de förhoppningsvis komma ett bakslag samma med Östberg med hennes bakgrund.. dom som gick länge än Ebba idag har så klart också slösat mer energi idag vilket hon borde kunna dra lite fördel av.. Nebby borde hon nog kunna slå även om jag är lite osäker på hur bra Ebba också är i backen

Jacobsen har ju en bakgrund som mångfaldig vinnare i otalet norska löptävlingar som går botten-till-toppen. Så hon är en bra höjdmetersåkare, särskilt med tanke på hennes kroppshydda.
2020-01-04, 15:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Fis definierar Nepryaevas fall som "spectacular sprint action"

Var ser du det?

Jag tror du missuppfattar det de skriver. De menar hela dagens tävlingar inte hennes fall. Det står alltså: Spectacular sprint action from start to finish in todays final heat of the women.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-01-04 kl. 15:44.
2020-01-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kanske, samtidigt får man inte glömma bort åkarnas eget ansvar att verkligen göra rätt bedömningar. Det är ändå åkarna som väljer vilket par de ska åka på. Normalt sett borde de ha 5-6 olika par med olika preparering att välja på.

Visst kan man tänka sig att alla par är usla, men många gånger är det nog åkaren själv som väljer fel. Här tror jag Klæbo är extremt duktig på att välja rätt och förmodligen även själv aktivt kommunicera med vallarna. Har en känsla att Sveriges åkare är sämre på det.

Ja det stämmer säkert. Man jobbar kanske inte med det aktivt heller i svenska landslaget - det kanske är tabu att ifrågasätta vallagubbarna om alla skidor känns skit
2020-01-04, 15:45
Medlem
Jacobsen var en supertalang som inte nått den framgång hon borde i och med att hon satsat på annat än skidåkningen. Man skall inte underskatta henne när hon är i form.
2020-01-04, 15:48
Medlem
rainbowias avatar
Kollade igen på Röthe/Larkov.
Han har en ofattbar rötha norrbaggen. Larkov var för snäll i situationen. Röthe med mm mindre marginal = Usse hade bromsat ngt tidigare hade gjort att det hade varit kört för honom.
2020-01-04, 15:50
Medlem
Jag tror vissa svenska åkare gick med är mycket fäste underskidorna.. på den har typen av banan blev de ju fel när gildet blir så avgörande..Jonna hade bra fäste sa hon kanske för bra? visst då ska öka uppför i början men sedan blir de mest platt och utfår och bara lite för mycket fäste ger ju stora skillander

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in