2019-12-21, 21:35
Medlem
F Lars Backs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Hur blir kostnaden 474k/år, snarare 168k per polis, du missar att alla skatter och avgifter kommer ju tillbaka till sossespenderiet.

Trams.
Citera
2019-12-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F Lars Back
Trams.

Är det trams att slå hål i din kalkylering?
Citera
2020-01-01, 10:19
Medlem
Vad är långsamt?
Du har fortfarande en hastighetsgräns att ta hänsyn till, eller tror du att du får köra hur fort du vill i vänsterfilen?
Citera
2020-01-01, 11:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Vad är långsamt?
Du har fortfarande en hastighetsgräns att ta hänsyn till, eller tror du att du får köra hur fort du vill i vänsterfilen?

Att ligga i vänsterfil och blockera andra förare är dock värre än fortkörning om högerfil är tom. Då är man en mycket dålig förare, vi skall hjälpas åt i trafiken och oavsett om någon kör för fort skall vi underlätta omkörning. Detta gäller givetvis bara om högerfil är tom, håller du själv på med omkörning får upphinnande förare vänta.
Citera
2020-01-01, 19:48
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Vad är långsamt?

Det är ingen som tror någonting, men man väljer själv om man vill köra snabbare än hastighetsgränsen. Och det får stå på förarens ansvar, om denne väljer att köra snabbare. Det är inget som någon låtsaspolis ska försöka hindra.

Enligt lag måste man ge fri väg till någon som vill köra om, om man kan det. Och det gäller självklart även om personen kör för fort.

Jag har inga problem om folk ligger och trycker i 90 på en 70-väg, i omkörningsfilen. Men kör man snabbare än så, så kan jag tycka att det är onödigt, Speciellt med tanke på de bilar som börjar byta fil och när de är i mitten av två filer så börjar de blinka, de som inte har någon koll alls på trafiken runt omkring.
Citera
2020-01-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Det är ingen som tror någonting, men man väljer själv om man vill köra snabbare än hastighetsgränsen. Och det får stå på förarens ansvar, om denne väljer att köra snabbare. Det är inget som någon låtsaspolis ska försöka hindra.

Enligt lag måste man ge fri väg till någon som vill köra om, om man kan det. Och det gäller självklart även om personen kör för fort.

Jag har inga problem om folk ligger och trycker i 90 på en 70-väg, i omkörningsfilen. Men kör man snabbare än så, så kan jag tycka att det är onödigt, Speciellt med tanke på de bilar som börjar byta fil och när de är i mitten av två filer så börjar de blinka, de som inte har någon koll alls på trafiken runt omkring.

Håller helt med ditt inlägg.
Men när man själv ligger i vänsterfilen i säg 90 på en 70 och någon dåre ändå ska upp i arslet på en.
Visst man kan lägga sig i höger och ut i vänster igen men man blir mest provocerad och kanske saktar ner istället bara för att.
Det är såna idioter som orsakar olyckor just för att många kanske äldre inte riktigt uppfattar farten och blinkar ut så det är en 70 väg trots allt.

Har alltid tyckte det är knepigt med hastighet i vänster fil men någonstans måste man ändå ta hänsyn till de övriga och inte ha plattan i mattan
Citera
2020-01-01, 19:56
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Håller helt med ditt inlägg.
Men när man själv ligger i vänsterfilen i säg 90 på en 70 och någon dåre ändå ska upp i arslet på en.
Visst man kan lägga sig i höger och ut i vänster igen men man blir mest provocerad och kanske saktar ner istället bara för att.
Det är såna idioter som orsakar olyckor just för att många kanske äldre inte riktigt uppfattar farten och blinkar ut så det är en 70 väg trots allt.

Har alltid tyckte det är knepigt med hastighet i vänster fil men någonstans måste man ändå ta hänsyn till de övriga och inte ha plattan i mattan

Ja, jag hade en sån bakom mig här om dagen. Jag låg då 90 i vänsterfilen som på en 70-väg.. Längre fram så splittras motorvägen till fyra filer, två som åker till höger och två till vänster, så jag låg i rätt till ändå även fast jag lika gärna hade kunnat legat i högerfilen.
Men sen kommer det en som kör extremt fort upp bakom mig och han ser inte att jag har en mindre bil framför mig tror jag, och jag kan inte lägga mig i högerfilen för det är många bilar där och jag kan inte gasa på. Till slut fick jag en plats i högerfilen så han kunde åka förbi, och så blinkade han på bilen som var framför mig.

Han körde lite väl snabbt kan jag tycka, men han kanske hade en anledning vilket jag ej vet så jag håller mig alltid lugn när jag har sådana personer bakom mig.
Citera
2020-01-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Ja, jag hade en sån bakom mig här om dagen. Jag låg då 90 i vänsterfilen som på en 70-väg.. Längre fram så splittras motorvägen till fyra filer, två som åker till höger och två till vänster, så jag låg i rätt till ändå även fast jag lika gärna hade kunnat legat i högerfilen.
Men sen kommer det en som kör extremt fort upp bakom mig och han ser inte att jag har en mindre bil framför mig tror jag, och jag kan inte lägga mig i högerfilen för det är många bilar där och jag kan inte gasa på. Till slut fick jag en plats i högerfilen så han kunde åka förbi, och så blinkade han på bilen som var framför mig.

Han körde lite väl snabbt kan jag tycka, men han kanske hade en anledning vilket jag ej vet så jag håller mig alltid lugn när jag har sådana personer bakom mig.

Man ser oftast på typ av bil var anledningen kan vara.
Sen har man blivit äldre och mer säkerhetstänk då blir man lite gubbe.

Tycker dock det händer oftare på 30 väg att man har nån i arslet när man ligger på 30. Lite off topic men ändå.
Citera
2020-01-02, 21:26
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Vilka är dessa personer?
Och varför kör dom sakta i vänster fil?

Gillar dom att irritera folk och skapa trafikolyckor?

Har jag glömt nåt?
Det är inte de som skapar olyckorna utan de som kör för fort. Sällan folk ligger under högsta tillåtna fart i ytterfilen. Mest lastbilar och sån skit som ligger i 90 och kör om en annan i 80.
Om nån kör i 110 och kör om en eller ett koppel i innern där det går långsammare så är det helt ok, och inget man kan säga nåt om. bara att vänta, hålla avståndet och ha tålamod. Jävligt korkat att stressa andra. Inget man gör vare sig i ICA-kön eller i bilkön. I trafiken är det dessutom olagligt och farligt.
Citera
2020-01-02, 22:15
Medlem
Hursomhelstings avatar
Beteendet ökar av någon anledning, kan vara miljötänk men åt helvete fel är det.

Typiskt idag på 2+1 väg är att, vi säger att hastigheten är satt till 100 en långtradare ligger väl under och fyra bilar ligger i led bakom.

Jag kommer i kapp på femteplats och trots att jag har en bil med resurser så vet jag att det är ingen ide för att någon kommer att bryta ut till vänster mitt framför näbben på mig och så detta att föraren äger all tid i världen och kör om långtradaren saaaaaaaaakta, dom bakom slödrögen är som ilskna bin och tycker på för att det är inte nu lång kvar till att filerna går in i en och väl där så bildas ett livsfarligt gytter där långtradaren tvingas till att bromsa in för att ge plats.

Det är inte vi som kör aktivt som skapar olyckor, i normalfallet så går lätt fem bilar om, vänster fil är till för ett flöde!

När man ska om och när man ligger till vänster så ska det givetvis gå fortare, när man kör lastbil och en sådan där figur ligger o mal i jämsides i en tid o evighet det är en stress och utgör en fara.
Citera
2020-01-04, 07:02
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Typiskt idag på 2+1 väg är att, vi säger att hastigheten är satt till 100 en långtradare ligger väl under och fyra bilar ligger i led bakom.
.......
Det är för att ni alla 4 ligger för nära den första bilen som kör om, som det känns dom du nästan är förbi, men ändå aldrig kommer helt om lastbilen. På en 100-väg bör det va över 300m mellan dig och den första!

(3 sekunders säkerhetsavstånd mellan bilarna. 100km/h = 28m/sek * 3 sek vilket då ger avståndet 84m mellan varje bil * 4 = 336m)

Om folk körde så korrekt så hade det troligen aldrig ens varit nåt snack om att du också skulle hinna förbi på den sträckan. Nu låg ni alla säkert för nära varandra och blev irriterade pga era egna fel.
Senast redigerad av Scalping 2020-01-04 kl. 07:11.
Citera
2020-01-04, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Beteendet ökar av någon anledning, kan vara miljötänk men åt helvete fel är det.

Jag kommer i kapp på femteplats och trots att jag har en bil med resurser så vet jag att det är ingen ide för att någon kommer att bryta ut till vänster mitt framför näbben på mig och så detta att föraren äger all tid i världen och kör om långtradaren saaaaaaaaakta, dom bakom slödrögen är som ilskna bin och tycker på för att det är inte nu lång kvar till att filerna går in i en och väl där så bildas ett livsfarligt gytter där långtradaren tvingas till att bromsa in för att ge plats.

Det är inte vi som kör aktivt som skapar olyckor, i normalfallet så går lätt fem bilar om, vänster fil är till för ett flöde!

När man ska om och när man ligger till vänster så ska det givetvis gå fortare, när man kör lastbil och en sådan där figur ligger o mal i jämsides i en tid o evighet det är en stress och utgör en fara.

Det du beskriver är ju en situation som är så enkel att hantera för de som har lite innanför pannbenet och kan läsa av en trafiksituation och vad som kan hända i nästa skede och hur det kan påverka en själv och hur man ska hantera det.

Det hela handlar om att...

1. Identifiera risken/risker
2. Hur kontrollerar man denna risk.

I ditt exempel så gör tradaren inget fel.
Den första bilen som kör om, sakta säger du (men sannolikt i laglig fart, vilket är korrekt i sig) gör inte heller nåt fel, ja så länge denne klarar att komma om på den sträcka som är tillgänglig.

De som hänger på ut på omkörning bakom den första bilen, är de som gör fel. De ska inte påbörja omkörning med mera att de vet att kommer att hinna om, även om bilen framför dem skulle köra om i laglig fart.
De skulle i den situation en helt enkelt valt att vänta med omkörning till ett bättre tillfälle, än att stressa ut och påbörja en omkörning mest på chans. De analyserade helt enkelt inte situationen, och vad som skulle kunna ske, nog bra. Och därmed så försatte det sig själva i knipan.

Den som kör om har ingen rätt att köra över hastighetsbegränsningarna, och att då räkna med att andra ska göra det för att man själv ska hinna med en omkörning bakom dem, är ganska korkat. Bättre då att köra mera ”safe”, alltså se till att man kommer om även om de framför skulle göra en seg omkörning, och ha marginaler och alternativ för en räddning om något ändå skulle skita sig. Annars är det ju bättre att avstå omkörning till ett bättre säkrare tillfälle kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in