2020-01-04, 16:29
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det du beskriver är ju en situation som är så enkel att hantera för de som har lite innanför pannbenet och kan läsa av en trafiksituation och vad som kan hända i nästa skede och hur det kan påverka en själv och hur man ska hantera det.

Det hela handlar om att...

1. Identifiera risken/risker
2. Hur kontrollerar man denna risk.

I ditt exempel så gör tradaren inget fel.
Den första bilen som kör om, sakta säger du (men sannolikt i laglig fart, vilket är korrekt i sig) gör inte heller nåt fel, ja så länge denne klarar att komma om på den sträcka som är tillgänglig.

De som hänger på ut på omkörning bakom den första bilen, är de som gör fel. De ska inte påbörja omkörning med mera att de vet att kommer att hinna om, även om bilen framför dem skulle köra om i laglig fart.
De skulle i den situation en helt enkelt valt att vänta med omkörning till ett bättre tillfälle, än att stressa ut och påbörja en omkörning mest på chans. De analyserade helt enkelt inte situationen, och vad som skulle kunna ske, nog bra. Och därmed så försatte det sig själva i knipan.

Den som kör om har ingen rätt att köra över hastighetsbegränsningarna, och att då räkna med att andra ska göra det för att man själv ska hinna med en omkörning bakom dem, är ganska korkat. Bättre då att köra mera ”safe”, alltså se till att man kommer om även om de framför skulle göra en seg omkörning, och ha marginaler och alternativ för en räddning om något ändå skulle skita sig. Annars är det ju bättre att avstå omkörning till ett bättre säkrare tillfälle kommer.

Det finns en regel som säger att man ska inte blockera trafiken och den i vänster fil står över satt hastighet.

Du beskriver ett moment 22, slödrögen i täten kommer att hålla stånd till att fan avlöser om inte denne forceras, det ligger inte i din makt att styra andra trafikanter utan om du håller satt hastighet eller under fine men att du har även att ta hänsyn till andra trafikanter, att ge dem väg.

Så kör jag, jag ger väg, håller avstånd till framförvarande samtidigt som att jag har koll bakåt, ska jag om ett fordon när tillfälle uppstår då drar jag på så att även dom bakom får en möjlighet.
Citera
2020-01-04, 16:35
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Det är för att ni alla 4 ligger för nära den första bilen som kör om, som det känns dom du nästan är förbi, men ändå aldrig kommer helt om lastbilen. På en 100-väg bör det va över 300m mellan dig och den första!

(3 sekunders säkerhetsavstånd mellan bilarna. 100km/h = 28m/sek * 3 sek vilket då ger avståndet 84m mellan varje bil * 4 = 336m)

Om folk körde så korrekt så hade det troligen aldrig ens varit nåt snack om att du också skulle hinna förbi på den sträckan. Nu låg ni alla säkert för nära varandra och blev irriterade pga era egna fel.

Nej inte jag som femte bil, jag ligger alltid bra ifrån och håller uppsikt.

Jag bidar min tid och sedan så kommer jag och det roliga är att den halsstarrige spastikern i bil nr1 i nio av tio då tar sig till att överskrida hastigheten, nej nej nej! Jo säger jag då jag har pulver under huven om det behövs.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2020-01-04 kl. 16:47.
Citera
2020-01-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det finns en regel som säger att man ska inte blockera trafiken och den i vänster fil står över satt hastighet.

Den regeln har du fantiserat ihop själv, för den finns ingenstans i trafikreglerna

Den som går ut och påbörjar en omkörning har ingen som helst skyldighet eller rätt att köra över skyltad hastighet, eller ens vad rådande vägförhållanden tillåter.
Att ligga i laglig hastighet på omkörning, och sen fler går ut bakom och följer med i omkörningen, är inte att hindra de andra.

De i vänster fil står ALDRIG över några hastighetsgränser med mindre än de är ex polisbilar i tjänst.

Man undrar verkligen hur du kunde få körkort om du inte lärt dig, eller glömt så elementära enkla trafikregler....

Citat:
Du beskriver ett moment 22, slödrögen i täten kommer att hålla stånd till att fan avlöser om inte denne forceras,

Ingen har rätt att forcera denne, att köra fortare än skyltad hastighet, eller vad denne själv anser vara lämpligt i aktuell situation, inte ens blåljus bakifrån.

Citat:
det ligger inte i din makt att styra andra trafikanter utan om du håller satt hastighet eller under fine men att du har även att ta hänsyn till andra trafikanter, att ge dem väg.

Det ligger heller inte i din makt att styra andra trafikanter om du kommer bakifrån, och du har likaså krav på dig att visa dem framför dig hänsyn om de t ex ligger på omkörning. Är du en god förare (vilket du antagligen inte är då du uppvisar så stora brister i grundläggande regler och uppförande i trafiken) så ska du helt enkelt kunna läsa av trafiken och ha framförhållning så du inte kommer i den situationen att ”fastna” bakom nån som gör en i ditt tycke seg omkörning.

Citat:
Så kör jag, jag ger väg, håller avstånd till framförvarande samtidigt som att jag har koll bakåt, ska jag om ett fordon när tillfälle uppstår då drar jag på så att även dom bakom får en möjlighet.

Låter bra, förutom att du inte ha nån rätt att gasa på över skyltad hastighet eller vad rådande förhållanden tillåter. Fortfarande gäller dem grundläggande regeln att man inte får köra fortare än att man alltid behåller kontrollen över fordonet, och kan stanna på den del av vägen man kan överblicka och de faror eller hinder kan kan förutse. Kan alla det tror du, alltid...?
Citera
2020-01-04, 17:18
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Den regeln har du fantiserat ihop själv, för den finns ingenstans i trafikreglerna

Den som går ut och påbörjar en omkörning har ingen som helst skyldighet eller rätt att köra över skyltad hastighet, eller ens vad rådande vägförhållanden tillåter.
Att ligga i laglig hastighet på omkörning, och sen fler går ut bakom och följer med i omkörningen, är inte att hindra de andra.

De i vänster fil står ALDRIG över några hastighetsgränser med mindre än de är ex polisbilar i tjänst.

Man undrar verkligen hur du kunde få körkort om du inte lärt dig, eller glömt så elementära enkla trafikregler....

Ingen har rätt att forcera denne, att köra fortare än skyltad hastighet, eller vad denne själv anser vara lämpligt i aktuell situation, inte ens blåljus bakifrån.

Det ligger heller inte i din makt att styra andra trafikanter om du kommer bakifrån, och du har likaså krav på dig att visa dem framför dig hänsyn om de t ex ligger på omkörning. Är du en god förare (vilket du antagligen inte är då du uppvisar så stora brister i grundläggande regler och uppförande i trafiken) så ska du helt enkelt kunna läsa av trafiken och ha framförhållning så du inte kommer i den situationen att ”fastna” bakom nån som gör en i ditt tycke seg omkörning.

Låter bra, förutom att du inte ha nån rätt att gasa på över skyltad hastighet eller vad rådande förhållanden tillåter. Fortfarande gäller dem grundläggande regeln att man inte får köra fortare än att man alltid behåller kontrollen över fordonet, och kan stanna på den del av vägen man kan överblicka och de faror eller hinder kan kan förutse. Kan alla det tror du, alltid...?

Svammel, man kan få böter för att man kör för sakta och därmed utgör ett hinder för trafiken man får inte utgöra ett hinder och en fara utan att man ska vara följsam och ge väg.
En omkörning ska ske snabbt och säkert efter rådande förhållanden dvs att man får överskrida hastighetsgränsen för en stund då när man kör om ett framförvarande fordon.
Citera
2020-01-04, 17:41
Medlem
Citat:
Svammel, man kan få böter för att man kör för sakta och därmed utgör ett hinder för trafiken man får inte utgöra ett hinder och en fara utan att man ska vara följsam och ge väg.

Är det inte bättre du stoppar händerna i fickorna istället för att skriva så korkade saker att det avslöjar att du har noll koll...?

Det du skriver om att man kan bötfällas för att ha kört för sakta är fullständigt irrelevant i de situationer vi diskuterar, därför att hålla skyltat hastighet är inte att köra för sakta. Hur tänkte du där...? Eller vänta, du tänkte inte alls....

Det om att vara följsam och ge väg gäller bara om man i aktuell situation kan göra det utan att utsätta sig själv eller andra för onödiga risker, eller bryta mot någon trafiklag. I fallet vi diskuterar så kan inte den förste omkörare inte lagligt göra mer än att fullfölja den påbörjade omkörningen i laglig hastighet, och i det läget har denne heller inget skyldighet att flytta på sig, eller öka hastigheten över skyltad, inte ens om det så kommer en klase blåljus i full fart bakifrån då även de då får vänta tills omkörningen är klar och omkörare kan gå tillbaka i höger fil.

Citat:
En omkörning ska ske snabbt och säkert efter rådande förhållanden dvs att man får överskrida hastighetsgränsen för en stund då när man kör om ett framförvarande fordon.

Och nej, du har fel. Läs nu noga...

MAN FÅR ENLIGT TRAFIKREGLERNA ALDRIG ÖVERSKRIDA SKYLTAT HASTIGHET, inte ens en stund under en omkörning.
Att du inte verkar begripa det är tragiskt, har du verkligen körkort....?
Men testa att ta detta med närmaste körskola så ska du se att du kommer att få svar som får dina kinder att blossa.....
Citera
2020-01-04, 17:52
Medlem
Scalpings avatar
Finns de som fått böter då de gasat på när det kommer ambulans med blåljus bakom på enfiliga sträckan på en 2-1-väg. De tror att de gör en välgärning, men i själva verket begår de allvarliga trafikbrott och åker dit om polisen ser det.

Var en sån histora som blev uppmärksammad i media för några år sen. Kanske finns fler.
Citera
2020-01-04, 18:04
Medlem
Citat:
Finns de som fått böter då de gasat på när det kommer ambulans med blåljus bakom på enfiliga sträckan på en 2-1-väg. De tror att de gör en välgärning, men i själva verket begår de allvarliga trafikbrott och åker dit om polisen ser det.

Var en sån histora som blev uppmärksammad i media för några år sen. Kanske finns fler.

Polisen kan ge rapporteringseftergift vid sådana händelser, om det kan styrkas att vederbörande trots hastighetsöverskridelsen uppfört sig trafiksäkert och vid första lämpliga möjlighet gått åt sidan och lämnat fri väg. De som torskar för sådana händelser har oftast fällts för att man ansett de kört förbi en eller flera möjligheter att styra åt sidan och ge fri väg.

Har personligen en sen natt blåst ifrån ett par blåljus bakifrån, när det blev enfiligt och jag upptäckte att det där flimrande blåaktiga ljuset, som jag trodde bara var xenonljus som närmade sig fort bakifrån när jag låg och såsade i lagliga 90 i min gamla Sierra, var blåljus på hastigt ingående i backspegeln och att de började bromsa ner hårt då de inte skulle hinna om mig innan jag var inne på enfiligt.

Jag klev på fullt på femman och bilen satte ner sig på bakhasorna och skenade iväg och jag hann se att ”blåljusen” släppte bromsen och gasade på de med då deras framljusen reste sig. Jag höll fullt och skenade lätt ifrån dem med säkert 500m eller mer och gick i varvspärren (245kmh) strax innan nästa tvåfiliga och gjorde en rejält bestämd nedbromsning till lagliga 90 och höll långt åt höger ink högerblocket för att släppa om den där stressade ambulansen bakifrån.

Fick ett mindre hjärtstillestånd när det blåste om en polisbil.... trodde ju det var en ambulans.... och sekunden efter så blinkade de höger/vänster, eller med varningsblinker ett par gånger som tack för hjälpen....

Där hade jag sannolikt en jäkla tur, för jag klev ju på långt mer än nödvändigt, och hade de inte haft annat viktigt för sig så hade jag nog fått mig en pratstund....
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-01-04 kl. 18:15.
Citera
2020-01-04, 18:28
Medlem
Citat:

Jag har bara läst om ETT fall där detta har skett.
Då ökade bilisten farten MEN, han saktade inte ned och släppte förbi blåljuset så fort det fanns läge för det. Han fortsatte en lång bit med för hög hastighet.

Jag tvivlar på att du får böter om du kör för fort en kort stund där det inte finns passeringsmöjligheter och sedan så fort det är möjligt släpper förbi blåljusen.

Jag har sett personer köra mot rött för att släppa fram blåljus utan att få böter.
Citera
2020-01-04, 20:44
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Är det inte bättre du stoppar händerna i fickorna istället för att skriva så korkade saker att det avslöjar att du har noll koll...?

Det du skriver om att man kan bötfällas för att ha kört för sakta är fullständigt irrelevant i de situationer vi diskuterar, därför att hålla skyltat hastighet är inte att köra för sakta. Hur tänkte du där...? Eller vänta, du tänkte inte alls....

Det om att vara följsam och ge väg gäller bara om man i aktuell situation kan göra det utan att utsätta sig själv eller andra för onödiga risker, eller bryta mot någon trafiklag. I fallet vi diskuterar så kan inte den förste omkörare inte lagligt göra mer än att fullfölja den påbörjade omkörningen i laglig hastighet, och i det läget har denne heller inget skyldighet att flytta på sig, eller öka hastigheten över skyltad, inte ens om det så kommer en klase blåljus i full fart bakifrån då även de då får vänta tills omkörningen är klar och omkörare kan gå tillbaka i höger fil.

Och nej, du har fel. Läs nu noga...

MAN FÅR ENLIGT TRAFIKREGLERNA ALDRIG ÖVERSKRIDA SKYLTAT HASTIGHET, inte ens en stund under en omkörning.
Att du inte verkar begripa det är tragiskt, har du verkligen körkort....?
Men testa att ta detta med närmaste körskola så ska du se att du kommer att få svar som får dina kinder att blossa.....

Sedan finns det en allmän regel att man använder huvudet.

Jag har även CE och det tog jag utan problem.

Att köra med Flyt det är det viktigaste, en självutnämnd trafikpolis aka stolle som du skulle aldrig klara yrkestrafik.
Citera
2020-01-04, 20:53
Medlem
Citat:

Att köra med Flyt det är det viktigaste, en självutnämnd trafikpolis aka stolle som du skulle aldrig klara yrkestrafik.
Det viktigaste är att köra säkert utan att utsätta andra och sig själv för onödiga risker.
Citera
2020-01-04, 21:11
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det viktigaste är att köra säkert utan att utsätta andra och sig själv för onödiga risker.

Det är vad som menas med "flyt" vilket jag citerar precis så som jag blev lärd på körutb.
Citera
2020-01-04, 21:42
Medlem
Citat:

Gosse lille, du visar bara mer och mer att du har dålig koll på regler och sitter och hittar på efter egna fantasier

Jag har innehaft körkort sen -78, CE/DE + Taxi sedan början på 90talet.
Klarade alla teoriproven direkt med bara nåt enstaka slarvfel. Uppkörningarna på första försöket med beröm godkänt.

Innehar alla behörigheter sedan en massa år.

Har haft den äran att köra tung trafik, tradare, semi, största 4axliga bussarna, över Skandinavien och Europa, kört distributionstrafik av div styckegods etc med tung lastbil i Sthlm city med omnejd i ca 5 år, kört massor med mil med stor racetrailer för ett av de största STCC-teamen i landet.

Så, dina fantasier och gissningar om mina möjligheter att klara yrkestrafik faller platt.

Jag har dessutom hela tiden förklarat vad man får och ska göra enligt trafikreglerna, där du å andra sidan har kastat fram helt galet felaktiga påståenden som t ex att bilar i vänsterfilen skulle vara undantagna för hastighetsreglerna etc.

Du snackar om att man ska använda huvudet....? Ok, då kanske du skulle börja med det först själv, för så mycket rappakalja som du har presterar visar att du nog har glappkontakt på minneskretsarna....

Det händer nog att även jag gasar på mer än man får, och anpassar mig till situationer även om det inte alltid är helt enligt trafikreglerna, så länge det är trafiksäkert. Men jag är inte så jubelkorkad att jag skulle påstå att det är nån regel som säger att jag får göra så, t ex överskrida skyltad hastighet, för jag vet mycket väl att det är fel och olagligt.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-01-04 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in