Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
En fundering här men... är det inte frivilligt att besöka gynekologen? Och en annan fundering; finns där några konkreta förslag på hur man kan undersöka ett underliv utan att kvinnan känner sig lika utlämnad/sårbar som i gynekologstolen?
Nu antar jag att männen i den här filmen ställer upp på detta frivilligt och då är det egentligen en icke-fråga. Förstår dock inte riktigt vad syftet är här.
Ställer upp på vad? Det heter alltså att de "
erbjuds" en gynundersökning, inte att de tackar ja.
Som en del av verket bjuds de manliga deltagarna att delta i en gynundersökning, och sätta sig i en gynekologstol. Huruvida någon av de medverkande tackar ja till erbjudandet framgår inte av trailern, som släpptes under fredagen.
Plus:
Om han tvekar vad är han rädd för?, säger Anna Odell i pressmeddelandet.
Det skämtas om Greiders klockspel här, men det är väl för fan ingen som tror att han eller än mindre Guillou har låtit sig filmas med bar underkropp i nån jävla gynekologstol?
På sin höjd testar nån av dem stolen med brallorna på. Men inte ens det tror jag är särskilt sannolikt med Guillou eller Bodström.
Att låta sig intervjuas går de däremot nog gärna med på.
Män är för övrigt inte lika känsliga för "sårbara positioner" som kvinnor är. Jag har fått en kateter uppkörd i kuken, och det var ju inte direkt angenämt, men som man klarar jag sånt utan att blinka. En prostataundersökning i anus kommer jag också klara av utan att börja böla, när den dan kommer. Dylika jämförelser mellan mäns och kvinnors "kroppslighet" (eller vad man ska kalla det) tenderar att inte fungera särskilt väl. Biologin och den sexuella funktionaliteten är annorlunda, helt enkelt.
Noterar annars att AO väl snarast tagit ett steg tillbaka efter den där "Återträffen". Så stor succé som den gjorde borde hon väl kunnat följa upp med andra storstilade film- eller TV-serieprojekt. Detta är dock uppenbart ett mycket snävt "konstprojekt", snarare än en film som många kan tänkas komma att se. Lär väl inte visas på bio, annat då än just på en speciell filmfestival. Kanske blir lite medial uppmärksamhet då hon trots allt är rätt känd, men annars känns det mest som ett slag i luften.