2020-01-02, 07:26
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Som andra redan påpekat kommaterar du fel i de här två fallen.

I det första fallet är "de" bara en artikel till objektet (målningarna) och du kan inte peta in ett komma mellan verbet (såg) och objektet. Möjligen en ellips eller ett tankestreck om du vill markera tvekan eller en paus.

I det andra fallet har du en bisats som inleds med relativpronomenet "som" och då ska kommat (om du har något komma) stå mellan "dem" (inte "de") som är objekt i huvudsatsen och "som" som är subjekt i bisatsen. Att placera ett komma mellan verbet och objektet i huvudsatsen blir fel även i detta fall.

Naturligtvis skall det inte vara något kommatecken i någotdera fallen, men det blev väl lite otydligt.

Som jag skrev så använde jag kommatecken för att påvisa hur jag tänker mig vad som skulle kunna motivera "de".

- "Jag såg dem, de vackra målningarna".

- "Ta emot dem, de som fått uppehållstillstånd".

Eller såhär ungefär, - "Ta emot mig, jag som (har) fått uppehållstillstånd skall tas emot".

Men det blir kanske fel ändå?

https://duckduckgo.com/?q=%22de+som+f%C3%A5tt%22&ia=web
https://duckduckgo.com/?q=%22dem+som+f%C3%A5tt%22&ia=web
https://duckduckgo.com/?q=%22de+som+f%C3%A5tt%22+%22dem+som+f%C3%A5tt%22& ia=web
Citera
2020-01-03, 17:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Är det inte lika bra att,för vilken gång i ordningen vet jag inte, ha en nationell stavningsreform snart?

Vore det inte det bästa att helt enkelt ersätta "de" och "dem" med "dom" även i officiellt skrivspråk och språkrekomendationer?

De flesta under 25 år har ju ändå noll koll på när de ska skriva de och när de ska skriva dem.

Var och vart har de också svårt för men det tar vi upp i en annan tråd tycker jag!
Citera
2020-01-03, 17:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Är det inte lika bra att,för vilken gång i ordningen vet jag inte, ha en nationell stavningsreform snart?

Kommer inte att ske. Det är dessutom ingen som skulle bry sig om en sådan. Var och en ansvarar ju för sitt eget språk och sin egen stavning. Det utgår inga förelägganden om straff när någon stavar avvikande.

Det skulle dock underlätta mycket om uppfattningen om att dom stavas dem kunde motverkas. Här har skolan uppenbarligen brustit.
Citera
2020-01-03, 18:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kommer inte att ske. Det är dessutom ingen som skulle bry sig om en sådan. Var och en ansvarar ju för sitt eget språk och sin egen stavning. Det utgår inga förelägganden om straff när någon stavar avvikande.

Det skulle dock underlätta mycket om uppfattningen om att dom stavas dem kunde motverkas. Här har skolan uppenbarligen brustit.

Fast om det lärdes ut i skolan att dom stavas dom så skulle folk sannolikt skriva dom ocķså!

Nu får de lära sig att dom är talspråk och att det skrivs de/dem och sedan följer man som du påpekar inte upp detta med att lära ut vad som gäller!
Citera
2020-01-03, 18:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fast om det lärdes ut i skolan att dom stavas dom så skulle folk sannolikt skriva dom ocķså!

Ja, det är ju det jag skriver.
Citera
2020-01-03, 18:24
Medlem
Hur/varför har det ens blivit så att de och dem uttalas dom? Så har det ju inte alltid varit.
Citera
2020-01-03, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Hur/varför har det ens blivit så att de och dem uttalas dom? Så har det ju inte alltid varit.

Uttal förändras. H är i modern svenska stumt i hjälp men uttalades för många sekler sedan som ett slags sje-ljud. V uttalades från början som modernt engelskt w. Etc.
Citera
2020-01-03, 18:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ja, det är ju det jag skriver.

Nja! Du skriver att ingen skulle bry sig! Vad skulle de inte bry sig om menar du? Att dom skulle stavas dom? Skulle de stava dom med dem istället? Varför skulle de göra det, Verkar inte sannolikt!

Sorry, vi är säkert 100% överens men det finns en liten motsägelse i det du skrev!
Citera
2020-01-03, 18:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII

Nej så har det inte alltid varit och är inte ens så överallt i Sverige. Det var ett regionalt talspråk som successivt bredde ut sig över Sverige för att under 1900-talet få ett starkare fäste över större regionala områden. Förmodligen förknippat med urbaniseringen där fler flyttade från land till stad och från lokala orter till centrala orter.
Citera
2020-01-03, 18:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nja! Du skriver att ingen skulle bry sig! Vad skulle de inte bry sig om menar du? Att dom skulle stavas dom? Skulle de stava dom med dem istället? Varför skulle de göra det, Verkar inte sannolikt!

Sorry, vi är säkert 100% överens men det finns en liten motsägelse i det du skrev!

Ingen skulle bry sig om en stavningsreform skriver jag. En stavningsreform kommer aldrig att inträffa. Det finns ett kompakt motstånd mot att införa dom som enhetsalternativ i skrift. Bland annat för att de inte bara är ett pronomen. Det är även en artikel (i de vise männen exempelvis). Det är dessutom så att dom inte används talspråkligt över hela Sverige samt framför allt så finns en stark majoritet som vill behålla skillnaden mellan de och dem. De rekommenderar att dom fortsatt ska vara en stilmarkör för talspråk.

Skolan kan däremot förbättra sin undervisning och trycka på detta samt explicit förklara att dom inte ska stavas dem i tron att det då är ett finare sätt att stava.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-01-03 kl. 19:01.
Citera
2020-01-03, 19:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ingen skulle bry sig om en stavningsreform skriver jag. En stavningsreform kommer aldrig att inträffa. Det finns ett kompakt motstånd mot att införa dom som enhetsalternativ i skrift. Bland annat för att de inte bara är ett pronomen. Det är även en artikel (i de vise männen exempelvis). Det är dessutom så att dom inte används talspråkligt över hela Sverige samt framför allt så finns en stark majoritet som vill behålla skillnaden mellan de och dem. De rekommenderar att dom fortsatt ska vara en stilmarkör för talspråk.

Skolan kan däremot förbättra sin undervisning och trycka på detta samt explicit förklara att dom inte ska stavas dem i tron att det då är ett finare sätt att stava.

Tack för ditt svar! Vi är nu 100% överens!
Citera
2020-01-04, 07:36
Medlem
Motacilla.albas avatar
Kommunen tog emot de som som fått uppehållstillstånd.
Jesus tog emot de tre vise männen.

Jag tycker de gott kan ha samma funktion i bägge meningarna. Men det bygger väl på om man kan se ”de som fått uppehållstillstånd” som en enhet.

Jämför med:
Kommunen tog emot dem - de som fått uppehållstillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in