2019-12-31, 11:13
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Då blir det väl som arcsin synes mig mena, att både de och dem kan vara korrekt använda i dessa, nedan till beskådande, bebådade exempel där jag fört in kommatecken för att förtydliga hur jag tänker mig vad som kan motivera "de"?

- "Jag såg, de vackra målningarna".

- "Ta emot, de som fått uppehållstillstånd".

Nu ska jag försöka att vara försiktig när det gäller denna hett omdiskuterade fråga. I det första uttrycket så är "de" bestämd artikel till "målningarna. "De" skrivs alltid som "de" när "de" är en bestämd artikel. Det spelar ingen roll om det står i subjekt -eller objektställning. Frågan om "de" eller "dem" uppkommer först när det är fråga om "de" i funktionen som pronomen. Det heter således:

men:

- "Jag såg, dem".

När det gäller "de som" eller "dem som" så kan man se det som en enkel fråga om analogi och då kan man helt enkelt säga att det är fråga om subjekts- eller objektsform, "de" i subjektsform, "dem" i objektsform. Nu minns jag inte vem som är den mest ihärdiga av röster att acceptera även "de som" i objektställning, men det lär hur som helst vara någon som låter bruket vara ledande för normativa råd, alltså enligt principen "om folk säger och skriver så, så är väl det, det som är riktigt? Man brukar då ta till att det är ett fast uttryck, men i detta fall har jag sett att argumentationen att "de som" står "i en särskild förbindelse" (minns inte var). Man försöker då inte argumentera utifrån en grammatisk systematik, utan i stället se oregelbundenheter och att folk använder språket på olika sätt som något att helt enkelt att acceptera. Typ, "ja jag gör så här, och du gör så där å vad bra att vi berikar språket". Om denna acceptans kan man sedan ha olika uppfattningar om.
Citera
2019-12-31, 11:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
När jag gick i skolan så fick man höra att man ALDRIG skulle skriva "dom" för det var talspråk. Antar att man lär ut samma idag? Någon annan förklaring kan jag inte se till denna totala förvirring som verkar råda.

Det råder nog inte större »förvirring« därvidlag än det gör i fallet var/vart, där ju nästa alla konsekvet skriver vart:

(FB) var eller vart

De flesta som skriver »dem« konsekvent gör det för att de tror att dom stavas så på ett finare sätt.
Citera
2019-12-31, 11:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Nu ska jag försöka att vara försiktig när det gäller denna hett omdiskuterade fråga. I det första uttrycket så är "de" bestämd artikel till "målningarna. "De" skrivs alltid som "de" när "de" är en bestämd artikel. Det spelar ingen roll om det står i subjekt -eller objektställning. Frågan om "de" eller "dem" uppkommer först när det är fråga om "de" i funktionen som pronomen. Det heter således:

men:

- "Jag såg, dem".

Precis och om man då är övernitisk så blir alltså meningen:

Jag såg dem, de vackara målningarna.
Citera
2019-12-31, 11:41
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Precis och om man då är övernitisk så blir alltså meningen:

Jag såg dem, de vackara målningarna.

Japp. "Dem" i objektsform, likaså "de vackra målningarna" som i detta sammanhang kan beskrivas som lös apposition.
Citera
2019-12-31, 12:43
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De flesta som skriver »dem« konsekvent gör det för att de tror att dom stavas så på ett finare sätt.

Kanske är det så enkelt. För egen del så har jag visst överseende med dem som skriver "de" konsekvent, alltså aldrig använder "dem". Jag försöker att ha samma överseende med dem som kastar in "dem" lite här och var planlöst. Jag försöker verkligen, men det framkallar ändå något av känslan att texten är en sminkad gris.
Citera
2019-12-31, 12:47
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Nja, det låter som att du tilltalar vackra målningar och folk som fått uppehållstillstånd.

Jag håller egentligen med Regulus om att det borde vara dem, men googlar man lite verkar båda vara accepterade. Dessutom tycker jag att det ser bäst ut med de, eftersom man ser de som som ett uttryck, där varje ord är stelnat. Det fungerar inte att slänga in du eller vi hur som helst och försöka bevisa en poäng.

Kasusaspekten är bara en rolig parentes på hur jag tycker det borde vara.

Regler kan upplevas vara väldigt trubbiga verktyg, om man använder dem alltför kategoriskt.

Jag minns att jag tidigt brukat hantera liknande grammatiska tveksamheter genom att säga t.ex. "jag skall möta henne, hon som kommer där". Möjligen gör jag ibland så per automatik fortfarande.

Citat:

men:

- "Jag såg, dem".

När det gäller "de som" eller "dem som" så kan man se det som en enkel fråga om analogi och då kan man helt enkelt säga att det är fråga om subjekts- eller objektsform, "de" i subjektsform, "dem" i objektsform. Nu minns jag inte vem som är den mest ihärdiga av röster att acceptera även "de som" i objektställning, men det lär hur som helst vara någon som låter bruket vara ledande för normativa råd, alltså enligt principen "om folk säger och skriver så, så är väl det, det som är riktigt? Man brukar då ta till att det är ett fast uttryck, men i detta fall har jag sett att argumentationen att "de som" står "i en särskild förbindelse" (minns inte var). Man försöker då inte argumentera utifrån en grammatisk systematik, utan istället se oregelbundenheter och att folk använder språket på olika sätt som något att helt enkelt acceptera. Typ, "ja jag gör så här, och du gör så där å vad bra att vi berikar språket". Om denna acceptans kan man sedan ha olika uppfattningar om.

Luskade lite i min "Skrifter av Selma Lagerlöf" och fann där i "En Herrgårdssägen" meningen, - "Hede hade spelat med sänkta ögon, nu kastade han tillbaka huvudet och såg på dem, som omgåvo honom". En i mitt tycke intressant kommatering mellan dem och som.

Denna,
"Varje kommun ”ska ha förmåga” att ta emot de [dem!!!!!!!!] som fått uppehållstillstånd".

- kanske hellre borde vara;
"Varje kommun ”ska ha förmåga” att ta emot dem, som fått uppehållstillstånd".
Citera
2019-12-31, 12:54
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

Luskade lite i min "Skrifter av Selma Lagerlöf" och fann där i "En Herrgårdssägen" meningen, - "Hede hade spelat med sänkta ögon, nu kastade han tillbaka huvudet och såg på dem, som omgåvo honom". En i mitt tycke intressant kommatering mellan dem och som.

Denna,
"Varje kommun ”ska ha förmåga” att ta emot de [dem!!!!!!!!] som fått uppehållstillstånd".

- kanske hellre borde vara;

Det var inte bara den kommatering du fokuserar på i din citerade text som bryter mot de regler som brukar rekommenderas.
Citera
2019-12-31, 13:08
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Det var inte bara den kommatering du fokuserar på i din citerade text som bryter mot de regler som brukar rekommenderas.

Det var inte bara den kommatering du fokuserar på, i din citerade text, som bryter mot de regler som brukar rekommenderas.

?
Citera
2019-12-31, 13:19
Medlem
Arnstads avatar
Det kom med lite för mycket när jag citerade dig. Det jag syftade på var:

"Hede hade spelat med sänkta ögon, nu kastade han tillbaka huvudet och såg på dem, som omgåvo honom".

Enligt rekommendationer som brukar ges:

Hede hade spelat med sänkta ögon. Nu kastade han tillbaka huvudet och såg på dem som omgåvo honom.

Men man kan ju göra som man vill. Det är ungefär vad språkvetare brukar säga.
Citera
2019-12-31, 14:30
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Det kom med lite för mycket när jag citerade dig. Det jag syftade på var:

"Hede hade spelat med sänkta ögon, nu kastade han tillbaka huvudet och såg på dem, som omgåvo honom".

Enligt rekommendationer som brukar ges:

Hede hade spelat med sänkta ögon. Nu kastade han tillbaka huvudet och såg på dem som omgåvo honom.

Men man kan ju göra som man vill. Det är ungefär vad språkvetare brukar säga.

Ja där kommer man väl mer in på finlir i tempo, accentuation och stämning. Jag tyckte meningen var intressant just för att Selma där använde skiljetecken mellan dem och som.

Citera
2019-12-31, 16:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja där kommer man väl mer in på finlir i tempo, accentuation och stämning. Jag tyckte meningen var intressant just för att Selma där använde skiljetecken mellan dem och som.

I stället för att rekommendera ett »dom-användande« fungerar det problemfritt med den (helst med en i stället för varje också):

- En kommun ska ha förmåga att ta emot den som fått uppehållstillstånd.
Citera
2020-01-02, 01:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Då blir det väl som arcsin synes mig mena, att både de och dem kan vara korrekt använda i dessa, nedan till beskådande, bebådade exempel där jag fört in kommatecken för att förtydliga hur jag tänker mig vad som kan motivera "de"?

- "Ta emot, de som fått uppehållstillstånd".

Som andra redan påpekat kommaterar du fel i de här två fallen.

I det första fallet är "de" bara en artikel till objektet (målningarna) och du kan inte peta in ett komma mellan verbet (såg) och objektet. Möjligen en ellips eller ett tankestreck om du vill markera tvekan eller en paus.

I det andra fallet har du en bisats som inleds med relativpronomenet "som" och då ska kommat (om du har något komma) stå mellan "dem" (inte "de") som är objekt i huvudsatsen och "som" som är subjekt i bisatsen. Att placera ett komma mellan verbet och objektet i huvudsatsen blir fel även i detta fall.
Senast redigerad av Regulus 2020-01-02 kl. 01:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in