Citat:
Då blir det väl som arcsin synes mig mena, att både de och dem kan vara korrekt använda i dessa, nedan till beskådande, bebådade exempel där jag fört in kommatecken för att förtydliga hur jag tänker mig vad som kan motivera "de"?
- "Jag såg, de vackra målningarna".
- "Ta emot, de som fått uppehållstillstånd".
- "Ta emot, de som fått uppehållstillstånd".
Nu ska jag försöka att vara försiktig när det gäller denna hett omdiskuterade fråga. I det första uttrycket så är "de" bestämd artikel till "målningarna. "De" skrivs alltid som "de" när "de" är en bestämd artikel. Det spelar ingen roll om det står i subjekt -eller objektställning. Frågan om "de" eller "dem" uppkommer först när det är fråga om "de" i funktionen som pronomen. Det heter således:
men:
- "Jag såg, dem".
När det gäller "de som" eller "dem som" så kan man se det som en enkel fråga om analogi och då kan man helt enkelt säga att det är fråga om subjekts- eller objektsform, "de" i subjektsform, "dem" i objektsform. Nu minns jag inte vem som är den mest ihärdiga av röster att acceptera även "de som" i objektställning, men det lär hur som helst vara någon som låter bruket vara ledande för normativa råd, alltså enligt principen "om folk säger och skriver så, så är väl det, det som är riktigt? Man brukar då ta till att det är ett fast uttryck, men i detta fall har jag sett att argumentationen att "de som" står "i en särskild förbindelse" (minns inte var). Man försöker då inte argumentera utifrån en grammatisk systematik, utan i stället se oregelbundenheter och att folk använder språket på olika sätt som något att helt enkelt att acceptera. Typ, "ja jag gör så här, och du gör så där å vad bra att vi berikar språket". Om denna acceptans kan man sedan ha olika uppfattningar om.