2020-01-03, 17:00
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Kan någon förklara för mig vad som händer här?

Jag såg ett par amerikanska demokrater som sade att det var en mördare som de dödat för att han hade dödat amerikaner. Okej.

Men hur ser helhetsbilden ut. Varför gör USA detta? Vill de ha ett nytt Irak-helvete på sig, där de går in och aldrig kommer ur?

Vill man markera efter Iran, Kina och Ryssland-övningen att vi är starkare etc?

Finns det någon som kan ge en djupare analys om vad som händer och vad baktanken är?
Citera
2020-01-03, 17:01
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Är farbror dement? Yemen är spelplanen där Saudi sunni gör upp med Iran shia. Spelplanerna kan komma att växla men pågå var som helst över hela mellersta östern.

Spelplanen lär inte ändras om inte USA invaderar Iran, Saudi verkar förlora i Yemen
Citera
2020-01-03, 17:02
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Så jag kan tänka mig att det blir ā la Syrien vid eventuell eskalering. Trump svarar hårt med ~~bombningar~~ ... för att sedan minska USA:s militära närvaro i Irak
https://www.reuters.com/article/us-i...-idUSKBN1Z21BD
Iraqi parliament speaker condemns U.S. air strike: statement
Citat:
Iraq’s Speaker of Parliament Mohammed al-Halbousi condemned on Friday a U.S. air strike in Baghdad that killed Iran’s most powerful general and a top Iraqi Shi’ite militia commander as a breach of sovereignty.

“Yesterday’s targeting of a military commander in Iraq’s armed forces near Baghdad international airport is a flagrant breach of sovereignty and violation of international agreements,” he said in a statement.

“Iraq must avoid becoming a battlefield or a side in any regional or international conflict,” he added. Halbousi, who as speaker is Iraq’s top Sunni Arab politician, called on the government to take all steps needed to stop such attacks.

Hoppas att USA lämnar.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Som det mig veterligt inte finns några bevis för att de som bombades var ansvariga för.
Som med fartyget?
Det måste ha varit marsianerna. Eller nej, vänta. CIA:s "false flag", inte sant?
Varför alltid hyckla?
Citera
2020-01-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Trump TÄNKER inte det är bara det stora problemet ni inte ser!

Känner folk från Iran och kan säga dig en sak och det sade dem rakt av det kommer en vedergällning för man gör inte ngt dyl ostraffat!

Jag känner också folk från Iran.
Träffade några precis som frågade om jag ville ha sallad till pizzan?

Jag skojar med dig.
Hoppas att du har fel och Iran slutar med att spränga ambassader (fredade zoner).
Finns bara förlorare i krig.
Citera
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Som det mig veterligt inte finns några bevis för att de som bombades var ansvariga för.

Men ditt ägg. Så kan vi ju säga om Irans eventuella vedergällning nu med. Var de än kommer att slå till så lär ju knappast de eventuella amerikanska offren ha haft nåt direkt att göra med drönarattacken på generalen.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Efter USA:s krigsförklaring mot Iran och Irak så blixtsammanträder Iraks regering för att skicka ut de sista USA-trupperna ur landet:

https://twitter.com/GillianHTurner/s...90993324666881

Samtidigt går USA ut med en kallelse till alla amerikanska medborgare i Irak att lämna landet så fort som möjligt.

Pompeo: “The world is a much safer place today. I can assure you that Americans in the region are much safer.”

När propagandan inte matchar verkligheten för fem öre.

Det där pekar mot att Iran har vunnit mark i Irak nu, Saudiarabien och Israel kommer att tugga blod efter det här då det stärker Shiamuslimernas kontroll i regionen.
Citera
2020-01-03, 17:04
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det var det man försökte att sammankoppla dem med 2003 för att rättfärdiga det olagliga kriget.
”Ingen” i den här bemärkelsen betyder givetvis någon i den diskussionen du citerade.
Citera
2020-01-03, 17:04
Medlem
CharlieMartels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax

Jag såg ett par amerikanska demokrater som sade att det var en mördare som de dödat för att han hade dödat amerikaner. Okej.

Men hur ser helhetsbilden ut. Varför gör USA detta? Vill de ha ett nytt Irak-helvete på sig, där de går in och aldrig kommer ur?

Finns det någon som kan ge en djupare analys om vad som händer och vad baktanken är?
Japp jag kan.

Baktanken är signalpolitik dvs att koreaKim aldrig ska känna sig säker om USA beslutar att ta ut honom med drönare när han rider fram på hästryggen
Citera
2020-01-03, 17:07
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Det där pekar mot att Iran har vunnit mark i Irak nu
Pekar? Vi vet redan i ett par år nu att "Iran har vunnit mark i Irak", mytomanen.
Citat:
Saudiarabien och Israel kommer att tugga blod efter det här då det stärker Shiamuslimernas kontroll i regionen.
Som Qasem Soleimani?
Citera
2020-01-03, 17:07
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
”Ingen” i den här bemärkelsen betyder givetvis någon i den diskussionen du citerade.

Det betyder din efterskontruktion ja, nästan alla nyhetsmedier målade upp Irakkriget som en direkt koppling till 9/11 när man försökte att rättfärdiga invasionen till en början, man försökte med samma trumma för några år sedan med Iran men det gick inte lika bra denna gång.

Underskatta inte idioter som tror på allt som USA säger, det finns de här på forumet som genuint tror att Iran ger daesh och Al-Quaida vapen och resurser för att inte tala om att det finns de som tror att Shia och Sunni är samma gren.
Citera
2020-01-03, 17:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Som med fartyget?
Det måste ha varit marsianerna. Eller nej, vänta. CIA:s "false flag", inte sant?
Varför alltid hyckla?
Så din logik är att om vi inte vet vem det är måste det varit Iran? Vad sägs, för att bara ta något ur luften, att det var några kurder som ville uttrycka sitt missnöje över USA:s svek i Syrien? Det är inte som USA har ont om fiender.
Citera
2020-01-03, 17:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax

Du har mycket att ta igen. Tro inte det går att upplysa dig om du inte själv skaffar dig information. Iran och USA har legat i krig sedan ambassadockupationen 1979. Bara för att USA inte svarade den gången så har Iran kaxigt utfört många attacker på och dess allierade. USA som fegt bakat undan men inte längre.

Om Iran ringer till Moskva och frågar om militärt stöd för att starta fullskaligt krig mot USA kommer de att få nobben. Ryssland vill ha handelsförbindelser med väst och har inte råd att bli indragen i ännu ett muslimskt dårskapskrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in