2020-01-03, 15:41
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Vilka är stora fördelar för US att faktiskt invadera/ ockupera Iran? Är nackdelarna större än ev vinst?

Det finns inga fördelar utöver oljan, Iran skulle bli ett nytt Vietnam eller en amerikansk motsvarighet till sovjets Afghanistan.
Citera
2020-01-03, 15:44
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Många tomma ord men du är ju en infatil individ som inte klarar av att bemöta fakta utan du går på din egna löjliga tirad där du leker med ord. Du påstod att min text som du citerade var full med "lögner", du klarade dock inte av att bemöta en enda av dessa "lögner" med s.k fakta.

Det är ju förvisso inget förvånande, enfaldiga "one-liners" kommer du inte långt med men mycket begärt av en individ som endast lyckades gå in på Wikipedia och citera ett skadestånd-belopp.
Lögner i nästan samma klass som jude-rymdödlor styr Amerika och världen är helt enkelt inte värda att bemöta. Allt du behövde göra var att säga ”ajfan, jag läste fel” och sedan återgå till ämnet men det gick inte. Fick din ”heder” en törn kanske? Måste vara pissjobbigt att leva med sådan hederskultur nedärvd i generna men det ger helt klart en förklaring till varför läget är som det är därnere i ME.

Be gone loser
Senast redigerad av Wishie 2020-01-03 kl. 16:05.
Citera
2020-01-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Bingo. Detta handlar om iransk aggression och utbredning i MÖ, inte om att USA ska gå in i ett värdelöst ökenland med ett värdelöst ökenfolk. Allt detta hade inte skett om Iran bara hade lugnat ner sig lite. Detta funkade med Barack Hussein Obama med går inte hem hos Trump.
Detta handlar om att USA under WW II gradvis ansåg sig ha rätt att ta över rollen från britterna som "beskyddare" av Iran. För du vet väl att Iran var ockuperat av de allierade under WW II, att USA&UK såg till att störta Mossadegh som försökte inleda iransk demokrati, att USA stödde Saddams invasion av Iran. Det här handlar inte om iransk expansionism utan om att man vill hävda sin rätt att som självständig stat kunna agera utan ständigt hot från Väst.

Iran är dessutom mer berg än öken, vilket USA lär få erfara nackdelarna med om de försöker invadera. Svårare att rulla genom landet med stridsvagnar då.
Citera
2020-01-03, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Kallas arabmentalitet. En arab kan slå dig i ansiktet helt utan anledning. Du slår tillbaka, och NU ska hela familjen utkräva hämnd för att du slog honom. Enda sättet att få slut på eländet är att slå ut de få hjärnor som kan tänka i Mellanöstern.
Nu är iranierna perser inte araber, men det du beskriver snarare amerikansk mentalitet. USA bombar ihjäl 25 personer, det blir oblodiga protester utanför deras ambassad och de är offren
Citera
2020-01-03, 15:49
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror nog att hämnden blir att svida.., Sulemani var inte vem som helst, utan en "buddy" ifrån gamla tider som åtnjöt en riktig respekt hos sina trupper. En som gick även den "långa vägen" i karriären.

Se den där dokumentären jag hänvisade i tråden, det sägs i den direkt (på ett ställe) att väst har nog att tacka honom med att besegra ISIS.

Även om jag är "pro Trump", så syns jag han missade på målet här..
Jag kanske var otydlig. Visst kan hämnden svida för USA: s militär och/eller deras intressen i regionen. Men för den vanlige amerikanen kommer hämnden gå omärkt förbi....(tror jag alltså).
Citera
2020-01-03, 15:50
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Nej det jag menar är att han vill bli ihågkommen som en fredsmäklare som till skillnad från alla andra krigshökar inte kommer dra in USA i onödiga krig. Och nu eskalerar han situationen med Iran genom att, utan kongressens godkännande, döda en så högt uppsatt och populär iransk militärfigur. På Twitter så sitter nu alla krigshökar som Cruz, Rubio, Shapiro m.fl. och hyllar attacken

En amerikansk president behöver endast kongressens godkännande om denne skall förklara krig... är det krig (eller krigsliknande konflikt redan) så behöver inte kongressen säga bu eller bä för att utföra en vedergällning mot militära mål i området.

Det behövde inte Obama heller...
Citera
2020-01-03, 15:51
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag försöker läsa allt vad folk runt om i världen skriver just nu men ibland behöver jag också posta ett inlägg för att avreagera mig. Jag är så otroligt jävla besviken på Donald J. Trump att det egentligen saknas ord. Det är slutet för det sista hoppet som fanns för världen. Det går inte att komma tillbaka från det här både etiskt och moraliskt. Tänk vad Putin nu måste känna när han i Helsingfors 2018 försökte få Trump att inte gå över till den mörka sidan utan verka för något bättre. Putin måste idag vara totalt jävla bedrövad. Att bete sig så jävla fegt och dröna ihjäl Qasem Soleimani m fl är faktiskt svårt att greppa. Så otroligt jävla fegt. Jag trodde på allvar att Trump var annorlunda. Nu är allt bara en brun jävla röra i världen. Precis allt.

Har försökt att få en bild av vad den samlade alt-rightrörelsen anser och det är fan ingen rorlig läsning eller lyssning. Det här kommer att få enorma konsekvenser. Mest av alla kommer den vanlige "Joe" att drabbas, som vanligt.

Donald J. Trump, you stupid motherfucker! Fuck you!
Citera
2020-01-03, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Eller en atombomb på ett kryssningsfartyg eller handelsfartyg i New Yorks hamn... Iran måste ju inte vara så gammaldags att de annonserar militär närvaro med kamouflagemålade båtar.

Ok. Att Iran kan tillfoga skada på ett eller ett par sätt - sure.

Men radera ut USA från jordens yta kräver väl liiiite mera insatser än så?
Citera
Medlem
Citat:
Vilka är stora fördelar för US att faktiskt invadera/ ockupera Iran? Är nackdelarna större än ev vinst?

Den enda fördelen är väl att man jävlas med Kina som behöver oljan?

Israel och Saudi får väl lite andrum, men det finns så mycket utrymme för shiitiska miliser och liknande i andra länder (typ Hizbollah) att jag inte tror det hjälper så mycket.

Nackdelen är ett det är svindyrt, kostar många civila liv i närområdet och dömt att misslyckas i längden.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Well.., förutom alleredan en krigstrött nation (USA) som ser sina döttrar och söner dö i en meningslös konflikt där de inte skulle välkomnas som befriare..

-H-vete va dyrt det skulle bli !
-Vad är det, dubbelt så stort.., den dubbla kostnaden ?
-Dubbla förluster ?

Jag betvivlar att man skulle kunna kontrollera hela Iran.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Detta handlar om att USA under WW II gradvis ansåg sig ha rätt att ta över rollen från britterna som "beskyddare" av Iran. För du vet väl att Iran var ockuperat av de allierade under WW II, att USA&UK såg till att störta Mossadegh som försökte inleda iransk demokrati, att USA stödde Saddams invasion av Iran. Det här handlar inte om iransk expansionism utan om att man vill hävda sin rätt att som självständig stat kunna agera utan ständigt hot från Väst.

Iran är dessutom mer berg än öken, vilket USA lär få erfara nackdelarna med om de försöker invadera. Svårare att rulla genom landet med stridsvagnar då.

Vilken tur att USA fortfarande har raketer med styrpinne kvar och slipper rulla in med tanks. Men jag tror inte att det blir någon fullskalig invasion av Iran. Kina köper olja från Iran och skulle bli putt på USA. USA har inget att vinna på att invadera Iran, mer än bara som en hämnd för ambassadkuppen på 70-talet när Iran höll amerikansk ambassadpersonal som gisslan.
Citera
2020-01-03, 15:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag försöker läsa allt vad folk runt om i världen skriver just nu men ibland behöver jag också posta ett inlägg för att avreagera mig. Jag är så otroligt jävla besviken på Donald J. Trump att det egentligen saknas ord. Det är slutet för det sista hoppet som fanns för världen. Det går inte att komma tillbaka från det här både etiskt och moraliskt. Tänk vad Putin nu måste känna när han i Helsingfors 2018 försökte få Trump att inte gå över till den mörka sidan utan verka för något bättre. Putin måste idag vara totalt jävla bedrövad. Att bete sig så jävla fegt och dröna ihjäl Qasem Soleimani m fl är faktiskt svårt att greppa. Så otroligt jävla fegt. Jag trodde på allvar att Trump var annorlunda. Nu är allt bara en brun jävla röra i världen. Precis allt.

Har försökt att få en bild av vad den samlade alt-rightrörelsen anser och det är fan ingen rorlig läsning eller lyssning. Det här kommer att få enorma konsekvenser. Mest av alla kommer den vanlige "Joe" att drabbas, som vanligt.

Donald J. Trump, you stupid motherfucker! Fuck you!

Det är CIA och Pentagons verk, inte Trumps idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in