2020-01-03, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagro
Iran har uttalat att de hade ingenting med dödande av den amerikanske medborgaren, och USA har inte kunnat komma med bevis att Iran låg bakom dödandet.
Den här attacken med stridshelikoptrar mot bland annat General Suelimani var en terroristattack från USA och dess allierade Israel.
Sannolikt var det en provokation att Iran skall slå tillbaka att US kan sätta in massiv bombning mot iran, de har också tagit in fartyg med bombflyg till området , därför är allt planerat för bombning mot Iran.
Det här kan jämföras med när USS Vincennes medvetet sköt ned ett Iranskt passagerarplan flight 655 juli 1988 och alla 290 passagerarna omkom, som var en provokation att Iran skulle hämnas och USA skulle kunna sätta in massiv bombning mot Iran.
CIA var i allians med Saddam för att krossa regimen i Iran, men var på väg att förlora kriget,
nu är USA i allians med Israel och är på väg att förlora kriget i Syrien, historien går igen.

Om dU säger det så... bara bra att terrorister tas ur livet.
Citera
2020-01-03, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Om dU säger det så... bara bra att terrorister tas ur livet.
Men nu är det US som är terroristerna.
Irans utrikesminister har uttalat att US bär ansvaret för konsekvenserna, med den här avrättningen som de utfört.
När jagaren USS Vincennes sköt ned det Iranska passagerarplanet där alla 290 personer omkom som också var många skolbarn, det blev konsekvenser, men kanske inte det som US räknat med.
När Iran misstänkte att US hade planer att göra en kupp efter att Shahen föll togs 50 personer som gisslan på US ambassaden att förhindra kuppen och de fick sitta instängda länge där, tills kupplanerna hade tynat bort.
Citera
2020-01-03, 09:52
Medlem
Citat:
Att man arresterar milisledare som attackerat amerikanska trupper samt dödar en Irans general som är terrorstämplad är lite skillnad

Haha, skillnad och skillnad. USA invaderade Irak på falska premisser. Sedan åberopar man skillnad då man anser sig ha rätten att arrestera parlamentariker som inte stöder USA. Man använder terroriststämpeln flitigt på de man uppfattar som motståndare men Saudis får härja fritt. Al Qaida brydde man sig egentligen inte om trots att de flög in i Twin Towers.

Nu fick amrisarna i alla fall fart på oljepriset igen. Alltid nåt.

Det ska alltid bombas någonstans under amerikanskt valår eller då man vill hösta in inrikespolitiska poäng.

https://twitter.com/AndreasSteno/status/1213015271088242693
Citera
2020-01-03, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagro
Men nu är det US som är terroristerna.
Irans utrikesminister har uttalat att US bär ansvaret för konsekvenserna, med den här avrättningen som de utfört.
När jagaren USS Vincennes sköt ned det Iranska passagerarplanet där alla 290 personer omkom som också var många skolbarn, det blev konsekvenser, men kanske inte det som US räknat med.
När Iran misstänkte att US hade planer att göra en kupp efter att Shahen föll togs 50 personer som gisslan på US ambassaden att förhindra kuppen och de fick sitta instängda länge där, tills kupplanerna hade tynat bort.

Om du säger det så, fick du tillfälle att skriva mer propaganda 👍👍

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Haha, skillnad och skillnad. USA invaderade Irak på falska premisser. Sedan åberopar man skillnad då man anser sig ha rätten att arrestera parlamentariker som inte stöder USA. Man använder terroriststämpeln flitigt på de man uppfattar som motståndare men Saudis får härja fritt. Al Qaida brydde man sig egentligen inte om trots att de flög in i Twin Towers.

Nu fick amrisarna i alla fall fart på oljepriset igen. Alltid nåt.

Det ska alltid bombas någonstans under amerikanskt valår eller då man vill hösta in inrikespolitiska poäng.

https://twitter.com/AndreasSteno/status/1213015271088242693

Jag har inte hävdat att invasionen av Irak var bra/lagligt

Men detta har jag svårt att känna något negativt om
Citera
2020-01-03, 11:43
Medlem
Citat:

Utomrättsliga lönnmord är inte bra. Oavsett om det är Ryssland som gör det med polonium eller om det är USA eller Israel med raketer.
Citera
2020-01-03, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Utomrättsliga lönnmord är inte bra. Oavsett om det är Ryssland som gör det med polonium eller om det är USA eller Israel med raketer.

Ideal hade såklart varit att ta honom tillfånga, men ibland får man nöja sig med näst bästa
Citera
2020-01-03, 12:20
Medlem
Citat:

Tycker du att det är positivt då? För det gör inte jag.

Undrar hur genomtänkt denna attack var från USAs sida. Irakkriget har ju varit en katastrof, Afghanistan på fortsätter och fortsätter, Libyen blev failed state efter västs ingripande.

Planer finns det men "then what", det lyckas de aldrig fundera över i Vita Huset. Rekommenderar denna intervju med general Wesley Clark om planerna att ta ner 7 länder genom att starta med Irak och avsluta med Iran.

https://www.youtube.com/watch?v=9RC1Mepk_Sw

Jag vill att EU träffar ett avtal med Iran och ser till att Iran-avtalet som USA sa upp ska gälla. Någon måtta får det vara på tokskallarna.
Citera
2020-01-03, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tycker du att det är positivt då? För det gör inte jag.

Undrar hur genomtänkt denna attack var från USAs sida. Irakkriget har ju varit en katastrof, Afghanistan på fortsätter och fortsätter, Libyen blev failed state efter västs ingripande.

Planer finns det men "then what", det lyckas de aldrig fundera över i Vita Huset. Rekommenderar denna intervju med general Wesley Clark om planerna att ta ner 7 länder genom att starta med Irak och avsluta med Iran.

https://www.youtube.com/watch?v=9RC1Mepk_Sw

Jag vill att EU träffar ett avtal med Iran och ser till att Iran-avtalet som USA sa upp ska gälla. Någon måtta får det vara på tokskallarna.

Tror inte det kommer göra mycket av och till, ser det bara som att en dålig person är borta. Negativt är det inte, positivt, kanske men beror vad som kommer ut av det
Citera
2020-01-03, 12:28
Medlem
Irak är inget självständigt land längre som bestämmer över sitt territorium.
Andra bestämmer, pinsamt!
Samma med Syrien...
Citera
2020-01-03, 12:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Återigen, någon "Sverigevän" är du då inte med tanke på vad en storkonflikt skulle ha för påverkan på Europa och Sverige.

Vems ärenden går du?
Senast redigerad av arbetet 2020-01-03 kl. 12:44.
Citera
2020-01-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Återigen, någon "Sverigevän" är du då inte med tanke på vad en storkonflikt skulle ha för påverkan på Europa och Sverige.

Vems ärenden går du?

Då detta inte kommer leda till någon storkonflikt så är det lugnt

Sedan även om det skulle bli det så kommer påverkan på Sverige bli marginell

Vems ärenden går du?
Citera
2020-01-03, 12:49
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Intressant!

Jag blir inte förvånad att det leder till att USA drar tillbaka en del av sina styrkor från Irak. Och utan Irak har USA nog ingen möjlighet att vara en spelare i Syrien heller.

Trump är fredshjälte oavsett!

https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/remarks-president-trump-new-years-eve-celebration/

Remarks by President Trump Before New Year’s Eve Celebration
Issued on: January 1, 2020

Så jag kan tänka mig att det blir ā la Syrien vid eventuell eskalering. Trump svarar hårt med ~~bombningar~~ ... för att sedan minska USA:s militära närvaro i Irak

Den första delen skedde - Trump svarade myyyyycket hårt. Irakierna lär ogilla det starkt -> USA lämnar Irak och Syrien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in