2020-01-02, 20:38
Bannlyst
Tja, ska till tandläkarn om ett tag o de e så att jag drar i mig minst 1 dosa i veckan (snusat i 3-4 månader kanske) o jag undrar om de kommer ringa till mina föräldrar eller om de har tystnadsplikt, jag är 15 år
Citera
2020-01-02, 20:39
Bannlyst
1. Nix, de ringer inte dina föräldrar.
2. Sluta snusa, det är inte bra för dig.
3. Well. 18årsgräns...
Citera
2020-01-02, 20:51
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeeet3737
Tja, ska till tandläkarn om ett tag o de e så att jag drar i mig minst 1 dosa i veckan (snusat i 3-4 månader kanske) o jag undrar om de kommer ringa till mina föräldrar eller om de har tystnadsplikt, jag är 15 år

Vet inte hur det fungerar med snusande men jag minns några polare som tjuvrökte regelbundet och efter ett tandläkarbesök fick deras föräldrar reda på att de rökte.

Bör fungera samma med snus då det syns mycket enklare. Räcker med en dosa så finns permanenta fördjupningar i tandköttet som inte kan förklaras på annat sätt.

Då tandläkarna står under kommunen och därmed socialtjänsten finns det risk att de kontaktar dina föräldrar.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2020-01-02, 21:03
Medlem
Tandläkare står inte under kommunen och socialtjänsten. De står under region/landstinget.

Däremot har tandläkare i likhet med alla yrkesgrupper som arbetar med barn anmälningsskyldighet till socialtjänsten om misstanke om att ett barn far illa finns. Nu faller dock inte snusning under något som direkt väcker misstanke om vanvård eller annat dåligt beteende så där kan du nog vara lugn. Men finns såklart en del som anmäler vad som helst.

Tandläkare har sekretess som alla andra inom sjukvården. En bedömning görs av den som behandlar om information som en ungdom delger ska berättas för föräldrarna. Bedömningen baseras på innehållet i informationen och barnets inställning till att föräldrarna får veta.

Jag tror dock inte att tandläkaren kommer låta bli att informera dina föräldrar eftersom det rör din hälsa. Nikotin är beroendeframkallande samt orsakar skada på tandkött och tänder och det är information som dina föräldrar borde få ta del av så att de kan ge dig en utskällning iallafall.
Citera
2020-01-02, 21:07
Medlem
Brenton.Tarrants avatar
Nej dom ringer inte. Ett råd är att lägga av innan du bli beroende.
Citera
2020-01-02, 21:15
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Kommer inte synas.
Citera
2020-01-02, 22:03
Medlem
AAAfffCCCaaas avatar
Nä dina föräldrar får inte reda på det. Det kan dock hända om du går dit med morsan i framtiden att de frågar om du har slutat snusa. Så se till att gå in själv så är det inga problem. Om du är femton, måste du verkligen tjuvsnusa? Så länge du betalar själv så bör dina föräldrar acceptera det kan man ju tycka.
Citera
2020-01-03, 02:06
Medlem
rikastistorstans avatar
Oj en hel dosa i veckan alltså. Du kan vara lugn. Dom kommer inte säga något och troligen inte ens se det.
Citera
2020-01-03, 03:03
Medlem
Citat:

Det brukar synas. Omslagsvecket (där fastna gingivan övergår till den rörliga under läppen) får ett förändrat utseende, det blir keratiniserat. Nej, det har vi inte tid att göra, och även om jag hade haft det så hade jag inte kontaktat dina föräldrar. Vi har tystnadsplikt. Däremot hade jag rekommenderat dig att sluta snusa / röka etc.
Citera
2020-01-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihatejuice
Det brukar synas. Omslagsvecket (där fastna gingivan övergår till den rörliga under läppen) får ett förändrat utseende, det blir keratiniserat. Nej, det har vi inte tid att göra, och även om jag hade haft det så hade jag inte kontaktat dina föräldrar. Vi har tystnadsplikt. Däremot hade jag rekommenderat dig att sluta snusa / röka etc.

Vet du detta för du jobbar som tandläkare eller?
Citera
2020-01-08, 14:14
Medlem
Tandläkarnestorn professor A*ell har intervjuats om snuset eventuella risker i Tandläkartidningen.

https://www.tandlakartidningen.se/in...%93-inte-snus/

"Många rökare har gått över till snus i Sverige. Mig veterligen har ingen dött av svenskt snus. Inte heller är rapporteringen om ökad risk för bukspottskörtelcancer övertygande, vilket dock hävdas av en del forskare. Tvärtom, i Sverige har vi jämförelsevis få fall av denna typ av cancer och det finns inget logiskt samband med snusning. Snusning är dock inte helt utan skadeverkningar.

– Hos alla snusare ser vi skador i munslemhinnan och ibland tillbakadraget tandkött. Om man slutar med snusning läker dock slemhinneskadorna snabbt, men tandköttsförändringarna kvarstår. Det bör framhållas att bruk av portionsförpackat snus som regel orsakar mindre uttalade förändringar."
Citera
2020-02-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakke22
Vet du detta för du jobbar som tandläkare eller?
Det stämmer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in