2020-01-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins
Men på formen ax^2+bx+c (a,b,c konstanter) är den väl det? om vi byter plats på x och y får vi vridning runt y-axlen, exempelvis x=y^2 ? Det blir rotfunktion speglad y=+-sqrt(x).

Du kan prova med att rita y=x² - 8x + 12 och berätta för mig om den är symmmetrisk runt y-axeln. I detta fall blir ditt a=1, b=-8 och c=12.
Citera
2020-01-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins
Men på formen ax^2+bx+c (a,b,c konstanter) är den väl det? om vi byter plats på x och y får vi vridning runt y-axlen, exempelvis x=y^2 ? Det blir rotfunktion speglad y=+-sqrt(x).

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Du kan prova med att rita y=x² - 8x + 12 och berätta för mig om den är symmmetrisk runt y-axeln. I detta fall blir ditt a=1, b=-8 och c=12.

DrMuffins, jag tror du menar en spegling i y=x som denna, något färgglada, figur visar.

Edit. I fallet y=x^2 blir det en "vridning -90 grader" runt origo men det är just för denna funktion. En spegling ger samma resultat. Tar du t.ex. y=(x-1)^2+1 blir det visserligen en "rotation" runt vertex (eftersom vertex ligger på y=x) men så fort vertex ej ligger på y=x blir "rotationen" mera komplicerad att beskriva, t.ex. för y=(x-5)^2+1. Enklast är att tänka på det som en spegling i y=x.
Senast redigerad av Math-Nerd 2020-01-02 kl. 20:31.
Citera
2020-01-03, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Den lär vara fasförskjuten, (x-4)^2-4 dvs 4 steg ifrån höger ha sin vändpunkt så ej symmetrisk kring y-axlen men jag uttryckte mig fel.
Då vet vi att minpunkt är x=4 och skärningspunkerna med x-axeln är lösningen till |x-4|=sqrt(4) pga symmetrin.

Stoppar vi in x=4 så har vi y=-4 så (4,-4) är en minpunkt.

Nu har vi det vi behöver för rita grafen.

Edit: Jag menade det som din figur visade, det var ett snyggt sätt visa förhållandet grafiskt.
Senast redigerad av DrMuffins 2020-01-03 kl. 09:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in