Citat:
Ursprungligen postat av
adde9400
Hej igen!
Kan säkert ha lite narcisistiska drag och får en kick utav att prata om det med andra, vilket inte är så speciellt unikt i dagens samhälle. Tidigare under mitt första verksamhetsår så använde jag en annan modell än vad jag gör idag. Detta då jag var helt ny inom området och gjorde det som var lättast, allt eftersom det växte så behövde jag bli mer seriös och ändra sätt att jobba på, det är väl just det företagande går ut på att inse sina brister och jobba på dom. Idag jobbar jag på ett sätt som många stora andra företag gör och det funkar bra. Det du talat om att jag skrev om "gråzon" var som sagt den modell som fungerade innan Mars 2018, att skicka paketen direkt från Kina till Sverige eftersom ingen moms togs ut på varor under 200kr ungefär. Denna gråzon har Postnord täppt till och tar nu moms + hanteringsavgift på alla varor.
Jag har hittat ett mycket bättre, hållbarare och seriösare sätt att driva verksamheten på. Kan absolut säga att det hade vart annorlunda ut om jag tagit hem varorna själv först, men det hade knappt varit lönsamt vilket många stora företag kan skriva under på.
Fair, du kämpar ändå mot samma problem direktfrakt från lev till kund betyder moms+hanteringsavg, vilket kostar rejält per försändelse. Utan att veta vad ändringen består i så misstänker jag omdirigering av post till annat land i europa var lösningen, förmodligen den större investeringen du pratade om att få tag i nån som kan göra ommärkningen och posta vidare, alt att du själv bytt boendeort för att lösa det problemet, sett det på många siter som dykt upp som proxy-säljer kina varor. Varorna kommer från lager i nederländerna (som det uppges på hemsidan) men efter 2-3v dyker de upp kinesisk poststämpel från dagen då beställningen gjordes.
Nu gissar jag såklart igen, men det här jag försökte påpeka, lösningen är att gå runt besväret med skatter och regleringen, inte att göra rätt för sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
adde9400
Förstår dock inte hur du kan tycka att driva en e-handel är att "Parasitera". Nästan alla företag som finns trissar upp priser och köper billigare direkt från fattiga länder för att sälja dyrare. Kolla på Clas Ohlson, dom säljer ett usb minne från Zound som kostar 399kr och går att köpa på aliexpress för 20kr, är dom också parasiter? Förstår inte riktigt tankesättet även om jag förstår grundtanken.
De ALLRA flesta företag skattesmiter på ett eller annat sätt, många flyttar verksamheten utomlands andra använder luckor och gråzoner. Men om du gör allt korrekt hela tiden och aldrig nyttjar någon lucka eller gråzon så är det din förlust, eftersom de flesta företag gör detta så kommer du i så fall bli utkonkurrerad, det är min åsikt.
Finns företag som nolltaxerar, ikea är en av de vad jag vet.. du kan ju förklara hur rimligt det känns.
Sveriges största möbel företag, betalar inte en krona i skatt..
Legalt visst, då de ha spenderat åtskilliga miljoner på experter inom skatteplanering som strömmar pengarna världen runt. Men respektlöst för alla vi andra mindre företagare som gör rätt för oss och betalar skatterna. De pengarna som går till skatteplanerarna skulle ju kunna ha hamnat svenska skattesystemet till gagns istället.
Tror ditt nya upplägg har begränsat tidsfönster, när europaposten börjar swappa igen postens förmåga så kommer regleringen utökas kanske inte hela eu, men iaf att inklduera punktmarkeringar inom eu där proxysiter säljer.
Ja tyvärr står fast vid parasitera sett till momsen, du möjliggör för folk att tillförskaffa sig saker genom rundgå statens bestämmelser.
Som ÅF är det väll relativt normalt upplägg, dock lätt att bli ersatt utan nån större förankring varken till underleverantörer eller kunna kvalitetstesta säljaren.
Lite därför amazon m.fl kör sina distributionscentraler för att säkerhetställa att varan är vad som lovas och att frakten går iväg direkt med rätt momssats. Du kommer alltid leva i osäkerhet och vara beroende på andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
adde9400
Tycker heller inte att du har tillräcklig insyn eller kunskap om min verksamhet för att dra en slutsats om hur jag jobbar.
Om jag eller någon annan synar din verksamhet så kan jag säkert hitta saker jag inte gillar och kan säkert kalla dig parasit också, förstår inte riktigt meningen med att skriva sånt då nästan alla faller inom dom ramarna beroende på vem som tittar.
Jag skulle aldrig ljuga om mina siffror även om jag förstår att många flashbackare gör detta. 10 miljoner är vad jag omsatt detta år oavsett om du tror på det eller ej.
Sitter på dagarna granne med entreprenörskomplex med 100 tals uppstickande företag som alla har sina historier att berätta (hört de flesta). Röd tråd är att man försöker göra nått man tror på, förändra, förnya, effektivisera, innovera. Kan säga att ingen av de jobbar med gråzons ÅF eller drop-shipping av väldigt naturliga skäl, det står inte högt i kurs och inget nån skulle brinna för att ge sig in att proxa nått som inte uppskattas, folk kämpar mot nått de brinner för och inte pengarna är det som skapar bra lösningar som de kan inspirera andra med.
De jag vet med likande bakgrund som dig har haft svårt senare i yrket då utvecklingen är väldigt flytande. Gör man genvägar på kryphål så är tidsfönstret begränsat, vet en rolig lirare som bygde egna kassasystem och sålde kortuppgifterna vidare som extra inkomstkälla. Tog tvärstopp när kassalagen sen kom och han fick lämna landet ett par år till det lugnade ner sig.. vad man gör tar man med sig i framtiden. Förstår att du bytte från enskild firma till aktiebolag, en skattesmäll på 3 milj för tveksam nolltaxering som uppvärderas är nått som sätter spiken i kistan rätt snabbt och kan ge bekymmer i framtida bolagsbildningar