2019-12-29, 18:37
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimxon
Det går att tjäna pengar på det, antagligen betydligt svårare nu än för ett par år sen.
Youtubers tjänar mer pengar på sina kurser än sina dropship-stores.

Problemet är att det kostar pengar att generera trafik till din site, och den kostnaden äter upp större delen av vinstmarginalen. Det kostar pengar att testa annonser, kostar tid/pengar att ta fram bilder/video för annonser. Hård konkurrens, och låg moral, bli inte förvånad om någon i princip stjäl din video rakt av om du skulle hitta en vinnande produkt.

Amazon FBA är om jag förstått det ett helvete, med fake-reviews, anmälningar i syfte att ta ner konkurrenter. osv osv.

Potentiell huvudvärk med långa leveranstider och returer och dåliga omdömen.

Konsumenter är bortskämda med snabb leverans, och jag inbillar mig att den genomsnittliga konsumenten idag är betydligt mer skeptisk mot aggressiv marknadsföring, och håller sig snarare till varumärken de litar på.
Du har rätt. Men det största problemet är att majoriteten som ger sig in på dylika ting, tror att det är lättjänade pengar och att man bara behöver investera ett par kvällar i veckan. Efter ett par månader ger de upp.

Det tar otroligt mycket tid att bygga upp korrekta och vinstdrivande processer. Det är inget som händer över en natt, även om det givetvis finns undantagsfall.

Det finns massvis m
Citera
2019-12-29, 18:44
Medlem
kukflashs avatar
För det första så är tandblekning det mest generiska man kan sälja, alla försöker sig på det. För det andra så kan du inte använda dropshipping från Kina eftersom postnord infört avgifter. Tror du köparen blir glad om man får hem ett brev att betala extra utöver det du sålt för?
Senast redigerad av kukflash 2019-12-29 kl. 18:51.
Citera
2019-12-29, 23:23
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Hej igen!

Kan säkert ha lite narcisistiska drag och får en kick utav att prata om det med andra, vilket inte är så speciellt unikt i dagens samhälle. Tidigare under mitt första verksamhetsår så använde jag en annan modell än vad jag gör idag. Detta då jag var helt ny inom området och gjorde det som var lättast, allt eftersom det växte så behövde jag bli mer seriös och ändra sätt att jobba på, det är väl just det företagande går ut på att inse sina brister och jobba på dom. Idag jobbar jag på ett sätt som många stora andra företag gör och det funkar bra. Det du talat om att jag skrev om "gråzon" var som sagt den modell som fungerade innan Mars 2018, att skicka paketen direkt från Kina till Sverige eftersom ingen moms togs ut på varor under 200kr ungefär. Denna gråzon har Postnord täppt till och tar nu moms + hanteringsavgift på alla varor.

Jag har hittat ett mycket bättre, hållbarare och seriösare sätt att driva verksamheten på. Kan absolut säga att det hade vart annorlunda ut om jag tagit hem varorna själv först, men det hade knappt varit lönsamt vilket många stora företag kan skriva under på.

Fair, du kämpar ändå mot samma problem direktfrakt från lev till kund betyder moms+hanteringsavg, vilket kostar rejält per försändelse. Utan att veta vad ändringen består i så misstänker jag omdirigering av post till annat land i europa var lösningen, förmodligen den större investeringen du pratade om att få tag i nån som kan göra ommärkningen och posta vidare, alt att du själv bytt boendeort för att lösa det problemet, sett det på många siter som dykt upp som proxy-säljer kina varor. Varorna kommer från lager i nederländerna (som det uppges på hemsidan) men efter 2-3v dyker de upp kinesisk poststämpel från dagen då beställningen gjordes.

Nu gissar jag såklart igen, men det här jag försökte påpeka, lösningen är att gå runt besväret med skatter och regleringen, inte att göra rätt för sig.

Citat:
Förstår dock inte hur du kan tycka att driva en e-handel är att "Parasitera". Nästan alla företag som finns trissar upp priser och köper billigare direkt från fattiga länder för att sälja dyrare. Kolla på Clas Ohlson, dom säljer ett usb minne från Zound som kostar 399kr och går att köpa på aliexpress för 20kr, är dom också parasiter? Förstår inte riktigt tankesättet även om jag förstår grundtanken.

De ALLRA flesta företag skattesmiter på ett eller annat sätt, många flyttar verksamheten utomlands andra använder luckor och gråzoner. Men om du gör allt korrekt hela tiden och aldrig nyttjar någon lucka eller gråzon så är det din förlust, eftersom de flesta företag gör detta så kommer du i så fall bli utkonkurrerad, det är min åsikt.

Finns företag som nolltaxerar, ikea är en av de vad jag vet.. du kan ju förklara hur rimligt det känns.
Sveriges största möbel företag, betalar inte en krona i skatt..
Legalt visst, då de ha spenderat åtskilliga miljoner på experter inom skatteplanering som strömmar pengarna världen runt. Men respektlöst för alla vi andra mindre företagare som gör rätt för oss och betalar skatterna. De pengarna som går till skatteplanerarna skulle ju kunna ha hamnat svenska skattesystemet till gagns istället.

Tror ditt nya upplägg har begränsat tidsfönster, när europaposten börjar swappa igen postens förmåga så kommer regleringen utökas kanske inte hela eu, men iaf att inklduera punktmarkeringar inom eu där proxysiter säljer.

Ja tyvärr står fast vid parasitera sett till momsen, du möjliggör för folk att tillförskaffa sig saker genom rundgå statens bestämmelser.
Som ÅF är det väll relativt normalt upplägg, dock lätt att bli ersatt utan nån större förankring varken till underleverantörer eller kunna kvalitetstesta säljaren.
Lite därför amazon m.fl kör sina distributionscentraler för att säkerhetställa att varan är vad som lovas och att frakten går iväg direkt med rätt momssats. Du kommer alltid leva i osäkerhet och vara beroende på andra.

Citat:
Tycker heller inte att du har tillräcklig insyn eller kunskap om min verksamhet för att dra en slutsats om hur jag jobbar.

Om jag eller någon annan synar din verksamhet så kan jag säkert hitta saker jag inte gillar och kan säkert kalla dig parasit också, förstår inte riktigt meningen med att skriva sånt då nästan alla faller inom dom ramarna beroende på vem som tittar.

Jag skulle aldrig ljuga om mina siffror även om jag förstår att många flashbackare gör detta. 10 miljoner är vad jag omsatt detta år oavsett om du tror på det eller ej.

Sitter på dagarna granne med entreprenörskomplex med 100 tals uppstickande företag som alla har sina historier att berätta (hört de flesta). Röd tråd är att man försöker göra nått man tror på, förändra, förnya, effektivisera, innovera. Kan säga att ingen av de jobbar med gråzons ÅF eller drop-shipping av väldigt naturliga skäl, det står inte högt i kurs och inget nån skulle brinna för att ge sig in att proxa nått som inte uppskattas, folk kämpar mot nått de brinner för och inte pengarna är det som skapar bra lösningar som de kan inspirera andra med.

De jag vet med likande bakgrund som dig har haft svårt senare i yrket då utvecklingen är väldigt flytande. Gör man genvägar på kryphål så är tidsfönstret begränsat, vet en rolig lirare som bygde egna kassasystem och sålde kortuppgifterna vidare som extra inkomstkälla. Tog tvärstopp när kassalagen sen kom och han fick lämna landet ett par år till det lugnade ner sig.. vad man gör tar man med sig i framtiden. Förstår att du bytte från enskild firma till aktiebolag, en skattesmäll på 3 milj för tveksam nolltaxering som uppvärderas är nått som sätter spiken i kistan rätt snabbt och kan ge bekymmer i framtida bolagsbildningar
Senast redigerad av frdk 2019-12-29 kl. 23:33.
Citera
2019-12-30, 04:18
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Du anger själv att skatt upplägget är "en märklig gråszon" du är smått chockad över att det funkar. Vilket inte går att tolka på annat sätt än att du är medveten om att det inte borde vara så och att det därför kommer täppas åt tids nog..

Citat:
Kunden betalar tullavgifter och importmoms
Den här metoden är någon form av ingenmansland/gråzon. Man hamnar lite utanför regelverket och lagarna vilket gör att det är oklart rättsläge för hur det ska bokföras.

Nu är det dock så att just det här tillvägagångssättet används ganska frekvent i verkligheten, så på något sätt måste man bokföra detta och på något sätt ska det redovisas i momsdeklarationen. Min slutsats blir då som följer.

Du fakturerar kunden utan moms eftersom momsen inte ska faktureras till kunden 2 gånger. Du fyller i försäljningsbeloppet i ruta 41 för att visa att köparen betalar momsen på din försäljning. Vid fakturering utan moms måste hänvisning anges på fakturan som motivering till varför den saknar moms. Förslagsvis skriver du:

“Faktureras utan moms enligt 5 kap. ML”

Skatteverket har svarat andra att det inte blir någon moms vid dropshipping från Kina oavsett vilket land kunden finns i som man säljer till, eftersom det räknas som export från Kina. Detta kan alltså tolkas som att man även i detta fall kan redovisa försäljningen i ruta 36 som man gör när man dropshippar till t.ex. privatkund i USA. Detta tycker jag blir lite fel då ett svenskt företag dropshippar till svensk privatkund, eftersom både säljaren och köparen befinner sig i samma land. Därför anser jag att ruta 41 är mer korrekt att redovisa beloppet i för dig
https://www.momsens.se/moms-vid-dropshipping

Man kan även sälja till andra länder än Sverige.

Citat:
Däremot faller det ni kallar drop-shipping till facket "parasiter" i mina ögon, i sällskap med de som köper fakturor, inkassobolag, etc etc.. man lever som mellanhand utan att tillföra mer än att suga blod ur systemet och öka kostnaden för slutpunkten istället för att förbättra. Hela conceptet med ebay, aliexpress, amazon m.m är just för att ta bort mellanhänder, folk ska kunna hitta till säljarna själv, då ska inte mellanhänderna lägga sin verksamhet ovanpå bara för att hindra det flödet, speciellt inte som följd av att sverige var tvungen införa importskatter. Förmodligen därför konceptet är förbjudet på dessa siter.
Utan mellanhanden hade slutkunden kanske inte hittat och köpt varan. Som sagt, anser du samma sak om Clas Ohlson, Kjell o Co, Teknikmagasinet, Jula osv osv? Utsugare allihopa.
Ganska få varor tar sig från tillverkaren direkt till slutkund utan någon mellanhand.

Sen är inte konceptet förbjudet hos Ebay, Aliexpress, Amazon som du hävdar. Alla sidor du räknar upp översvämmas av mellanhänder.
Vad är en säljare om inte en mellanhand?

Citat:
Hade du gjort det på korrekt sätt och tagit hem varan till dig för att sen sälja vidare så hade momsen varit nått helt annat kan du inte förnieka, skattesystemet är bestämt att vara likvärdigt så det du gör är bevisligen en lucka som bör täppas åt.

Skattesystemet som vi känner det har inte hängt med tekniken. Samma sak med juridiken.
Likvärdigt för folk som bor i Sverige, ja. Men nu råkar internet sträcka sig över stora delar av världen. Ska vi leva i ett globalt samhälle eller inte? Varför ska vi som bor i EU ha konkurrens nackdelar mot amerikanarna?
Är det verkligen en lucka "som bör täppas åt"? Jag vill hävda att den bör öppnas mer så vi kan få konkurrera på lika villkor.
Citera
2019-12-30, 11:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Är det verkligen så få personer som vet vad dropshipping är?
Jag menar, komplett, elgiganten, apoteket.. Ja alla företag har dropshipping på ett eller annat vis..

En person som säger "jag tjänar xxx på drop shipping" säger egentligen ingenting, han har helt enkelt ett företag.. Alla vet att företaget köper in varan billigare än företaget säljer den för, det är inte konstigt att stora företag omsätter miljoner.

Sen att det finns lurendrejare som säljer glasögon för 1000kr när de köper 10kr:s kopior från Kina är en annan femma.

Elgiganten har ju egna lager så det kan man inte säga är dropshipping. Tror du blandar ihop begreppen.

Dropshipping är mer att man kanske har en webbshop där du säljer ex träskor. När beställaren beställer 2 par så skickas ordern vidare till en 3e part eftersom du själv inte har produkten utan du tillhandahåller beställningssidan och tar en del av vinsten.
Citera
2019-12-30, 21:14
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anamnemesis
Tjenare,

kan du skicka ett PM till mig. Jag är en nigeriansk prins med ett stort arv till dig. Jag behöver bara ett par tusen för att fixa allt pappersarbete, sen får du ditt arv. Det är inget fuffens.

Mvh
Nigerias prins

Har du inget vettigt att säga alt om du är under 18 år vilket är minimum åldern för denna sida så kan du vänligen men bestämt dra åt helvete.

Mvh
Lasse
Citera
2019-12-31, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Elgiganten har ju egna lager så det kan man inte säga är dropshipping. Tror du blandar ihop begreppen.

Dropshipping är mer att man kanske har en webbshop där du säljer ex träskor. När beställaren beställer 2 par så skickas ordern vidare till en 3e part eftersom du själv inte har produkten utan du tillhandahåller beställningssidan och tar en del av vinsten.

Visst, men tar elgigantens lager slut så beställer de in via leverantör.. många dyrare produkter är enbart "lcke lagerförda varor, beställs via leverantör vid köp".
Alla företag har dropshipping på ett eller annat.

Men självklart vet jag att den största delen utav deras varor är lagerförda utav dem själva, menade med mitt inlägg att nästan alla företag kör med dropshopping - om än en liten del.
Citera
2020-01-02, 15:04
Medlem
StayTrippys avatar
Hejsan!
Har tänkt starta upp en webshop genom dropshipment,
har läst på lite att det kan vara lite riskfyllt ang höga böter, räntor osv..
Ifall jag väljer att använda en leverantör som endast jobbar i EU, är det fortfarande lika riskfyllt? Har ingen tanke på alls att leverera produkter utanför Sverige ens.

Bigbuy.eu är grossisten jag tänkt att använda mig utav.
Tanken är ju att gå via enskild firma, använda mig utav klarna och allt ska ske via WooCommerce.
Hur fungerar skatten och moms?
Citera
2020-01-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StayTrippy
Hejsan!
Har tänkt starta upp en webshop genom dropshipment,
har läst på lite att det kan vara lite riskfyllt ang höga böter, räntor osv..
Ifall jag väljer att använda en leverantör som endast jobbar i EU, är det fortfarande lika riskfyllt? Har ingen tanke på alls att leverera produkter utanför Sverige ens.

Bigbuy.eu är grossisten jag tänkt att använda mig utav.
Tanken är ju att gå via enskild firma, använda mig utav klarna och allt ska ske via WooCommerce.
Hur fungerar skatten och moms?

Hej!

Får man fråga varför du endast väljer att sälja produkten i Sverige? Jag har de senaste 6 månaderna läst och tittat på alla möjliga videos och läst om olika dropshippers.
Nu känner jag att det är läge att komma till skott. Däremot så skulle jag förmodligen sälja globalt. Oavsett var jag grundar företaget.

En enormt stor marknad utanför Sverige. Givetvis går det att sälja enbart i Sverige också. Lättare med språk och allting givetvis.
Jag ska försöka lansera sidan innan februari är slut. Har hittat 3-4 produkter.

Kommer satsa på 1-produktssida med möjlighet till upsell.
Citera
2020-01-22, 10:54
Medlem
StayTrippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaii
Hej!

Får man fråga varför du endast väljer att sälja produkten i Sverige? Jag har de senaste 6 månaderna läst och tittat på alla möjliga videos och läst om olika dropshippers.
Nu känner jag att det är läge att komma till skott. Däremot så skulle jag förmodligen sälja globalt. Oavsett var jag grundar företaget.

En enormt stor marknad utanför Sverige. Givetvis går det att sälja enbart i Sverige också. Lättare med språk och allting givetvis.
Jag ska försöka lansera sidan innan februari är slut. Har hittat 3-4 produkter.

Kommer satsa på 1-produktssida med möjlighet till upsell.

Intressant!

Varför jag skulle vilja endast köra inom Sverige är på grund av lagar, moms, tull avgifter och leveranstider.

Hur ser dina tankar ut? Vilken marknad? Hur kommer du gå tillväga med marknadsföring?
Citera
2020-01-27, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StayTrippy
Intressant!

Varför jag skulle vilja endast köra inom Sverige är på grund av lagar, moms, tull avgifter och leveranstider.

Hur ser dina tankar ut? Vilken marknad? Hur kommer du gå tillväga med marknadsföring?

Hur går det för dig?

Jag har 2 produkter som enbart riktar sig till kvinnor, (hälsa/utseende).

1 produkt är till hemmet, för båda könen.

Din leveranstid försämras ju inte för att du lägger en order från Sverige till USA, tex. Antar jag?

Skriv gärna ett PM. Vore kul att bolla med någon som dropshippar. Inte stött på alltför många faktiskt.
Citera
2020-01-29, 11:56
Medlem
StayTrippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaii
Hur går det för dig?

Jag har 2 produkter som enbart riktar sig till kvinnor, (hälsa/utseende).

1 produkt är till hemmet, för båda könen.

Din leveranstid försämras ju inte för att du lägger en order från Sverige till USA, tex. Antar jag?

Skriv gärna ett PM. Vore kul att bolla med någon som dropshippar. Inte stött på alltför många faktiskt.

Gick ej att skicka pm..

Först vill jag bara poängtera att jag inte har börjat dropshippa än eftersom jag än inte hittat en produkt att sälja som jag tror på. Tänkte köra lite heminredning men hittade ingen bra grossist, allt vara bara skit helt enkelt och kändes VÄLDIGt ovärt då det vara väldigt dyrt med alla utgifter jag räknat med då som webdomän, procent ifrån klarna, grossist avgift, tema till website, annonsering och marknadsföring.

Har du egen website eller hur kör du?
Vart har du din grossist eller vilket land har du din grossist? Från EU till USA kan ju dröja ett tag, jag har ibland beställt saker ifrån USA, seriösa företag som dröjt ibland 2 veckor.
Har du läst något om tullavgifter eller hur moms funkar när man levererar utanför EU? Typ den största frågan jag har, ifall jag skulle välja att droppa utanför EU hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in