Citat:
Ursprungligen postat av
Niffy
Tldr: Jeg er veldig nysgjerrig på hva som ble gjort de første 48 timene i saken.
I alvorlige kriminalsaker snakker man ofte om de kritiske første 48 timene.
I de fleste saker så vil en løsning være tydelig, eller gi spor, umiddelbart. (innen 48 timer er forholdsvis umiddelbart, i såpass alvorlige saker)
Offentligheten ble ikke informert om saken før lenge etterpå, men litt har vi jo fått vite om hva som skjedde de første par dagene etterpå, men ikke så mye.
Jeg har registrert at det har vært noe forvirring blant oss utenforstående angående når politiet først tok seg inn i boligen.
Vi har vitneutsagn fra naboer, som sier at lysene var på i huset utover kvelden den 31 oktober, lenger enn ekteparet vanligvis pleide å være oppe.
Så har vi noen som sier at det ikke var krimteknikere i huset før to dager senere.
Og så mye mer vet jo ikke vi, som ikke har befatning med saken.
Men vi kan legge til grunn at mye, eller alt egentlig, faktisk skjer eller blir belyst de første 48 timene.
Hva var det som potensielt drøyde ut disse prosessene?
Vi vet jo at det ble fremsatt alvorlige trusler og så videre, som man i utgangspunktet tok på alvor, siden man jo valgte å legge lokk på saken i 10 uker, men undersøkelser ble gjort, mot en annen, eller alle, teorier, lenge før 10 uker.
Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til hele denne saken blir blåst, og vi får vite hele prosessen, spesielt det som omhandler den første, kritiske tiden...
Bra innspill fra Niffy - hva gjorde politiet de første 48 timene etter forsvinningen?
Særlig med tanke på hvilke kriminaltekniske undersøkelser politiet gjorde disse 2 første døgnene.
Ifølge meg vet vi lite om hva politiet konkret gjorde av åstedsundersøkelser og kriminaltekniske undersøkelser første 2 døgn.
Det som fremkom i media da saken ble offentliggjort 9 januar, var at politiet den første tiden tok alvorlig frykten for at Sloraveien 4 var overvåket, og at politiet derfor lå lavt.
Uten nøyaktig tidfesting har vi også historien om at politet i begynnelsen av november satte hvite skilter på en bil som skulle hatt grønne skilter, parkerte denne utenfor Sloraveien 4 og gjorde undersøkelser. Naboen Letvik reagerte på bilen, sjekket skiltene og fant at de hvite skiltene tilhørte en annen bil enn den som politiet hadde parkert utenfor.
https://www.dagbladet.no/nyheter/da-naboen-sa-varebilen-ble-han-urolig-sa-ringte-politiet/70640649
Bortsett fra at historien indikerer at politiet på dette tidspunktet ikke turde gjøre noen full åstedsundersøkelse, så vet vi ikke eksakt dato for når i november dette var. Men det står i Dagbladartikkelen at Letvik reagerte på bilen den dagen han kom hjem fra hytta, samt noe lengre ut i artikkelen at Letvik «noen dager før» ble oppringt av politet med spørsmål om han var kjent med mobil vinningskriminalitet. Dette indikerer at Letviks observasjon av bilen med feil skilter først skjedde ca 3. - 6. november.