2020-01-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Enig med deg. ”Alle” ville visst at en kidnapping i Norge ville blitt en stor mediesak. Når kidnappinger skjer innad kriminelle miljøer, blir også dette skrevet om, men hvis en kidnapping skjer i et miljø som i dette tilfellet, og med et trusselbrev som i denne saken, tilsier det at mediedekningen ville blitt enorm, noe den også har blitt. Dette er for meg det som taler mest for at TH IKKE er GM. Også det at han, hvis han skulle vært GM, ikke da følger regien i sitt eget utpressingsbrev, altså kontakter politiet på tross av det som står i trusselbrevet om hva som vil skje dersom han gjør det. HVIS han skulle være GM, hvorfor ikke da følge ”regien” i brevet og bare betale løsesummen?
Fordi (hvis det var slik) ved å ikke følge "regien" ga han "motparten" en grunn til "å drepe BO" (som ev allerede var død)? (Jeg tror IKKE at det var slik).
Senast redigerad av POlROT 2020-01-02 kl. 13:11.
Citera
2020-01-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Fordi (hvis det var slik) måtte han ved å ikke følge "regien" gi "motparten" en grunn til å drepe BO?
Jo, det kan jo være slik.
Citera
2020-01-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firfir
tja, jeg synes nå ikke det rimer helt at en person som iløpet av sitt liv har holdt en lav profil og unngått offentligheten, om han planla å gjøre seg av med konen sin skulle ressigere en av de mest spektakulære og medieomtalte forbrytelsene i norge.
Enig. HVIS han da ikke ev valgte å gjøre det på en slik måte nettopp av den grunn at ingen skulle kunne tro at det var han (med tanke på det uthevede + måten forbrytelsen ble gjort på) på grunn av måten det ble gjort på (hvis han er GM, noe jeg ikke tror).
Senast redigerad av POlROT 2020-01-02 kl. 13:24.
Citera
2020-01-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Tldr: Jeg er veldig nysgjerrig på hva som ble gjort de første 48 timene i saken.

I alvorlige kriminalsaker snakker man ofte om de kritiske første 48 timene.

I de fleste saker så vil en løsning være tydelig, eller gi spor, umiddelbart. (innen 48 timer er forholdsvis umiddelbart, i såpass alvorlige saker)

Offentligheten ble ikke informert om saken før lenge etterpå, men litt har vi jo fått vite om hva som skjedde de første par dagene etterpå, men ikke så mye.

Jeg har registrert at det har vært noe forvirring blant oss utenforstående angående når politiet først tok seg inn i boligen.

Vi har vitneutsagn fra naboer, som sier at lysene var på i huset utover kvelden den 31 oktober, lenger enn ekteparet vanligvis pleide å være oppe.

Så har vi noen som sier at det ikke var krimteknikere i huset før to dager senere.

Og så mye mer vet jo ikke vi, som ikke har befatning med saken.

Men vi kan legge til grunn at mye, eller alt egentlig, faktisk skjer eller blir belyst de første 48 timene.

Hva var det som potensielt drøyde ut disse prosessene?

Vi vet jo at det ble fremsatt alvorlige trusler og så videre, som man i utgangspunktet tok på alvor, siden man jo valgte å legge lokk på saken i 10 uker, men undersøkelser ble gjort, mot en annen, eller alle, teorier, lenge før 10 uker.

Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til hele denne saken blir blåst, og vi får vite hele prosessen, spesielt det som omhandler den første, kritiske tiden...
Citat:
Sjekket avlytting
Politiets fryktet at huset ble overvåket etter forsvinningen og undersøkte om det på forhånd var utplassert avlyttingsutstyr.

Spesialister snudde hver eneste stein i huset til ekteparet Hagen, blant annet på jakt etter elektronisk utstyr som de ukjente bakmennene kan ha lagt igjen.
https://www.nrk.no/norge/forsvinningssaken_-politiet-har-funnet-flere-spor-etter-planlegging-1.14453016
Citat:
Noe av det som ble undersøkt og søkt etter, var om parets bolig kan ha blitt overvåket med elektronisk utstyr, får NRK opplyst.https://www.nrk.no/norge/politiet-fryktet-overvakingsutstyr-inne-i-huset-1.14374485

Jeg tror jeg har lest noe om at de startet disse undersøkelsene angående om det var (eller hadde vært ?) overvåkningsutstyr i Hagens bolig, den 31.10. Og at de også sikret at spor i huset (bl.a. skoavtrykk) ikke skulle bli ødelagt/forringet ved hjelp av metoder.

Citat:
- Hvor viktig er det at ektemann kontaktet politiet ved 14-tiden samme dag, en halvtime etter at han kom hjem og fant at kona ikke var der ?
- Det kan være veldig viktig. Spor fra åstedet er valuta i banken for politiet. Derfor er det viktig at politiet har kunnet sikre tekniske og biologiske spor så kort tid etter.
https://www.dagbladet.no/nyheter/sporene-som-aldri-forsvinner/70669985

Citat:
kriminalteknikerne tok seg inn på åstedet tidlig i november
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RRQJP5/loerenskog-forsvinningen-politiet-sitter-paa-ukjente-spor
Senast redigerad av POlROT 2020-01-02 kl. 19:20.
Citera
2020-01-03, 08:37
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Tldr: Jeg er veldig nysgjerrig på hva som ble gjort de første 48 timene i saken.

I de fleste saker så vil en løsning være tydelig, eller gi spor, umiddelbart. (innen 48 timer er forholdsvis umiddelbart, i såpass alvorlige saker)

Offentligheten ble ikke informert om saken før lenge etterpå, men litt har vi jo fått vite om hva som skjedde de første par dagene etterpå, men ikke så mye.

Jeg har registrert at det har vært noe forvirring blant oss utenforstående angående når politiet først tok seg inn i boligen.

Vi har vitneutsagn fra naboer, som sier at lysene var på i huset utover kvelden den 31 oktober, lenger enn ekteparet vanligvis pleide å være oppe.

Så har vi noen som sier at det ikke var krimteknikere i huset før to dager senere.

Men vi kan legge til grunn at mye, eller alt egentlig, faktisk skjer eller blir belyst de første 48 timene.

Vi vet jo at det ble fremsatt alvorlige trusler og så videre, som man i utgangspunktet tok på alvor, siden man jo valgte å legge lokk på saken i 10 uker, men undersøkelser ble gjort, mot en annen, eller alle, teorier, lenge før 10 uker.

Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til hele denne saken blir blåst, og vi får vite hele prosessen, spesielt det som omhandler den første, kritiske tiden...
Bra innspill fra Niffy - hva gjorde politiet de første 48 timene etter forsvinningen?
Særlig med tanke på hvilke kriminaltekniske undersøkelser politiet gjorde disse 2 første døgnene.

Ifølge meg vet vi lite om hva politiet konkret gjorde av åstedsundersøkelser og kriminaltekniske undersøkelser første 2 døgn.

Det som fremkom i media da saken ble offentliggjort 9 januar, var at politiet den første tiden tok alvorlig frykten for at Sloraveien 4 var overvåket, og at politiet derfor lå lavt.

Uten nøyaktig tidfesting har vi også historien om at politet i begynnelsen av november satte hvite skilter på en bil som skulle hatt grønne skilter, parkerte denne utenfor Sloraveien 4 og gjorde undersøkelser. Naboen Letvik reagerte på bilen, sjekket skiltene og fant at de hvite skiltene tilhørte en annen bil enn den som politiet hadde parkert utenfor.

https://www.dagbladet.no/nyheter/da-naboen-sa-varebilen-ble-han-urolig-sa-ringte-politiet/70640649

Bortsett fra at historien indikerer at politiet på dette tidspunktet ikke turde gjøre noen full åstedsundersøkelse, så vet vi ikke eksakt dato for når i november dette var. Men det står i Dagbladartikkelen at Letvik reagerte på bilen den dagen han kom hjem fra hytta, samt noe lengre ut i artikkelen at Letvik «noen dager før» ble oppringt av politet med spørsmål om han var kjent med mobil vinningskriminalitet. Dette indikerer at Letviks observasjon av bilen med feil skilter først skjedde ca 3. - 6. november.
Senast redigerad av Vossevangen 2020-01-03 kl. 09:33.
Citera
2020-01-03, 08:47
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg tror jeg har lest noe om at de startet disse undersøkelsene angående om det var (eller hadde vært ?) overvåkningsutstyr i Hagens bolig, den 31.10. Og at de også sikret at spor i huset (bl.a. skoavtrykk) ikke skulle bli ødelagt/forringet ved hjelp av metoder.
Jeg har ikke sett noen kilder som indikerer at polititet gjorde åstedsundersøkelser den 31 10 2018.

Tvert om står det i den andre linken til Poirot at politet startet undersøkelsene i begynnelsen av november. Det står ikke 31 oktober. Heller ikke andre steder har jeg sett opplyst/påstått fra politiet at de gjorde undersøkelser i Sloraveien den 31 10.

I den første linken til Poirot er det et intervju med en Kripos veteran som - på generelt grunnlag - fremhever hvor viktig det er med kriminaltekniske bevis («valuta i banken for politiet»). Men Kripos mannen uttaler seg ikke om Sloraveien og konkret tidspunkt for undersøkelser der.
Senast redigerad av Vossevangen 2020-01-03 kl. 09:09.
Citera
2020-01-03, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Jeg har ikke sett noen kilder som indikerer at polititet gjorde åstedsundersøkelser den 31 10 2018.

Tvert om står det i den andre linken til Poirot at politet startet undersøkelsene i begynnelsen av november. Det står ikke 31 oktober. Heller ikke andre steder har jeg sett opplyst/påstått fra politiet at de gjorde undersøkelser i Sloraveien den 31 10.

I den første linken til Poirot er det et intervju med en Kripos veteran som - på generelt grunnlag - fremhever hvor viktig det er med kriminaltekniske bevis («valuta i banken for politiet»). Men Kripos mannen uttaler seg ikke om Sloraveien og konkret tidspunkt for undersøkelser der.

Jeg vet ikke hvilke undersøkelser politiet gjorde i Sloraveien 4 den 31.10.19, men jeg har lest i flere artikler at politiet kom til huset den dagen; bl.a i NRK's tidslinje-artikkel:
Citat:
31. oktober 2018, ca. kl 14.00
Tom Hagen varsler politiet
Tom Hagen varsler politiet om at kona er forsvunnet. Han møter politiet på en bensinstasjon i nærheten. Sivile politifolk starter undersøkelser i familiens hjem.
https://www.nrk.no/tidslinje-over-lorenskog-forsvinningen-1.14382263

I en ganske ny artikkel (som jeg ikke finner, som ble publisert en gang mellom ca oktober-desember 2019) uttalte Tommy Brøske seg bl.a. om tiltak som ble gjort inne i huset i Sloraveien for å forhindre at spor ble ødelagt eller forringet el.l. Jeg husker ikke akkurat ordrett hva det sto i artikkelen. Fint om noen poster link til den artikkelen.
Senast redigerad av POlROT 2020-01-03 kl. 11:04.
Citera
2020-01-03, 10:56
Medlem
Hur mycket hade den grannen fått veta egentligen? I artiklar och videor med honom säger han olika om vad polisen har sagt. Att polisen ringde och frågade om han visste att det fanns gangster och kriminella i Sloraveien. I ett annat uttalande från honom hade de ringt och sagt att AEH var försvunnen. Har för mig att det var i dagbladet och det kan vara fel skrivet av journalister. I alla fall ska det väl lite till för att man ska ringa och och ta reda på vems bil som står utanför grannen. Om man blivit kontaktad av polis och vet att nånting hänt i nr 4 så är det i alla fall inte kriminella på återbesök som parkerat där.
Citera
2020-01-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Hur mycket hade den grannen fått veta egentligen? I artiklar och videor med honom säger han olika om vad polisen har sagt. Att polisen ringde och frågade om han visste att det fanns gangster och kriminella i Sloraveien. I ett annat uttalande från honom hade de ringt och sagt att AEH var försvunnen. Har för mig att det var i dagbladet och det kan vara fel skrivet av journalister. I alla fall ska det väl lite till för att man ska ringa och och ta reda på vems bil som står utanför grannen. Om man blivit kontaktad av polis och vet att nånting hänt i nr 4 så är det i alla fall inte kriminella på återbesök som parkerat där.
Den naboen fikk vite at AE var forsvunnet etter at han hadde ringt politiet og varslet om at den varebilen de kom i hadde skilter som tilhørte en personbil.
Citat:
"Noen dager i forveien, 1. november, hadde politiet ringt Letvik ut av det blå. Han forteller at politiet spurte ham om han kjente til mobil vinningskriminalitet som fenomen.
Politiet ba ham så om å holde øyne og ører åpne, og ba ham om å ringe hvis han så noe uvanlig".

"Varebilen de kom i hadde tross alt skilter som tilhørte en personbil.
Derfor ringte han politiet, slik de hadde bedt ham om å gjøre. Deretter ringte han Tom, men traff en ukjent person i andre enden. Den ukjente takket Letvik for telefonen, og sa at han skulle videreformidle informasjonen til Tom.

Deretter ringte han Anne-Elisabeth, eller Lisbeth som han kalte henne, men fikk ikke noe svar.

Så tok det ikke lang tid før politiet ringte Letvik. De ville ha ham ned til avhør. Lisbeth var savnet, fortalte de ham".
https://www.dagbladet.no/nyheter/da-naboen-sa-varebilen-ble-han-urolig-sa-ringte-politiet/70640649
Senast redigerad av POlROT 2020-01-03 kl. 11:15.
Citera
2020-01-03, 11:22
Medlem
Citat:
Bra innspill fra Niffy - hva gjorde politiet de første 48 timene etter forsvinningen?
Særlig med tanke på hvilke kriminaltekniske undersøkelser politiet gjorde disse 2 første døgnene.

Ifølge meg vet vi lite om hva politiet konkret gjorde av åstedsundersøkelser og kriminaltekniske undersøkelser første 2 døgn.

Det som fremkom i media da saken ble offentliggjort 9 januar, var at politiet den første tiden tok alvorlig frykten for at Sloraveien 4 var overvåket, og at politiet derfor lå lavt.

Uten nøyaktig tidfesting har vi også historien om at politet i begynnelsen av november satte hvite skilter på en bil som skulle hatt grønne skilter, parkerte denne utenfor Sloraveien 4 og gjorde undersøkelser. Naboen Letvik reagerte på bilen, sjekket skiltene og fant at de hvite skiltene tilhørte en annen bil enn den som politiet hadde parkert utenfor.

Bortsett fra at historien indikerer at politiet på dette tidspunktet ikke turde gjøre noen full åstedsundersøkelse, så vet vi ikke eksakt dato for når i november dette var. Men det står i Dagbladartikkelen at Letvik reagerte på bilen den dagen han kom hjem fra hytta, samt noe lengre ut i artikkelen at Letvik «noen dager før» ble oppringt av politet med spørsmål om han var kjent med mobil vinningskriminalitet. Dette indikerer at Letviks observasjon av bilen med feil skilter først skjedde ca 3. - 6. november.
31.10.18. Sivile politifolk starter undersøkelser i familiens hjem.
Kanskje det var sivile politifolk der og gjorde undersøkelser både den 31. og dagene etter, inntil de politifolkene med varebil og overtrekksdresser startet sine undersøkelser i huset?
Citera
2020-01-03, 11:35
Medlem
Citat:

"Funnet av de tekniske sporene har ledet politiet til en teori om at Anne-Elisabeth Hagen ble drept allerede onsdag 31. oktober, og at hun deretter ble fjernet fra hjemmet sitt av en eller flere gjerningsmenn, skriver VG.

Politiets teori stammer fra den grundige kriminaltekniske gjennomgangen av boligen som ble satt i gang 2. november i fjor.

De første overfladiske undersøkelsene ble gjort samme dag som hun ble borte. Da fant de slepespor på badet".
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/09/13/195610602/politiet-tror-anne-elisabeth-hagen-kan-ha-blitt-drept-hjemme
Citat:

Se sitatet fra artikkelen postet over.
Senast redigerad av POlROT 2020-01-03 kl. 11:58.
Citera
2020-01-03, 11:51
Medlem
Interessante ord fra Finn Abrahamsen, tidligere etterforsker. Publisert 01.03.19:
https://www.tv2.no/a/10448728/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in