Citat:
Ursprungligen postat av
Niffy
Tldr: Jeg er veldig nysgjerrig på hva som ble gjort de første 48 timene i saken.
I alvorlige kriminalsaker snakker man ofte om de kritiske første 48 timene.
I de fleste saker så vil en løsning være tydelig, eller gi spor, umiddelbart. (innen 48 timer er forholdsvis umiddelbart, i såpass alvorlige saker)
Offentligheten ble ikke informert om saken før lenge etterpå, men litt har vi jo fått vite om hva som skjedde de første par dagene etterpå, men ikke så mye.
Jeg har registrert at det har vært noe forvirring blant oss utenforstående angående når politiet først tok seg inn i boligen.
Vi har vitneutsagn fra naboer, som sier at lysene var på i huset utover kvelden den 31 oktober, lenger enn ekteparet vanligvis pleide å være oppe.
Så har vi noen som sier at det ikke var krimteknikere i huset før to dager senere.
Og så mye mer vet jo ikke vi, som ikke har befatning med saken.
Men vi kan legge til grunn at mye, eller alt egentlig, faktisk skjer eller blir belyst de første 48 timene.
Hva var det som potensielt drøyde ut disse prosessene?
Vi vet jo at det ble fremsatt alvorlige trusler og så videre, som man i utgangspunktet tok på alvor, siden man jo valgte å legge lokk på saken i 10 uker, men undersøkelser ble gjort, mot en annen, eller alle, teorier, lenge før 10 uker.
Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til hele denne saken blir blåst, og vi får vite hele prosessen, spesielt det som omhandler den første, kritiske tiden...
Gleder meg jeg også. Det kommer en dag når dem har bestemt seg for å enten ta ut siktelse eller at dem ikke kan gjøre noe, og da må jo alt komme på bordet.
Samtidig tror jeg at det blir momenter i saken som vil bli holdt hemmelig i kanskje flere år framover.
I vålnessaken f.eks. fikk man flere år etterpå vite om hemmelige politidekkoperasjoner der man prøvde å lede drapssiktede Jørn Hugo Rikardsen Behrmann inn i en felle og få han til å innrømme drapet på Per Vålnes, men uten hell. Dette var før han og Tanja ble pågrepet. Samme metode som ble brukt mot denne 7barnsmoren som forgiftet en mann med tabletter på et hotell. Man satte inn en insider som fikk tilgang til privatlivet og fikk lurt ut opplysninger. I dette tilfellet fikk man til en lang forvaringsdom.
Mens selve etterforskningen i vålnessaken gikk sin gang så fikk vi vite alt som foregikk. Når dem åpnet gulvet i huset i Åsveien 5 i Storsteinsnes, og når dem åpnet gulvet der Tanja og Jørn Behrmann jobbet, på denne gjestestuen. Når dem sendte døde hunder til obduksjon osv.
Men her i denne saken, så er det totalt hemmelighold. Man får vite ting mange måneder etterpå, men ikke fortløpende.
Alt er mystisk, og det virker som han har en slags beskyttelse rundt seg.
Noe slags brorskap?
Jeg tror dessverre ikke at man får satt TH bak lås å slå.
Uten et lik, så blir det som i vålnessaken. Man kan rett og slett ikke bevise at hun er drept, eller om hun har begått selvmord, eller om hun sitter på en eller annen øy utenfor Brasil med solbriller og hatt og nyter livet. Man får sikkert satt TH inn i varetekt i et år, men så slipper statsadvokaten han løs til slutt. Samme som i Vålnessaken og Dungsaken.