• 1
  • 2
2020-01-02, 09:51
Medlem
Mullrets avatar
Har en bekant som visserligen är lite impulsiv och snackar som fan utan någon röd tråd.
Nåväl, han har en diagnos, oklart vilken.

När man festar så funkar allt som vanligt, men
när man delat på en flaska vin så slutar synapserna haka i varandra. Meningarna blir max med 3 ord. Oftast bara kommentarer på ett ord. Utan mening eller orsak. Känns som hjärnan går på extrem sparlåga. Även logiken saktar av. Enkla grejor som vilken sked man skall ha till efterrätten blir en fråga. När man skall prata så känns det som med en mongo eller en 10-åring.

Bekantingen fungerar utmärkt i nyktert tillstånd, har det mycket väl ordnat för sig. Efter en fest med alkohol brukar han kommentera han blivit dimmig.

Men denna ändring i personlighet är märklig.
Någon som känner igen sig?
Senast redigerad av Mullret 2020-01-02 kl. 09:58.
Citera
2020-01-02, 10:03
Medlem
Antivalents avatar
Hans eventuella diagnos kanske gör att han äter piller som inte funkar så bra med alkohol?
Citera
2020-01-02, 10:25
Medlem
dacks avatar
Känner ett på borderlinare och kan konstatera att vid alkoholintag så släpper det en massa ackumulerade prylar tankar loss i deras huvud oftas då offerter som drabbat dem tidigare.

Och de sakerna kan de kasta över till en annan helt oförstående person precis som att de mår bättre när de kan kasta skiten över på en vän bekant.

Och det går inte att diskutera lungt och saklig då de låser sig vid en mening och behåller den benhårt även om man kan bevisa motsatsen.

Energitjuvar kallar jag de då det är svåra personer att umgås med när man måste väga varje ord på guldvåg för att då inte trimma upp deras hjärnor.
Citera
2020-01-02, 10:27
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har en bekant som visserligen är lite impulsiv och snackar som fan utan någon röd tråd.

när man delat på en flaska vin så slutar synapserna haka i varandra. Meningarna blir max med 3 ord. Oftast bara kommentarer på ett ord. Utan mening eller orsak. Känns som hjärnan går på extrem sparlåga. Även logiken saktar av. Enkla grejor som vilken sked man skall ha till efterrätten blir en fråga. När man skall prata så känns det som med en mongo eller en 10-åring.

Bekantingen fungerar utmärkt i nyktert tillstånd, har det mycket väl ordnat för sig. Efter en fest med alkohol brukar han kommentera han blivit dimmig.

Vad är det för tramsig fråga? Att man blir full av alkohol är ingen diagnos, det är vad som händer när man dricker mer än vad kroppen tål. Antingen är han lättpåverkad, eller så tar han mediciner som föregående var inne på. Varken borderline eller adhd har med saken att göra.
Citera
2020-01-02, 10:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Käkar han Benzo?
Citera
2020-01-02, 10:42
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Käkar han Benzo?

Vad han tar för mediciner är oklart. Men bli som ett mongo efter ett par glas vin är i min värld märkligt. När man i vanliga fall är språksam och lyhörd.
Citera
2020-01-02, 11:14
Medlem
BigFatCones avatar
Han kanske är som mig? Jag ogillar att vara full, allt över salongs är jobbigt och tråkigt. Så när jag blir fullare än så blir jag mest tyst och väntar på att det går över. Det har gått från att vara roligt till något som känns som en syssla (a chore alltså). Och vem fan är pratglad när dom inte är bekväm med sin tillvaro?

Har under mina år här på planeten inte noterat att vi dampbarn fungerar särskilt annorlunda på alkohol annat än att våra dampiga tendenser tenderar att bli värre.
Citera
2020-01-02, 11:23
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Hans eventuella diagnos kanske gör att han äter piller som inte funkar så bra med alkohol?

Mest troligt.
Citera
2020-01-02, 11:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Mest troligt.
Inte om han har ADHD. Då får man ju någon form av centralstimulant och dom fungerar ypperligt med alkohol. Faktum är att om det är metylfenidat man äter, så får man ökad effekt av både alkoholen och metylfenidatet eftersom dom har en synergieffekt. Andra stimulanter gör så att man tål alkohol betydligt bättre.
Citera
2020-01-02, 12:04
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Inte om han har ADHD. Då får man ju någon form av centralstimulant och dom fungerar ypperligt med alkohol. Faktum är att om det är metylfenidat man äter, så får man ökad effekt av både alkoholen och metylfenidatet eftersom dom har en synergieffekt. Andra stimulanter gör så att man tål alkohol betydligt bättre.

Många får biverkningar av lisdexamfetamin som ångestpåslag eller nedstämdhet som man motverkar genom att ge dem antidepressiva eller ångestdämpande.

Kolla vad FASS säger om kombinationen Voxra och alkohol t.ex.

Intressant nog blir det ännu värre om man redan har ett alkoholmissbruk, börjar gå på Voxra och sen spolar kröken kall kalkon.
Citera
2020-01-02, 13:23
Bannlyst
Citat:

Inte flashbacks jobb att ge din vän en diagnos . Tycker det är ganska elakt att prata bakom ryggen på detta sättet
Citera
2020-01-02, 13:31
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Vad han tar för mediciner är oklart. Men bli som ett mongo efter ett par glas vin är i min värld märkligt. När man i vanliga fall är språksam och lyhörd.

Mongo skulle jag inte säga att jag blir, men väldigt personlighetsförändrad om jag dricker för mycket. Kan få ångest eller bli tyst eller vilja vara ensam. Alla droger är inte för alla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in