• 3
  • 4
2019-12-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Vi tar det igen.

Om en skitfond/allemansfond som AP7 enstaka år ligger på 30-35% värdeökning (2013,2014,2019) och med en genomsnittlig värdeökning på 14,7% per år, senaste 5 åren (nästan 20% senaste 7 åren), då är man helt dum i huvudet om man sitter och förordar fonder som inte ens snittar hälften, med argument som ”låga avgifter”.

För jag förordar inte alls AP7. Jag använder den som exempel. Och argument. För att man mycket väl kan sikta på ett snitt om 20% värdeökning per år. Och att välja fonder därefter.

Ni har ju en annan strategi. Väljer fonder med låga avgifter. Typ räntefonder. Eller Avanza Zero. Och nöjer er med en värdeökning på i snitt maximalt 6-7% per år.

Vi är alla olika.
Så ditt enda innehav är Länsförsäkringar fastighetsfond?
Citera
2019-12-20, 10:40
Medlem
sT3AKs avatar
Citat:
Vi tar det igen.

Om en skitfond/allemansfond som AP7 enstaka år ligger på 30-35% värdeökning (2013,2014,2019) och med en genomsnittlig värdeökning på 14,7% per år, senaste 5 åren (nästan 20% senaste 7 åren), då är man helt dum i huvudet om man sitter och förordar fonder som inte ens snittar hälften, med argument som ”låga avgifter”.

För jag förordar inte alls AP7. Jag använder den som exempel. Och argument. För att man mycket väl kan sikta på ett snitt om 20% värdeökning per år. Och att välja fonder därefter.

Ni har ju en annan strategi. Väljer fonder med låga avgifter. Typ räntefonder. Eller Avanza Zero. Och nöjer er med en värdeökning på i snitt maximalt 6-7% per år.

Vi är alla olika.

Första gången jag hört någon kalla AP7 Aktiefond för en skitfond. Är ju fjärde bäst utveckling senaste 5 åren av över 188 globala mix-bolagsfonder med marknadens mest attraktiva avgift samt hävstång.

Att du för övrigt verkar tro på en CAGR på 20% är skrattretande. Lycka till med ditt sparande framöver och sälj inte allt när det står -50% på kontot =)
Citera
2019-12-20, 20:09
Medlem
Citat:
Har du autism?

”Alla” förstod att jag naturligtvis inte påstod att värdeökningen är på 30-35% år - precis alla år. Alla förstod att grejen är att när till och med en skitfond som AP kommer upp i över 30-35% värdeökning enstaka år, vid flera tillfällen (2013,2014,2019), så är man helt dum i huvudet som förordar Avanza Zero. Eller nån annan fond som vid ett enda tillfälle lyckas bryta 20%. Och som annars parkerar vid 6-7% i värdeökning, enstaka år.

Men fortsätt du förorda Avanza Zero. Det kanske känns tryggare? Det är ju låga avgifter i alla fall!

Det är nog inte bara personer med autism som tolkar "avkastning per år" som avkastning över tid.

Med din logik avkastar "skitfonden" Avanza Zero 28% per år och då är din vision på 20% rätt rimlig. Börja med en miljon idag så har du 237 miljoner om 30 år. Inte illa.
Citera
2019-12-23, 00:33
Medlem
Nån bra fond man kan köra på, tack för tips.
Citera
2019-12-23, 09:17
Medlem
Investmentbolag och småbolag har en edge över indexfonder så du kan övervikta dem. Ta bort avanza zero och kör på spiltan samt t.ex LF eller AMF eller PLUS småbolag. Du kan ta bort avanza global också och byta till spiltan global investment bolag.
Citera
2019-12-24, 01:27
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du har väldigt stor exponering mot teknikbranschen och jag skulle säga att både Apple, Nvidia och Tesla är hög risk. Hade sålt Apple och Nvidia och behållit Tesla.
Är medveten av detta och funderar på att diversifiera portföljen ytterligare.
Min portfölj består nästan enbart av teknik, medicin och fastighetsbolag just nu.
Citera
2019-12-30, 15:04
Medlem
sT3AKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Investmentbolag och småbolag har en edge över indexfonder så du kan övervikta dem. Ta bort avanza zero och kör på spiltan samt t.ex LF eller AMF eller PLUS småbolag. Du kan ta bort avanza global också och byta till spiltan global investment bolag.

Spiltan Globalfond Investmentbolag har ju dock inte överkastat global-index, snarare rejält underkastat.

Spiltan Globalfond Investmentbolag 3 år 34%
Länsförsäkringar Global Indexnära 3 år 43%
Citera
2020-01-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Hej. Har precis börjat spara i fonder istället dör att spara mina pengar på ett vanligt swedbankkonto. Jag tänkte fatta mig kort och lista vilka fonder jag valt. Någon mer kunnig får senare tycka till om mina val. Jag är extremt oerfaren. Mina tankar kring sparande är framförallt långsiktigt. Pension, lägenhet, familj osv framöver.

Swedbank robur access asien

Spiltan aktiefond investmentbolag

Swedbank robur ny teknik A

Avanza global

Avanza zero

Core ny teknik A

Hur ska jag fördela mina sparpengar?
Just nu har jag 50% i global, 20% i Spiltan och resten fördelas ganska jämnt på de övriga.

Är någon fond överflödig? Tips på annan bra nybörjarfond som är värd?

Tacksam.

Core nyteknik och Swedbank ny teknik är rätt lika. Kunde plocka in nån fastighetsfond istället kanske...
Du skulle ju kunna sänka risken med att få in räntor, som broms när marknade backar,
Acces mixfond billig blandfond 0,2%.
Amf räntefond lång, Spp obligationsfond.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in