2019-12-30, 21:46
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Dortmund är iofs stort. Etablerad i CL och mest publik i världen. Men förstår vad du menar.
Jo men tänker att han måste haft hela fotbollseuropa framför sig. Jämför med typ ödegaard. Visst nu var han yngre, men han valde det flashigaste alternativet i real madrid. Tror det varit bättre om han tagit ett mellansteg innan real, för att inte fastna på bänken och en massa skräplag i holland. Dortmund känns som att han tänkt till ordentligt, att det är ett lag som skriker efter en anfallare. Bra chans till speltid och utveckling. Ett offensivt lag. Fanns nog "flashigare" alternativ som också erbjudit större lönecheck.

Man skulle kanske även jämföra med isak lite. Visst nu hade isak också real madrid framför sig, men tänker att direkt från aik till dortmund som 17 åring kanske var ett för stort steg. Kanske varit bättre med en mellandestination. Ändå ganska stor skillnad mellan red bull salzburg och CL spel och att lira med aik i allsvenskan.
Citera
2019-12-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Jo men tänker att han måste haft hela fotbollseuropa framför sig. Jämför med typ ödegaard. Visst nu var han yngre, men han valde det flashigaste alternativet i real madrid. Tror det varit bättre om han tagit ett mellansteg innan real, för att inte fastna på bänken och en massa skräplag i holland. Dortmund känns som att han tänkt till ordentligt, att det är ett lag som skriker efter en anfallare. Bra chans till speltid och utveckling. Ett offensivt lag. Fanns nog "flashigare" alternativ som också erbjudit större lönecheck.

Man skulle kanske även jämföra med isak lite. Visst nu hade isak också real madrid framför sig, men tänker att direkt från aik till dortmund som 17 åring kanske var ett för stort steg. Kanske varit bättre med en mellandestination. Ändå ganska stor skillnad mellan red bull salzburg och CL spel och att lira med aik i allsvenskan.
Återigen.. Isak situationen är inte jämnförbar av följande anledningar:

1. Isak var yngre.
2. Isak var längre bak i utvecklingen.
3. Isak rekryterades utan coachens vetskap (tuchel).
4. Dortmund hade generellt en del problem vad gäller tränare, spelare och annat. Så Isak behövde bevisa om sig hela tiden samtidigt som han inte var redo generellt.
5. Isak hade Aubameyang m.m att konkurrera med, Håland har en skadad/unfit Alcacer endast.

Att Isak dealen inte funka var av många faktorer som inte Håland nu själv behöver handskas med så jämnförelsen håller inte alls.
Citera
2019-12-31, 02:17
Medlem
Generalanderssons avatar
Ser att många av er jämför Isak till BVB och Håland till BVB.. Isak var 17 år och hade spelat typ 10 matcher för AIK i Allsvenskan när han gick till Dortmund medans Håland gick från Tippeligan till Salzburg i österrikiska där han har gjort 29 mål på 22 matcher den här säsongen, dessutom så blev Isak värvad till Dortmund av styrelsen i klubben och Tuchel hade ingen aning om att klubben hade värvat Isak i januari 2017 (Ancelotti visste inte att Real Madrid hade värvat Ödegård heller). Efter vad jag har förstått så har Favre bett ledningen i Dortmund att köpa Håland, och Favre uttalande på en presskonferans för 2 veckor sedan att "självklart så vill vi ha han (Håland) till klubben" och skrattade när han fick frågan om Dortmund skulle försöka att köpa Håland i januari. Håland är långt före i utvecklingen nu än vad Isak var när han gick till Dortmund, dessutom så hade Isak Auba (onekligen en av världens bästa forwards) att kämpa mot medans Håland har i princip bara Paco att kämpa om en startplats mot.

Hursomhelst, Håland visar att det är mkt bättre för unga talanger att ta ett kliv om gången medans Isak och Ödegård visar att det är förstörande för karriären att ta för stora steg för tidigt.
Citera
2019-12-31, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
5. Isak hade Aubameyang m.m att konkurrera med, Håland har en skadad/unfit Alcacer endast.
Isak var solklar 2a bakom Aubameyang, Sedan försvann han och da var fältet öppet för Isak. Vi far se om Haaland klarar detta bättre. Jag tror inte det da Isak i grunden är den bäste av de 2
Citera
2020-01-01, 08:10
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Isak var solklar 2a bakom Aubameyang, Sedan försvann han och da var fältet öppet för Isak. Vi far se om Haaland klarar detta bättre. Jag tror inte det da Isak i grunden är den bäste av de 2
Menar du verkligen på allvar att Isak var "solklar tvåa" som anfallare i BVB bakom Auba men före spelare som Reus? Isak hade knappt slagit igenom för AIK i Allsvenskan när han gick till Dortmund. Isak var ett oprövat kort när han signade för Dortmund och han var uppenbarligen inte redo för att ta det klivet, Håland är 1-2 år äldre och är långt före i utvecklingen nu än vad Isak var när han gick till Dortmund. Annars så kan man diskutera for alltid vem av Isak och Håland det är som har störst talang och vem som är den bättre spelaren, jag tycker att Isak har bättre teknik men jag tycker att Håland har bättre rörelser och att han är farligare framför mål än vad Isak är atm.
Citera
2020-01-01, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Menar du verkligen på allvar att Isak var "solklar tvåa" som anfallare i BVB bakom Auba men före spelare som Reus? Isak hade knappt slagit igenom för AIK i Allsvenskan när han gick till Dortmund. Isak var ett oprövat kort när han signade för Dortmund och han var uppenbarligen inte redo för att ta det klivet, Håland är 1-2 år äldre och är långt före i utvecklingen nu än vad Isak var när han gick till Dortmund. Annars så kan man diskutera for alltid vem av Isak och Håland det är som har störst talang och vem som är den bättre spelaren, jag tycker att Isak har bättre teknik men jag tycker att Håland har bättre rörelser och att han är farligare framför mål än vad Isak är atm.

isak var 2a bakom auba ja!!!
Citera
2020-01-01, 14:21
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
isak var 2a bakom auba ja!!!
Isak var kanske tvåa av rena anfallare i BVB truppen, men Isak var aldrig nära av att bli en regulär spelare för Dortmund dessutom så köpte de in nya anfallare efter att Auba gick till Arsenal.
Citera
2020-01-01, 14:29
Medlem
Citat:
Isak var kanske tvåa av rena anfallare i BVB truppen, men Isak var aldrig nära av att bli en regulär spelare för Dortmund dessutom så köpte de in nya anfallare efter att Auba gick till Arsenal.
Ska bli intressant att följa pojkens karriär och om det verkligen blir någon stor spelare av honom, återstår o se.
Citera
2020-01-01, 16:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Ska bli intressant att följa pojkens karriär och om det verkligen blir någon stor spelare av honom, återstår o se.
Syftar du på Isak eller Håland?
Citera
2020-01-01, 18:19
Medlem
Citat:
Syftar du på Isak eller Håland?
Jag syftar främst på Håland för tråden i största del handlar om snubben dock så skulle jag inte tackat nej om Isak oxå hade lyckats
Joel Asoro var oxå en spelare som jag trodde väldigt mycket på dock så har hans karriär nästan stannat upp så blir nog Allsvenskan för honom om några år...
Citera
2020-01-01, 19:01
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Jag syftar främst på Håland för tråden i största del handlar om snubben dock så skulle jag inte tackat nej om Isak oxå hade lyckats
Joel Asoro var oxå en spelare som jag trodde väldigt mycket på dock så har hans karriär nästan stannat upp så blir nog Allsvenskan för honom om några år...
Okej, fattar. Jag tror att Håland har alla förutsetningar till att bli en världsklasspelare om hans utveckling fortsätter, samma kan man väl säga om Isak men i dagsläget så tycker jag att Håland har större potential.

Asoro tycker jag aldrig har visat ngn större potential - iaf inte jämfört med Isak eller Håland.
Citera
2020-01-01, 19:42
Medlem
Citat:
Okej, fattar. Jag tror att Håland har alla förutsetningar till att bli en världsklasspelare om hans utveckling fortsätter, samma kan man väl säga om Isak men i dagsläget så tycker jag att Håland har större potential.

Asoro tycker jag aldrig har visat ngn större potential - iaf inte jämfört med Isak eller Håland.
Vissa spelare brukar vara lite sena i utvecklingen och situationen i Swansea är ju knappast något drömscenario, jag tror en omstart t.ex. i Holland som just Alexander Isak fick sitt genombrott i skulle vara väldigt nyttigt för Asoro.
Sedan så stavar man faktiskt förutsättningar och inte "förutsetningar"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in